Antas Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 (edited) Rådfrågar detta eminenta forum. För att få bukt med bumpsteer fick jag sänka och flytta fram styrväxeln, blev iofs perfekt (bumpsteer=0). Biverkan blev att nedre kylslangen blir klämd mellan styrväxel och chassi. Åtgärden blir nog, efter lite trixande, att låta nedre kylslangen gå i en S-kurva och sedan i en "rakbana" till vattenpumpen, "rakbanan" är ca 40 cm. I mitt tycke blir det för långt för en flexibel kylslang och funderar nu på att sätta in ett rör på "rakbanan". Min fråga är vilket mtrl är lämpligt för röret? Alu, stål (tungt), plast (hållbarhet?) eller ska jag hålla mej till gummislang (flexar). Röret/slangen ska sitta ung. mellan mina båda fingrar. När det gäller plast finns det grå rör som används till bl.a. avlopp-är de lämpliga? Tyvärr är bilden otydlig med bifogar den ändå. På bilden syns även lösningen på mitt tidigare problem med oljetrycksgivaren, en oljebeständig bromsslang möjliggjorde flyttning av tryckgivaren. Antas Rörkrökare Edited January 3, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Kopparrör eller alu. men du bör ha någon typ av fläns så inte slangen kan glida av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Rådfrågar detta eminenta forum. För att få bukt med bumpsteer fick jag sänka och flytta fram styrväxeln, blev iofs perfekt (bumpsteer=0). Biverkan blev att nedre kylslangen blir klämd mellan styrväxel och chassi. Åtgärden blir nog, efter lite trixande, att låta nedre kylslangen gå i en S-kurva och sedan i en "rakbana" till vattenpumpen, "rakbanan" är ca 40 cm. I mitt tycke blir det för långt för en flexibel kylslang och funderar nu på att sätta in ett rör på "rakbanan". Min fråga är vilket mtrl är lämpligt för röret? Alu, stål (tungt), plast (hållbarhet?) eller ska jag hålla mej till gummislang (flexar). Röret/slangen ska sitta ung. mellan mina båda fingrar. När det gäller plast finns det grå rör som används till bl.a. avlopp-är de lämpliga? Tyvärr är bilden otydlig med bifogar den ändå. På bilden syns även lösningen på mitt tidigare problem med oljetrycksgivaren, en oljebeständig bromsslang möjliggjorde flyttning av tryckgivaren. Antas Rörkrökare Hallå! Jag instämmer med föregående talare. Det finns färdiga rör att köpa tror jag från Demon Tweeks. Annars kan man ju titta på ett sådant göra ett likadant. Jag ser nu i katalogen att de rören har en fläns i vardera änden som man trär slangen över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 do88.se har det du behöver. Akta dig för avloppsrör, vissa av dom gråa (Biltemas men inte Hornbach t. ex) är klassade för max 95 grader. Minns inte vad det ska stå på dom men det spelar egentligen ingen roll, det är för lite ändå, dessurom är dom för trycklösa system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Min fråga är vilket mtrl är lämpligt för röret? Alu, stål (tungt), plast (hållbarhet?) eller ska jag hålla mej till gummislang (flexar). Antas Rörkrökare Hallå rörkrökarn! :D Jag satt i samma tankar i höstas och kollade djupt och länge på PE-rör. Tyvärr är den varianten som tål tryck och temp dyra och vanliga avloppsrör är inte specade för miljön(temp och tryck...). Det slutade med att jag valde gummikrökar och ALU-rör för att lösa mina behov. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 2, 2011 Author Share Posted June 2, 2011 Just nu är det stålrör som gäller. Tänker svetsa ett T på röret som ska gå till expansionskärlet. Har fått rådet att fylla kylsystemet nerifrån och upp därav anledningen till T-anslutningen längst ner. Antas Krök- och svetsare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Aluminium eller rostfritt. Båda kan poleras (bling!) och tål glykol. Viktskillnad för ett 40 cm rör är inte mer än en halvfull burk coca cola. Om du har bra passning mellan slang och rör (ytter/innerdiameter) går det bra utan kant. Min erfarenhet är att gummit fastnar som tusan efter en tid... /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Stålrör rostar och missfärgar vattnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 Det blev stålrör. Gjorde flänsar i ändarna genom att svetsa en rand längst ut. Missfärgat kylvatten syns inte så det misspryder knappast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 (edited) Glömde att bifoga en bild på kylslangar och T-rör i föregående inlägg (senilitet?). Ni känner säkert igen styrväxeln, nedre kylslangen gick tidigare under den dvs. före sänkningen av styrväxeln. Iom sänkningen ficka jag göra en S-kurva på slangen och dra den ovanför styrväxeln, det hemmasnickrade T-röret syns på bilden. Nog är det väl fa...att det kan bli trångt också i det större McSorley-chassit! Jag förstår att ni som bygger "bokbilen" (Ron Champions chassi)får trångt om utrymme. Antas Edited January 3, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts