Jump to content

Byte kardanknut


svante

Recommended Posts

Upptäckte till min fasa att min inköpta kardanaxel var skadad och om det går måste repareras :icon_angry: :icon_angry: .. Typiskt att det var just den knuten som skulle användas..

Vet någon om man kan laga dom eller byter man ut hela axeln??

Den var inte så lätt att få tag på..

Link to comment
Share on other sites

Tror det är lagerhuset för en av armarna i korset... vill inte chansa och korta den om den inte går att fixa..

Jag kan ta en bild men inte förrän imorron..

Hur får man loss plattorna som stoppar korset från att trilla ut?

Vill ju inte att det ska bli dyrare än att specialbeställa en från england...

Link to comment
Share on other sites

Det har löst sig ändå...

Får en ny kardanaxel till taunus/granada för 500kr, visserligen bara den främre biten men det är ju den som behövs...

Bra med bilreservdelsfirmor som sparar på gamla delar..

Link to comment
Share on other sites

man tar bort låsringarna. tar bort (lagerskålarna) eller vad det nu heter sen ska det gå att vinkla ut korset och ta bort det. när du monterar det nya så kör du i lagerfett i lagerskålen och sätter dom små rullarna på plats. sen är det bara att montera ihopp. vad det kostar har jag inte en aning om

rätta mig om jag har fel / viggen

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att Taunus har kors som inte har låsring. De har små låsningar som är pressade dit.

Lösningen är att ta sin favvoverktyg: vinkelkapen och skära sönder befintligt kors, pillra ut lagerskålarna, slipa bort de där pressmärkena som håller skålarna på plats så man kan trycka in skålarna utifrån. Sedan montera ihop och ett par, tre försiktiga svetspunkter håller sedan allt på plats - efter att man centrerat såklart.

Så gjorde jag mina. Funkar kalasbra. Inga vibrationer jag märkt i alla fall. Dock rekommenderar jag alla att ha riktiga kardanringar att fånga upp grejorna skulle nåt lossa. Man vet ju aldrig. :icon_blink:

Just det ja: kostnad. Tror en knut kanske kan kosta en hundring eller så. Tror dimensionen var 22x66 faktiskt till och med. :)

Link to comment
Share on other sites

jag har bara bytt på en volvo axel när jag gick i skolan. så jag trodde givetvis att det va lika på alla bilar. ja menar varför knöla till det i onödan. eller fins det nån fördel med pressade ringar som på taunusen? :)

Link to comment
Share on other sites

jag har bara bytt på en volvo axel när jag gick i skolan. så jag trodde givetvis att det va lika på alla bilar. ja menar varför knöla till det i onödan. eller fins det nån fördel med pressade ringar som på taunusen? :)

Ja...att Ford får sälja en helt ny kardan istället för bara en knut. :D

Annars känner jag inte till några fördelar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Problemet är att Taunus har kors som inte har låsring. De har små låsningar som är pressade dit.

Lösningen är att ta sin favvoverktyg: vinkelkapen och skära sönder befintligt kors, pillra ut lagerskålarna, slipa bort de där pressmärkena som håller skålarna på plats så man kan trycka in skålarna utifrån. Sedan montera ihop och ett par, tre försiktiga svetspunkter håller sedan allt på plats - efter att man centrerat såklart.

Så gjorde jag mina. Funkar kalasbra. Inga vibrationer jag märkt i alla fall. Dock rekommenderar jag alla att ha riktiga kardanringar att fånga upp grejorna skulle nåt lossa. Man vet ju aldrig.  :icon_blink:

Just det ja: kostnad. Tror en knut kanske kan kosta en hundring eller så. Tror dimensionen var 22x66 faktiskt till och med. :)

Vart köper man e knutkors till Taunus??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...

:( slipa ett spår kan vara svårt men det går att svarva en bricka som passar på utsidan av lagret och nästa den med migsvetsen lite försiktigt i huset. Svetsa inte för kraftigt så att lagerhuset blir ovalt det räcker med tre punkter. Med ett fåtal punkter att slipa bort vid nästa gång det är dax med ett byte av lager går det smidigt vid bytet.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Men håller det verkligen, man vill ju inte ha kardan i knät, jag menar ifall brickan släpper, kan inte lagerskålen åka ut då?

Tror att det går rätt lätt att göra ett rakt spår med en Dremel och en kapskiva där man kan sätta en låsring.

Har iofs. inte provat men det borde bli säkert, eller?

Link to comment
Share on other sites

Vi har knutar som det sitte svetsade brickor i på maskiner på jobbet, och det har alldrig varit några problem. Men du kan försöka att slipa ett spår och om du misslyckas kan det vara ett allternativ. Tänk på att spåret måste ha en ganska skarp kant så att SGH ringen inte kan krypa ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har bytt knutkors på min Escort axel utan låsringar. Metoden med punktsvetsad bricka fungerade bra.

Innan jag demonterade korset mätte jag hur djupt in lagerskålen låg, jag markerade var jag mätt eftersom gaffeln har en gjuten yta och är ojämn. Måtten blev väldigt olika, men jag monterade de nya lagerskålarna på samma djup som de gamla och det fungerar helt utan vibrationer. För att låsa lagerskålarna använde jag standard brickor (jag har för mig att det var brickor till 10 mm bult) som jag punktade på 3 ställen med miggen . Jag var orolig för att det skull vara krångligt att byta korsen innan jag gjort det.Men det gick över förväntan lätt och snabbt.

Mvh.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...