Antas Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 (edited) Någon som vet hur många ohm en tankgivare till Ford Scorpio 2,9-88 har? Går Biltemas båtgivare att använda till originalinstrumentet? Edited March 24, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jögge Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Hej kan inte rekomendera Biltemas båttankgivare den är alltannat än linjär. :angry: jag har andvänt den och gjort en egen tankmätare med ljusdioder. men tyvär är det stora hopp i värderna från givaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Jag kör med Biltemas mätare på båda bilarna. Först tänkte jag koppla in ett instrument men jag har ju konstaterat att det går precis lika bra att ha kablarna lösa baktill och bara ta en digital ohmmeter och kolla hur många ohm jag har i tanken. Bara en referens för oftast vet jag om det är dags att fylla på bränsle. Lite spartanskt kanske men fungerar bra (för mig). Därför vet jag inte om givaren är "hoppig eller ej". Får jag under 70 ohm i tanken och vet att jag skall ut och åka mer än bara ner till stan då fyller jag på och med tex 70 ohm-referensen vet jag ungefär hur mycket som det går i. Ena tanken rymmer runt 36 liter och V8an 59 liter om jag kommer ihåg rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 Hahaa.....skulle vilja se minen på personalen när man säger "jag vill tanka några ohm"!!!! Kan man säga att tanken då är en kondensator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 (edited) Antas: Ja så är det. De har det inte lätt i Arboga.......... har faktiskt sagt det om ohm..... Jag kör på ren erfarenhet, vid två siffrigt ohm-tal då får jag i beroende på bil 25 till 35 liter. Beroende på hur långt jag ska så kan jag avgöra att tanka direkt eller vänta. Ju mindre med (fasta) mätare jag har på bilarna ju bättre. Edited March 24, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Aha, lättningen har börjat? Udda val att börja med men inget i Cealm-fabriken förvånar mig längre. Åsa-Nisse hade inte kunnat göra det värre. F´låt, bättre menar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 24, 2011 Author Share Posted March 24, 2011 (edited) Cealm: Flygeriet har präglat mej, det ska vara många mätare oavsett om de fungerar eller ej. Antalet mätare får den psykologiska effekten att man tror att man har kontroll över materian och att det imponerar på andra som inte förstår vad de visar. "Imponera nesse est"!(Att imponera är nödvändigt!) Edited March 24, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 (edited) Antas: Dessvärre håller jag med dig i dina iakttagelser. Tar jag mig själv som exempel på bil nummer 1, där ville jag ha Många mätare" först. Numera är det bara Vattentemp och inbyggd Voltmeter = två i ett. Sedan smålampor 4 stycken = blå-helljus, grön-blinkers, röd-olja, orange-laddning. så är jag tvungen till att ha en hastighetsmätare. Allt annat är onödigt för mig och min körning samt att det väger. Vikten skall man vara försiktig med Antas (och Drake). All instrumentbelysning är normalt avstängd, det bara bländar annars på kvällen. Det viktiga är att man är nöjd själv med valet man gör. Edited March 25, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 22, 2011 Author Share Posted April 22, 2011 Hej kan inte rekomendera Biltemas båttankgivare den är alltannat än linjär. :angry: jag har andvänt den och gjort en egen tankmätare med ljusdioder. men tyvär är det stora hopp i värderna från givaren. Häftigt med egen tankmätare med ljusdioder. Har du någon beskrivning och/eller ritning? Bild på mätaren skulle vara intressant att se. Fn håller jag att försöka konstruera och bygga indikeringslampor av lysdioder, har aldrig gjort det tidigare så det är lite spännande och intressant. Antas Försjunken i tankar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ta lysdioder som tänds vid olika spänningar så mäter du spänningen ut från tankgivaren vid olika nivåer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jögge Posted April 24, 2011 Share Posted April 24, 2011 Hej Antas Så här gjorde jag. jag använde ett chip som heter LM3914 den kan mäta 0V-5V. för att få lämplig spänning kompletterade jag med en spännings regulator(7806CV/ST) först måste man välja vilka ljusdioder man vill använda (välj ljus starka) kolla vilken ström de tål (mina tål 10mA) sedan måste du räkna ut värdet på R1. R1=12,5/strömmen alltså 12,5/0,01A=1250 Ohm (jag valde 1000 Omh) sen skall du räkna ut R2 det är förhållandet mellan R1 och R2 som bestämmer vilken spänning som mäts. Max mätspänning = 1,25*(1+R2/R1) R2=(3,77/1,25-1)*1000=2016 Omh dom här komponenterna köpte jag av ELFA LM-3914 (art nr 73-131-09) L7806CV sp-reg (73-091-56) IC-sockel 18-pol löd (48-136-06) Trimpot PT6KV 2,2kohm (64-414-48) Trimpot PT6KV 4,7kohm (64-414-55) Tantalellyt 0,1uF/35V1m (67-776-43) Tantalellyt 1,0uF/35V1m (67-780-13) +dioder och motstånd från Clas Olssons jag lödde fast komponenterna på ett expriment kort. titta på länken nedan han har gjort något liknande www.edsw.se/Tanknatare_Brakis.pdf Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 Excellent! Tack för en fantastisk beskrivning och ritning. För många,väldigt många, år sedan tillverkade jag en varvräknare av lysdioder till en SAAB V4. Displayen utformade jag som en kurva som följde vridmomentkurvan mot varvtalet. Vips hade jag både vridmoment- och varvräknare i samma instrument. Nödvändigt? Knappast men roligt och intressant var det. Har sökt efter en beskrivning på det instrumentet men hittills inte funnit den, det var en byggsats köpt från någonstans som jag inte kommer ihåg. Har du, eller någon annan, information om var byggsatsen/beskrivningen kan finnas? Antas Snart upplyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 testa med Jetronic som har en hel del roliga saker. Funderar på att köpa deras shiftlight-sats faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 26, 2011 Author Share Posted April 26, 2011 Hej Antas Så här gjorde jag. jag använde ett chip som heter LM3914 den kan mäta 0V-5V...... Tyvärr, länken fungerar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 (edited) Hej kan inte rekomendera Biltemas båttankgivare den är alltannat än linjär. :angry: jag har andvänt den och gjort en egen tankmätare med ljusdioder. men tyvär är det stora hopp i värderna från givaren. Provade min givare löst och den fungerar helt linjärt, kanske är det ett måndagsexemplar? Biltema har väl måndag halva veckan kan jag tro. :lol: Edited April 26, 2011 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jögge Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Nytt försök med länken www.ebsw.se/Tankmatare_Brakis.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts