Jump to content

Min Golfbil


Recommended Posts

En lite udda fundering här.

Min golfbil har trasiga batterier och ska därför konverteras till bensindrift med en B&S 11 hk motor och en Volvo vxlåda.

För att få normala växelläge måste jag köra kraften baklänges genom lådan så frågan är om det blir några problem med växlar som hoppar ur eller om det blir svårväxlat. Nu är det lååg effekt och försiktiga växlingar som gäller men ändå. En växellåda brukar ju va gjord för att leda kraften på ett håll men det brukar å andra sidan inte va några problem att motorbromsa.

Kommentarer?

Richard

Link to comment
Share on other sites

Kör du kraften bakifrån så kommer 4:an bli som fyran men dom lägre växlarna kommer bli överväxlar.

1:an t.ex 1000v/m in blir ca 3500 v/m ut.

Det har jag inte haft en tanke på men det stämmer ju! :prop:

Får nog fundera på om jag kan tänka mej att växla bakvänt annars får jag skaffa mej rätt stora remskivor för att växla ner den. Målet är ju inte att ha en golfbil som teoretiskt gör 100 när den är obehaglig redan i 30.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Hur hade du tänkt lösa kopplingen? Tänkte att det kanske går att sätta dit en slirkoppling som på en hyrkart, sen skippar du lådan?

Link to comment
Share on other sites

Hur hade du tänkt lösa kopplingen? Tänkte att det kanske går att sätta dit en slirkoppling som på en hyrkart, sen skippar du lådan?

Kopplingen blir mkt enkel, en spännrulle spänner drivremmen så att man får drivning. Tryck ner kopplingspedalen för att släppa spänningen på remmen. Funkar utmärkt på min lilla trehjuliga leksak som får släppa till drivningen.

Vill gärna ha backväxel så vxlåda är tvunget. Nu är ju en golfbil inte så tung att putta på men ändå.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...