Ingenjören Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Tjena. Jag har som jag tidigare bollat med er lite bekymmer med att vänster fram-ok vill nypa lite när det blir varmt. Så eftersom jag haft isär det och testat att fulrenovera och att det inte funkar så tänker jag byta båda oken fram. Tänkte mig då en uppgradering från 240mm till 260mm som finns på senare Sierror eller Scorpios. Min fråga rent konkret är om jag kan göra enligt följande. Tar min bil och glad i hågen drar iväg till Feltema. Där plockar jag upp 2 skivor från en Scorpio(260mm) och två ok till samma bil. Då dessa levereras utan bygeln som sitter i spindeln så tar jag den befintliga från Sierra-oken som jag redan har samt dess glidpinnar. Passar detta? Får jag ihop grejorna? Alltså, passar Scorpio-oken på bygeln på spindeln och passar Sierrans glidpinnar på det oket. Räcker det att byta skivorna och sedan montera nya belägg för att konvertera från 240 till 260mm? Tacksam för svar. /F Quote
Drake Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Tror inte det tyvärr, jag var tvungen att skaffa nya byglar när jag bytte till stora skivorna och stora oken. Quote
Drake Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Kanske att det går att byta enbart skivorna om man gör adaptrar. Gustaf vet! Quote
Drake Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Vad du än gör så satsa på riktiga belägg! Var ute och luftade ormen på Barkarby och jösses vad man fick trampa. Feltemas funkar ok på en bruksis men efter ett par varv så fanns det NOLL bromsverkan kvar. Snacka om jag blev snopen när jag gick in i hårnålen i över 100 blås utan bromsar. Quote
Ingenjören Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Hehe! Jag har kört lite med Feltemas klotsar och de biter inte alls när de är kalla. Man måste vänta tills de blivit varma. Då biter de inte heller :lol: Tror jag får sikta på nya byglar, ok och skivor från Feltema samt några bra belägg. Quote
Thomas Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Om bromsarna klara en Sierra med över dubbel vikt fullastad så är de inte för små för en seven. Det är annat om du kör bana hela tiden med temperaturer som ska kylas m,m,. Du har helt enkelt fel belägg eller du kanske tycker de är tungtrampade utan servo? Då är det större ok-kolvar du behöver eller mindre huvudcyl. Stora skivor ger mer roterande massa och tyngre ofjädrad vikt. Jag har provat lite olika belägg, original opel, biltema, greenstuff, Ferodo DS2500 har jag nu ok de är milsvida bättre än övriga. Quote
Recommended Posts