Jump to content

Lämpliga hjulvinklar


Tomas

Recommended Posts

Ska göra hjulinställning imorgon på min 7:a (Westfield) och undrar över vad som kan vara lämpliga vinklar. Blir nog mestadels körning på allmän väg samt en och annan konbanekörning

Link to comment
Share on other sites

Enl "Build your own Sports car" av Chris Gibbs (sid 159) rekommenderas detta till att börja med:

-camber bak 1 grad negativ

-camber fram 1 grad negativ

-toe in fram 0-0,5 grader

Enl "how to build your own Tiger Avon Sports Car for road and track" av Jim Dudley (sid 139):

-toe in fram 4 mm

-toe in bak 0-2 mm

-castor 6 grader

-camber 0 grader (for road use)

Röda SFRO boken (sid 42):

-camber fram 0 till minus 3 grader

-camber bak 0 till minus 1,5 grader

-caster fram 2,5 till 8 grader

-caster bak 0,5 till 3 grader

-toe inom +- 2 grader

Jag mätte med parallella snören på varje sida, vattenpass, vinkelmätare och tumstock och det förefaller fungera bra. Tror dock att allt måste justeras när man börjar köra. OBS! Om du mäter med parallella snören måste du justera för ev spårviddsskillnad fram och bak. Hjulen ska stå på två plåtar med olja emellan, detta för att kunna glida ut/in. Jag har utgått från SFROs vinkelangivelser.

Det är en stor fördel att ha en tyst och tålmodig hustru som medhjälpare vid alla mätningar.

Antas

Körare med alla hjul åt samma håll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...