LUPUS Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 http://rejsa.nu/foru...=72152&start=42 tips från rejsa, Stötdämparkurs med Henrik från Öhlins. Kommer att Websändas! ni får själva lista ut om det kostar något eller inte ( kan inte vara med själv så jag forska inte) Quote
Jonas Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Riktigt bra föreläsninig! (Iallafall dom delar jag såg mellan nappflaskor och barnläggande.) Får hålla utkik efter en inspelning så man kan se hela i lung och ro. Quote
pelle17B Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Jag var där och min tolkning i korthet efter kursen är Man kommer långt med envägs justerbara dämpare om man inte skall tävla på seriös nivå. Om man har tvåvägs justerbara: Returjusteringen ger mest effekt på grepp och kompression på instyrning. Mjukare fjädrar krängare ger bättre grepp på det hjulparet. Med andra ord Balans: Är bilen överstyrd justera med hårdare fjädrar/krängare fram alternativt mjukare bak. Omvänt om bilen är understyrd. Dämparna påverkar förenklat bara under in/utfjädring. Vid steady state (typ mitt i en konstant sväng) är det fjädrar och krängare som bestämmer balansen. Ingång och utgång av kurva däremot är en kombination av fjäder krängare och dämpare. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.