papabear Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Hej alla! Jag har hängt här på forumet och läst, inte riktigt allt, men mycket, och det börjar bli dags att göra något åt suget. Det lilla jag har att kalla plan är följande: Dala7-ram Motor från Volvo 850 Låda och bakaxel från 740/940 Tyvärr har jag ängnat för mycket tid åt datorer istället för att hänga i farsans garage, så jag har lite dåligt med bilkunskap. Mina första frågor är kring motordonatorn; hur mycket extrajobb ger jag mig själv, och hur funkar det med motorstyrningen på mordernare bilar? Kan man plocka över styrsystem från donatorn eller kommer den vägra sammarbeta om minsta sensor skiljer från orginalinstallationen? Finns en intressant -93:a på blocket som jag tänkte hugga på om ingen har några bra invändningar. /Greger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Tar du hela motorstyrningen så ska det funka, men det finns andra alternativ också, köpa eller bygga annat ECU t.ex. Megasquirt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Tar du hela motorstyrningen så ska det funka, men det finns andra alternativ också, köpa eller bygga annat ECU t.ex. Megasquirt. Detta är en fråga som åxå bekymrat mig :banghead: Jag vill ju va ännu besvärligare och använda mig av BMW komponenter och då är det ju Vanos på deras motorer, erkänner villigt att jag faktiskt inte vet hur en Vanos fungerar, om den är av centrifugaltyp eller om den är elektronisk men moderna bilar har ju ofta kodade nycklar och massa andra grejer som inte gör det helt enkelt...???? eller????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 ja men ska du har BMW motorstyrning så är det inga problem. ska du inte ha den så får du antingen låsa vanos eller ordna styrning separat för det. BMW har haft olika styrning. Rolls Royce har gjort någon till M3 Det brukar vara så att en elektromagnet öppnar oljeflöde så kammen vrider sig och ändrar tiderna. detta för att de ska gå fint på låga varv samtidigt som det ska ge bra med effekt på högre varv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 (edited) ja men ska du har BMW motorstyrning så är det inga problem. ska du inte ha den så får du antingen låsa vanos eller ordna styrning separat för det. BMW har haft olika styrning. Rolls Royce har gjort någon till M3 Det brukar vara så att en elektromagnet öppnar oljeflöde så kammen vrider sig och ändrar tiderna. detta för att de ska gå fint på låga varv samtidigt som det ska ge bra med effekt på högre varv Har en 328 e46 med M52 motor som skulle kunna bli donator men när man kollar på kablaget till motorn blir man fundersam på om man någonsin får igång den igen utan "alla" orginal kablar och givare... :icon_oops: Så efter att ha läst här i några veckor börjar man ju fundera på om MS eller något annat är ett alternativ. Edited May 17, 2011 by TonysGarage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
papabear Posted May 17, 2011 Author Share Posted May 17, 2011 Crap. Det var en flera saker som verkade konstigt med den bilen, så det blir att avvakta till nån annan go'bit dyker upp. Tack för svaret Thomas. Är det nån skillnad på nyare modeller, eller är det same same? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 BMW har ju en separat härva för motorstyrningen. bara att plocka ur. sedan brukar det gå till kontaktblock på motorn. ofta rund stor kontakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Crap. Det var en flera saker som verkade konstigt med den bilen, så det blir att avvakta till nån annan go'bit dyker upp. Tack för svaret Thomas. Är det nån skillnad på nyare modeller, eller är det same same? Jag kan inte volvo modellerna särskilt bra men någonstans på vägen från 850 till V70 kom busssystemen. Om du vill köra orginalelektronik så håll dig borta från en CAN-buss baserad bil. För att motorn skall snurra på en sådan måste du i princip ta med dig hela elsystemet från donatorn eller vara en hejjare på att programmera/hitta genvägar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Kan man bara CAN-bus så är det ett kanonbra system som, hur konstigt det än låter, är väldigt logiskt och enkelt. Men det krävs en hel del innan man förstår sig på det, men när väl poletten har trillat ner så får man en riktig "aha". Men det finns ju som sagt enklare system, som MS :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
papabear Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 Motordonator är nu inköpt! Blev en risig 850 från -93. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent Tolvsbo Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Motordonator är nu inköpt! Blev en risig 850 från -93. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent Tolvsbo Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Motordonator är nu inköpt! Blev en risig 850 från -93. Kul. Vi är två gubbar i södra dalarna som också håller på att bygga varsin sjua. Baserade på 850 motor, M90 växellåda och 940 axel. Ska bli kul att följa ditt bygge. Kent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.