Jump to content

Seven från "den andra sidan"


Recommended Posts

Man lär sig ju aldrig. Nu skulle man satsa på huset, motorcyckeln, åka på landet och fiska ..... eller hur?

Det dök upp en annons på Blocket.se. Super Seven reservdelsbil; 40.000:-. Ringde och kollade lite och det visade sig att en norsk kille hade denne stående eftersom hans frus brorsa (som bodde i Sverige) tragiskt nog hade gått bort och lämnat denna (och några Sevens till) efter sig.

Nääähh - priset var väl inte helt vad man ville betala. Inte alls faktiskt men säljaren var en jättetrevlig kille och efter en vecka ringde han och erbjöd mig bilen för småpengar. DEAL.

Inte blev det sämre av att det ingick en Rover V8 som jag självklart först trodde var en gammal sur 3.5a men som visade sig vara en nyare 4 litare med insug för fyrportare, Grottisportade toppar och manuell låda.

Faktiskt var det otroligt mycket bra bitar i bygget; Tilton bromsgrejer, fulljusterbara coil-overs, ventilerade bromsskivor. Man var nöjd!

Nu visade sig raman vara lite sämre än vad jag hoppades på men jag funderar helt enkelt på att köpa en flång ny ram och bara lyfta över grejer i takt med att dom renoveras.

Nu är ju denna ramen av den där racemodellen ni vet med full störtbåge och även med den där extra bågen på förarsidan. Jaha, tänkte jag - trodde alla dessa Locost racingchassiserna var Stuart Taylor ramar men där hade jag självklart fel.

Pratade med Hilding på Locostshop.com i Norge som berättade det det i alla fall fanns tre ramleverantörer - sen finns ju risken att min ram er ett hemmabygge. Jag vill ju bara göra det lite enkelt för mig och köpa en ram där A-armar etc. passar. Skit samma, jag kanske renoverar den gamla ramen.

Motor? Nja, inte tycker jag väl en Rover 8 passar så bra i en Seven. Ford? Ja, en Pinto skulle väl funka bra men det är klart att en TwinCam är grejen. Kostar gör det också. En gammal racingpolare fixade dock detta mycket enkelt genom att stoppa ner en Fiat TwinCam spis i sin Cortina en gång; lurade många - ser rätt Lotus ut.

Jag får klura lite på detta.

Någon på norra västkusten (Uddevalla och norrut t.ex) som har ett Stuart Taylor chassis stående? Vore bra att ta några mått.

Får väl återkomma med lite info från mitt Munkedalsgarage framöver. Ett och annat kan jag väl om bil men här har jag mycket att lära, är ödmjuk och tar gärna emot tips och råd.

Vi hörs!

Link to comment
Share on other sites

Till och börja med, välkommen in som bilbyggare och bilutvecklare på LocostSweden forumet.

--- Nja, inte tycker jag väl en Rover 8 passar så bra i en Seven ---- Håller inte med, såklart du skall stoppa i V8an, fattas bara när du har en riktigt (rikligt) cylinderbestyckad maskin!!

Link to comment
Share on other sites

Till och börja med, välkommen in som bilbyggare och bilutvecklare på LocostSweden forumet.

--- Nja, inte tycker jag väl en Rover 8 passar så bra i en Seven ---- Håller inte med, såklart du skall stoppa i V8an, fattas bara när du har en riktigt (rikligt) cylinderbestyckad maskin!!

Jo, jag kanske skulle göra det!?

Gillar att hitta på lite udda saker så jag var även inne på tanken att stoppa i en Mazda wankel ...... har åkt formelbilar tidigare (har fortfarande en Formel Ford i garaget - den får grabben ratta)och känner till värdet av att hålla vikten nere och på rätt plats. V8an känns lite överkurs. Även lite osäker på hur den skulle bli att besiktiga med V8an, men det skulle väl kanske lösa sig?

Hela köpet var en riktig impulsgrej och jag har inte dragit upp riktlinjerna än men några saker klart:

- Minilitefälgarna (eller är det kopior? Har inte kollat) får sitta kvar.

- Färgerna blir Gulfs sköna ljusblå och gula (finns det andra färger?)

- 13. juni 2014 ska bilen bilen bekänna färg på Nürburgrings Nordsleife (ni kanske undrar varför!?).

Allt annat får bli som det blir.

Roverspisen kommer hur som helst plockas ner och gås genom. Eftersom den har bearbetade toppar, riktigt insug mm. har jag för mig att jag även kan hitta spännande saker inuti maskinen.

Jag lovade killen jag köpte bilen av att ta hand om den, bygga klar den och bjuda på en provtur. Hans svåger hade 3 stycken sjuor varav dom behöll en til minne om killen, en såldes och dom ville gärna att denna bilen färdigställdes som han hade planerad - lite bilbygge från "andra sidan" alltså.

Hur är det att besiktiga med V8? Nu är ju maskinen rätt lätt, men om jag inte hittat fel siffror är den redan från fabriken på 180 hk - borde väl bli en rätt tung bil, tycker du inte?

Goda tips någon?

Link to comment
Share on other sites

Vikten man räknar är skattevikt så det blir inte så mycket bil.

Full tank plus 75 kg förare o lite bagage (ca 90kg ihop för o bag)

Du kan ha verktyg med i bilen. reservhjul. stort batteri. etc.

150hkr vill jag minnas ger 733kg skattev. =643 bilvikt.

180hkr är ca 880kg skattevikt 790kg bil med v-tyg m.m.

Link to comment
Share on other sites

Stadig bil med rätt eller tillräckligt rätt effekt / vikt förhållande så är det inget problem. Men vad jag kan läsa ut av din text så känns det som du inte kommer använda V8-an kanske just för effekt/vikt förhållandet plus bilens användning och önskan om låg vikt.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Jag bor bara några mil från Munkedal, vill du kika på mitt bygge är du välkommen. :) Kaffepannan är ständigt på.

Hade vart kul att kika på dina pryttlar med. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Jag bor bara några mil från Munkedal, vill du kika på mitt bygge är du välkommen. :) Kaffepannan är ständigt på.

Hade vart kul att kika på dina pryttlar med. :thumbsup:

Det tackar jag för - hittade dig i går och såg att du bor i Brastad. Tankan var nog att slå en signal.

Det råder inte precis någon brist på fordon hemma; Formel Forden står ju där, hittade även Wheels Magazines gamle projekt Street Minor (55 morris Minor med lite hottad stuk - byggdes -78) tidigare i år och köpte hem den, Bygger även en -58 Anglia med Pintomotor, Capri fjäderben, 4-link, Willwoodbromsar, bur (och självklart blir det Gulf färger)tillsammans med grabben, håller på att sälja i väg min Porsche 928S och har väl även lite andra grejer.

Då fattar du säkert varför jag INTE borde ha köpt denna, eller hur?

Beträffande vikt, effekt och sådana saker vill jag bara säkra mig mot att besiktningsgubbarna tycker jag ska blya upp den för mycket men 100 kilo hit eller dit spelar ju ingen roll - plockar jag bara ur igen.

För fasan - för en gammal gubbe som jag som även har rattad Camaro och Falcon banracingbilar är det klart att en V8 skulle sitta bra. Mullret är ju obetalbart!

Jo, ja ..... man kanske skulle tänka till lite här - motorn står ju redan där.

Link to comment
Share on other sites

Minorn låter skoj, kan du inte lägga upp en bild!?

Välkommen föresten! :-)

Jo men visst - har inte hunnit att besiktiga än men det blir väl framöver.

Detta är en riktig nostalgipjäs som Göran Ambell (numera killen bakom tidningen Nostalgia) byggde i hop den gång jag var 15 bast och fortfarande bodde i Norge.

Jag var helsåld på denna som bl.a. utrustades med skivbromsar, servo, en lite trimmade BMC 1100 motor, Passat stolar och fräcka hjul. Ville bygga en likadan men hade vare sig pengar eller kunnande. Glömde aldrig denna och en dag tidigt i februari dök den upp till salu på Blocket.

Fanns i Skåne och priset var helrätt så jag vågade inte vänta utan chansade på att köpa den per telefon.

Inga besvikelser. Visst har jag fått byta bromscylinder, däck och lite småpill men inget större.

Hittade även alla Wheels tidningarna från -78 där bygget publiserades på Tradera och handlade hem dom med. Kul att kolla på.

Charmig eller hur?

post-4757-0-20364200-1308811192_thumb.jpg

post-4757-0-14345300-1308811211_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser fin ut!

(Tur att man inte såg den annonsen så man hade köpt på sig ett projekt till :-)

Jag köpte bilen mindre än 10 minuter efter att annonsen lades ut - säljaren berättade senare att han hade en lista lång som en toarulle med andra köpare som ville stå på tur och köpa den om jag backade ur.

Visst är den lite nött här och var men jag får säga att den klarat sig otroligt bra.

Frånsedd grejerna jag har fixat till är den väl inte så mycket projekt - den tuffar och går och känner man sig ensam och vill ha något att prata med är det bara att köra ut en sväng och stanna på en mack; folk kommer direkt bort vill veta eller berätta något :)

Klart rolig vagn, och inte var den farligt dyr.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte kanske ni även ville se hur min sjua ser ut - det är väl liksom det denna sidan rör sig om!?

Som ni ser på bilderna är den inte någon utställningsbil i dagsläget men jag tror nog jag ska få en vettig grej ut av detta - finns mycket bra bitar.

Någon som känner igen den om den? Hör gärna av er.

Skulle ni tro att dom där lite "porriga" bitarna är till Locosten har ni fel. Detta är grejer vi har samlat på oss medan vi renoverat karossen på grabbens -59 Anglia 100E. Nu börjar snart den riktigt roliga biten och man blir ju inte ens skitig om fingrarna.

Trevlig mittsommar på er! :)

post-4757-0-92624600-1308909050_thumb.jpg

post-4757-0-02623700-1308909082_thumb.jpg

post-4757-0-27926600-1308909128_thumb.jpg

post-4757-0-81962200-1308909153_thumb.jpg

post-4757-0-12887600-1308909181_thumb.jpg

post-4757-0-55469800-1308909219_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, nu har jag en fråga till er som tycks veta en hel del;

Jag har ju fattat att det finns en rad olika chassin MEN brukar chassidelar typ bärarmar mm passa på alla chassismodeller?

Funderar på att rent av köpa en ny ram (den gamla har nog varit i krigen och jag har inga intyg på den) men det vore ju bra om jag hade en ram där så mycket som möjligt passar.

Något jag kan mäta för att identifiera chassiset?

Kanske någon som har en ram stående färdigsvetsad och som funderar på att sälja den - hör gärna av er!

Har väl även konkluderad med att Rover åttan INTE får vara med och leka - ge mig gärna ett bud. Rena skambud slänger jag dock.

Hjälpa till med lite tips, köpa eller sälja; ni är välkomna att höra av er.

Link to comment
Share on other sites

--- bärarmar mm passa på alla chassismodeller ---

Se det så här istället: fästen för spindelbult, själva spindlarna, infästning av övre och undre bärarm i sin egen x och y led samt förhållandet till hjulbas / spårvidd. Det ger centrumpunkter som en viss bils bärarmar mm skall fästas i för att kompromissen, en bil är bara kompromisser glöm inte det, skall bli så bra som möjligt. Utifrån dessa "fäst eller koordinatpunkter" så kan en ram byggas upp eller köpas som passar om man mätt fram rätt mått.

Kort version: Har du en färdig rams fästkoordinater i x och y led samt vilken spindel de är avsedda och dina bärarmar passar till de måtten så är det ok.

Kortkort version: Köper du en ram, köp bärarmar också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- bärarmar mm passa på alla chassismodeller ---

Se det så här istället: fästen för spindelbult, själva spindlarna, infästning av övre och undre bärarm i sin egen x och y led samt förhållandet till hjulbas / spårvidd. Det ger centrumpunkter som en viss bils bärarmar mm skall fästas i för att kompromissen, en bil är bara kompromisser glöm inte det, skall bli så bra som möjligt. Utifrån dessa "fäst eller koordinatpunkter" så kan en ram byggas upp eller köpas som passar om man mätt fram rätt mått.

Kort version: Har du en färdig rams fästkoordinater i x och y led samt vilken spindel de är avsedda och dina bärarmar passar till de måtten så är det ok.

Kortkort version: Köper du en ram, köp bärarmar också.

Ja det låter ju rimligt.

Min fundering var om det var så att det var själva chassisramarna som var olika medan man kanske lyckats "standardisera" framvagnskomponenterna men det skulle väl kanske ha varit för enkelt.

Dock gissar jag ju på att mitt chassis byggds från någon ritning eller enl. någon rambyggares standardmått.

Då kvarstår ju bara att hitta vilken ........ :blink:

Vi hörs!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jösses, vad man är impulsiv - först köper man bilen för att den är billig, sen säljer man motorn för att man får bra betald. Då står bara chassiset kvar och det dyker upp andra roliga grejer man köper (impulser, ni vet!).

Då dyker det upp en trevlig kille som vill köpa chassit och så blev det. Nix mera Seven på gården - kanske någon annan gång!?

Vad som kanske retar mig mera; "The One and Only Gulf Lawn Mover" sade upp sig och skickade till dom eviga gräsmattor .........

Bygg och ha roligt där ute - jag dyker säkert upp igen med ett impulsköp framöver! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...