svante Posted May 26, 2004 Share Posted May 26, 2004 Upptäckte till min fasa att min inköpta kardanaxel var skadad och om det går måste repareras :icon_angry: :icon_angry: .. Typiskt att det var just den knuten som skulle användas.. Vet någon om man kan laga dom eller byter man ut hela axeln?? Den var inte så lätt att få tag på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted May 26, 2004 Share Posted May 26, 2004 om det är korset du menar så går det att byta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 26, 2004 Author Share Posted May 26, 2004 Tror det är lagerhuset för en av armarna i korset... vill inte chansa och korta den om den inte går att fixa.. Jag kan ta en bild men inte förrän imorron.. Hur får man loss plattorna som stoppar korset från att trilla ut? Vill ju inte att det ska bli dyrare än att specialbeställa en från england... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2004 Author Share Posted May 27, 2004 Det har löst sig ändå... Får en ny kardanaxel till taunus/granada för 500kr, visserligen bara den främre biten men det är ju den som behövs... Bra med bilreservdelsfirmor som sparar på gamla delar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 De går att byta på under halvtimmen. (bara så du vet till nästa gång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2004 Author Share Posted May 27, 2004 hur gör man då och vad kostar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 man tar bort låsringarna. tar bort (lagerskålarna) eller vad det nu heter sen ska det gå att vinkla ut korset och ta bort det. när du monterar det nya så kör du i lagerfett i lagerskålen och sätter dom små rullarna på plats. sen är det bara att montera ihopp. vad det kostar har jag inte en aning om rätta mig om jag har fel / viggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Problemet är att Taunus har kors som inte har låsring. De har små låsningar som är pressade dit. Lösningen är att ta sin favvoverktyg: vinkelkapen och skära sönder befintligt kors, pillra ut lagerskålarna, slipa bort de där pressmärkena som håller skålarna på plats så man kan trycka in skålarna utifrån. Sedan montera ihop och ett par, tre försiktiga svetspunkter håller sedan allt på plats - efter att man centrerat såklart. Så gjorde jag mina. Funkar kalasbra. Inga vibrationer jag märkt i alla fall. Dock rekommenderar jag alla att ha riktiga kardanringar att fånga upp grejorna skulle nåt lossa. Man vet ju aldrig. :icon_blink: Just det ja: kostnad. Tror en knut kanske kan kosta en hundring eller så. Tror dimensionen var 22x66 faktiskt till och med. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 jag har bara bytt på en volvo axel när jag gick i skolan. så jag trodde givetvis att det va lika på alla bilar. ja menar varför knöla till det i onödan. eller fins det nån fördel med pressade ringar som på taunusen? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 jag har bara bytt på en volvo axel när jag gick i skolan. så jag trodde givetvis att det va lika på alla bilar. ja menar varför knöla till det i onödan. eller fins det nån fördel med pressade ringar som på taunusen? :) Ja...att Ford får sälja en helt ny kardan istället för bara en knut. :D Annars känner jag inte till några fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Problemet är att Taunus har kors som inte har låsring. De har små låsningar som är pressade dit.Lösningen är att ta sin favvoverktyg: vinkelkapen och skära sönder befintligt kors, pillra ut lagerskålarna, slipa bort de där pressmärkena som håller skålarna på plats så man kan trycka in skålarna utifrån. Sedan montera ihop och ett par, tre försiktiga svetspunkter håller sedan allt på plats - efter att man centrerat såklart. Så gjorde jag mina. Funkar kalasbra. Inga vibrationer jag märkt i alla fall. Dock rekommenderar jag alla att ha riktiga kardanringar att fånga upp grejorna skulle nåt lossa. Man vet ju aldrig. :icon_blink: Just det ja: kostnad. Tror en knut kanske kan kosta en hundring eller så. Tror dimensionen var 22x66 faktiskt till och med. :) Vart köper man e knutkors till Taunus?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted June 17, 2004 Share Posted June 17, 2004 Vart köper man e knutkors till Taunus?? Mekonomen, Biltema? Måtten är hålets inre diameter (minns det som 22mm) och måttet mellan yttre kanterna på "skålarna", jag minns dessa som 66mm eller i närheten, men mät först själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 17, 2004 Author Share Posted June 17, 2004 Biltema ska ha 198kr för sina... till Granada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Gammal tråd, men... Hur gick det Svante? Hittade du knutkors som passade? Jag är nämligen på jakt efter sånna själv :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 ....Och hur centrerar man knutkorset på bästa sätt? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 En tråd som dog i sommras men som jag gärna skulle se en fortsättning på. kan man inte slipa nya spår för låsringar??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 :( slipa ett spår kan vara svårt men det går att svarva en bricka som passar på utsidan av lagret och nästa den med migsvetsen lite försiktigt i huset. Svetsa inte för kraftigt så att lagerhuset blir ovalt det räcker med tre punkter. Med ett fåtal punkter att slipa bort vid nästa gång det är dax med ett byte av lager går det smidigt vid bytet. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Men håller det verkligen, man vill ju inte ha kardan i knät, jag menar ifall brickan släpper, kan inte lagerskålen åka ut då? Tror att det går rätt lätt att göra ett rakt spår med en Dremel och en kapskiva där man kan sätta en låsring. Har iofs. inte provat men det borde bli säkert, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Vi har knutar som det sitte svetsade brickor i på maskiner på jobbet, och det har alldrig varit några problem. Men du kan försöka att slipa ett spår och om du misslyckas kan det vara ett allternativ. Tänk på att spåret måste ha en ganska skarp kant så att SGH ringen inte kan krypa ut. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Hej! Jag har bytt knutkors på min Escort axel utan låsringar. Metoden med punktsvetsad bricka fungerade bra. Innan jag demonterade korset mätte jag hur djupt in lagerskålen låg, jag markerade var jag mätt eftersom gaffeln har en gjuten yta och är ojämn. Måtten blev väldigt olika, men jag monterade de nya lagerskålarna på samma djup som de gamla och det fungerar helt utan vibrationer. För att låsa lagerskålarna använde jag standard brickor (jag har för mig att det var brickor till 10 mm bult) som jag punktade på 3 ställen med miggen . Jag var orolig för att det skull vara krångligt att byta korsen innan jag gjort det.Men det gick över förväntan lätt och snabbt. Mvh. Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Så får det bli! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.