Jump to content

Ett eller två brännslefilter?


Recommended Posts

Kan inte bestämma mig om jag ska köra med ett eller två brännslefilter? kommer att montera ett filter mellan tank å soppapump för att inte haverera pumpen med skräp. Men bör jag även ha ett innan tryckregulator/fuelrail?

Link to comment
Share on other sites

Din fråga har också väckt en tanke hos mej!

Kommer nog att försöka få dit ett filter mellan tank och pump även om det är trångt.

Utlopp från tank och inlopp till pump är 15 mm.

Tipsa gärna var man får tag på korta filter med ca 15 mm anslutningar.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Oj 15mm va stort. Så stort vet jag inte. hansenracing har filter som är upp till 1/2 tum (12,5mm)

Och eftersom du bara har 15cm imellan så blir det tajt. Annars går det ju alltid å köpa slanövergångar, finns 15-12mm 12-10mm, 10-8mm, 8-6mm vad jag vet.

Finns å köpa här om du vill handla i sverige

http://www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=266_3747

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt ha en "vanligt" filter (autoexperten's artnr: P4173) på sugsidan mellan tank och pump och ett Sytec Bullet high-flow-filter efter pumpen (45 micron). Kanske overkill....

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag har som du Jocke och det är inte overkill. Pumpen slits både i kol och metall och det vill man inte ha in i spridarna.

Så 2 filter.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Var har Ni för filter efter pumpen?

Jag kan välja mellan "High-Flow 45 Micron Metal Filter" (grövre o högre flöde)- eller - "Pleated 8 Micron Paper Filter" (finare och sämre flöde)

Link to comment
Share on other sites

Då har jag bestämt mig. Jag kör 2 filter. Har ju redan köpt så jag har 2 filter så är väll lika bra :)

Jag vet inte vad jag kommer ha för micron på filtret närmaste fuel railen. Det är nått jag köpte på biltema passande någon bil med 2L motor. Kommer inte ihåg vilken saab eller volvo tror jag.

Men tittar man på flygplan så är det ju i regel finare filter ju närmare motorn man kommer eftersom brännsletrycket är högre. Så länge du har en pump som pallar så är det ju finare filter närmare motorn. Sen vill man stoppa det stora skräpet först. Har man 8 micron först å sedan 45 micron så om det inte kommer nytt skräp på vägen så kommer ju inte bli nått nytt skräp i 45 micronet eftersom allt som går igenom 8 micron går igenom 45 med.

Det är mina teorier. Jag VET inte. men det låter lågiskt enl mig själv.

Link to comment
Share on other sites

jag har vid tanken ett Diesel filter P4173 sedan går bränslet via förpump till catchtank och från catchtank till 45 micron vid högtryckspumpens inlopp utlopp från pumpen går till ett vanligt insprutsfilter (gissar 8 micron) och till fuelrailsen.

Jag hade inte från början ett filter på högtryckspumpens sugsida men efter fått nåt som låste en pump så har jag det numera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...