Antas Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 (edited) Min catchtank sitter under bränsletanken vilket innebär att pumpen måste suga bränsle i "uppförsbacke". Höjdskillnaden är ca 7 cm. I donatorn tror jag att pumpen satt i nivå med tankens lägsta punkt (tänkte aldrig på att kolla!). Av vad jag har kunnat läsa mej till har sugpumpar dålig sugförmåga. Så länge som det finns bränsle i huvudtanken är nivån över pumpen, men vad händer om den är tom och pumpen ska suga från catchtanken (2 lit)? Iofs är det nog sällan som huvudtanken blir tom, men om...... Tankgivare (Biltemas båtgivare) visar 0 när huvudtanken är tom. Längden på givaren räckte precis ner till botten på huvudtanken så jag kan inte skylla på att jag inte fick någon förvarning! Frågan är: måste jag sänka pumpen från nuvarande nivå (kräver vissa omkonstruktioner av fästen mm)? Antas Tänker tankar om tankar. Edited January 3, 2012 by Antas Quote
Baging Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Så länge som det finns bränsle i huvudtanken är nivån över pumpen, men vad händer om den är tom och pumpen ska suga från catchtanken (2 lit)? Är tanken tom kommer ingen soppa oavsett var pumpen sitter ;) :D :D :D Nej, men det känns nästan som ett icke-problem? Den kommer ju suga ur catchtanken också till slut och när nivån kommer ner dit, så är det ju soppatorsk och då fyller man ju på bränsle igen och problemet är ur världen... eller??? :) Enda gången det möjligen kan bli ett problem, är väl om du parkerar med bara soppa i catchen och sen inte kan starta..... Quote
Antas Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Citat:"Den kommer ju suga ur catchtanken också till slut och när nivån kommer ner dit". Jo, det inser jag men pumpen sitter monterad ovanför catchtanken. Bränslepumpar lär ska suga dåligt men trycka bra och frågan är då: hur mycket "uppförsbacke" orkar en sugpump suga? Så länge nivån är högre än pumpen får man "självtryck" till matning av pumpen. Men vad händer när nivån är lägre än pumpen? Quote
Baging Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Citat:"Den kommer ju suga ur catchtanken också till slut och när nivån kommer ner dit". Jo, det inser jag men pumpen sitter monterad ovanför catchtanken. Bränslepumpar lär ska suga dåligt men trycka bra och frågan är då: hur mycket "uppförsbacke" orkar en sugpump suga? Så länge nivån är högre än pumpen får man "självtryck" till matning av pumpen. Men vad händer när nivån är lägre än pumpen? Som jag fattat det, så kommer den suga så länge den är "tät", dvs har bränsle att suga. I dom fall man använder både och använder man ju en separat tryckpump i tanken och en sugpump längre fram under bilen, men då är det oftast bränsleledningar som går upp ovanför tanken innan sugpumpen... Eller??? :) Quote
Antas Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 Verkar logiskt. Längre fram kommer jag nog att göra ett test och prova om pumpen orkar suga med låg bränslenivå.Intressant! Jag återkommer med resultatet under våren. Tack för synpunkterna. Quote
kengren Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Verkar logiskt. Längre fram kommer jag nog att göra ett test och prova om pumpen orkar suga med låg bränslenivå.Intressant! Jag återkommer med resultatet under våren. Tack för synpunkterna. som jag har fattat det så skall pumpen monteras så lågt att det är självtryck till pumpen - sugförmågan som jag fattar det skall vara nästan noll - ett förfilter till pumpen kan ge ett för högt "sugmotstånd" till pumpen så att den inte fungerar - har ingen egen erfarenhet utan detta har jag läst mig till på olika forum kenneth Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.