Jump to content

Recommended Posts

Posted

Riktigt bra föreläsninig!

(Iallafall dom delar jag såg mellan nappflaskor och barnläggande.)

Får hålla utkik efter en inspelning så man kan se hela i lung och ro.

Posted

Jag var där och min tolkning i korthet efter kursen är

Man kommer långt med envägs justerbara dämpare om man inte skall tävla på seriös nivå.

Om man har tvåvägs justerbara: Returjusteringen ger mest effekt på grepp och kompression på instyrning.

Mjukare fjädrar krängare ger bättre grepp på det hjulparet.

Med andra ord Balans: Är bilen överstyrd justera med hårdare fjädrar/krängare fram alternativt mjukare bak. Omvänt om bilen är understyrd.

Dämparna påverkar förenklat bara under in/utfjädring. Vid steady state (typ mitt i en konstant sväng) är det fjädrar och krängare som bestämmer balansen. Ingång och utgång av kurva däremot är en kombination av fjäder krängare och dämpare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...