Tomas Posted June 14, 2011 Posted June 14, 2011 Ska göra hjulinställning imorgon på min 7:a (Westfield) och undrar över vad som kan vara lämpliga vinklar. Blir nog mestadels körning på allmän väg samt en och annan konbanekörning Quote
Antas Posted June 14, 2011 Posted June 14, 2011 Enl "Build your own Sports car" av Chris Gibbs (sid 159) rekommenderas detta till att börja med: -camber bak 1 grad negativ -camber fram 1 grad negativ -toe in fram 0-0,5 grader Enl "how to build your own Tiger Avon Sports Car for road and track" av Jim Dudley (sid 139): -toe in fram 4 mm -toe in bak 0-2 mm -castor 6 grader -camber 0 grader (for road use) Röda SFRO boken (sid 42): -camber fram 0 till minus 3 grader -camber bak 0 till minus 1,5 grader -caster fram 2,5 till 8 grader -caster bak 0,5 till 3 grader -toe inom +- 2 grader Jag mätte med parallella snören på varje sida, vattenpass, vinkelmätare och tumstock och det förefaller fungera bra. Tror dock att allt måste justeras när man börjar köra. OBS! Om du mäter med parallella snören måste du justera för ev spårviddsskillnad fram och bak. Hjulen ska stå på två plåtar med olja emellan, detta för att kunna glida ut/in. Jag har utgått från SFROs vinkelangivelser. Det är en stor fördel att ha en tyst och tålmodig hustru som medhjälpare vid alla mätningar. Antas Körare med alla hjul åt samma håll. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.