lillpojken Posted January 19, 2011 Posted January 19, 2011 (edited) Hejsan. skriver mitt första inlägg nu efter att ha suttit och spanat in detta forum nu i en månad. jag har inte riktigt hittat svar på mina frågor helt och hållet eller så är det jag som uppfattat fel. alla mina frågor berör inte chassie men kan lägga dom i samma tråd. jag håller på att planera nu inför mitt kommande bygge och det jag inte ha klar för mig är följande. 1. vilket chassie skall jag ha om jag ska ha ford sierra bakaxel/diff? jag har kollat på MsSorley ritningarna men jag har fått den uppfattningen att den ramen chassiet inte är till för "delad" bakaxel. 2. skilljer det på bakaxeln på dom olika årsmodellerna på sierrorna? altså storleksmässigt som bredden på dom. har även fått för mig att det är olika stora "bakaxlar" eller vad man ska kalla det typ 7-7,5". 3. det snackas om Typ 9 lådan sitter den på alla sierrorna eller bara på vissa årsmodeller som har vissa motorer? 4. vad använder ni för gas när ni svetsar era chassie? jag har främst svetsat rost på bilar och byggt lite arbetsbänkar och möbler och då har jag använt kolsyra till migsvetsen. är det en bra ide att köra med kolsyra när man ska svetsa ramen eller annan gas är att föredra? motorn jag tänkt använda är en 2,0 16v zetec från en mondeo 95a och bygga ihop det med resten av sierra drivlinan. bilen jag ska bygga ska inte vara någon banbil utan mest en trevlig sommmarbil att köra med vid rätt tillfälle + man måste ha något tidsfördriv i garaget. så mitt enda problem jag har nu i planeringsstadiet är chassiet och drivlinan. hoppas nu få något bra svar. lär nog hitta rätt svar om jag lusläser igenom rätt trådar. Edited January 20, 2011 by lillpojken Quote
Antas Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) "1. vilket chassie skall jag ha om jag ska ha ford sierra bakaxel/diff? jag har kollat på MsSorley ritningarna men jag har fått den uppfattningen att den ramen chassiet inte är till för "delad" bakaxel." Inga problem,man använder inte bakre delen utan gör en egen bakvagn som man "dockar på" McSorley-chassit. Beskrivningar och ritningar på bakvagn hittar du bl.a. i "Build your own sports car" av Chris Gibbs. Om du söker på min byggsida kan du se hur det kan göras. Antas http://antaseliasson.blogspot.com/ Edited January 20, 2011 by Antas Quote
cealm Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Hej lillpojken och välkommen till forumet. Den svets du har går bra att använda, i alla fall om det är en kraftig maskin som klarar att bränna igenom bra. Tex en 3-fasare. Kolsyra / Atal / Mison eller liknande blir bra. En del TIGgar sina ramar också. Välj den metod du är bekväm med men se till att det bränner igenom och inte är en liten 1500 kronors en-fasare. En sådan går väl möjligen att punkta fast rören med men inte till mer. Quote
Janne E Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Hej o Välkommen till forumet!! Jag bygger enligt Chris Gibbs bok, det är ett enkelt sätt att komma igång på då det är tänkt för Sierra som donator. Vill man ta genvägar så finns det tillverkare i England som i princip alla delar som behövs inkl. karossdelar i glasfiber. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8059 kika i min byggtråd så kan du se om det verkar intressant. Ang. Typ9 lådan så sitter den väl i alla Sierror fram till -88 nån gång (är inte helt säker) Jag kör med en 3-fas Mig på 200A och har kolsyra som skyddsgas det funkar bra, kanske skvätter det lite mer än blandgas men är mycket billigare, jag gav ca: 1600:- för en ny tub och en fyllning har jag betalt 300:- för. Lycka till Janne Quote
lillpojken Posted January 20, 2011 Author Posted January 20, 2011 (edited) "1. vilket chassie skall jag ha om jag ska ha ford sierra bakaxel/diff? jag har kollat på MsSorley ritningarna men jag har fått den uppfattningen att den ramen chassiet inte är till för "delad" bakaxel." Inga problem,man använder inte bakre delen utan gör en egen bakvagn som man "dockar på" McSorley-chassit. Beskrivningar och ritningar på bakvagn hittar du bl.a. i "Build your own sports car" av Chris Gibbs. Om du söker på min byggsida kan du se hur det kan göras. Antas http://antaseliasson.blogspot.com/ kollade snabbt genom din blogg du bygger bilen helt efter gibbs bok? har även sett att dett finns någon ritning ute som är till för sierra bakvagn med med den så tappade man plats där bak tex för bränsletanken. tror ritningarna kallades Rorty's ritning Hej lillpojken och välkommen till forumet. Den svets du har går bra att använda, i alla fall om det är en kraftig maskin som klarar att bränna igenom bra. Tex en 3-fasare. Kolsyra / Atal / Mison eller liknande blir bra. En del TIGgar sina ramar också. Välj den metod du är bekväm med men se till att det bränner igenom och inte är en liten 1500 kronors en-fasare. En sådan går väl möjligen att punkta fast rören med men inte till mer. det är en liten 3fasare jag har 125A esab miggy vet att den gör fullgoda svetsar i 4mm gods iallafall. så den borde räcka till 2mm gods som dom flesta verkar använda. Hej o Välkommen till forumet!! Jag bygger enligt Chris Gibbs bok, det är ett enkelt sätt att komma igång på då det är tänkt för Sierra som donator. Vill man ta genvägar så finns det tillverkare i England som i princip alla delar som behövs inkl. karossdelar i glasfiber. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8059 kika i min byggtråd så kan du se om det verkar intressant. Ang. Typ9 lådan så sitter den väl i alla Sierror fram till -88 nån gång (är inte helt säker) Jag kör med en 3-fas Mig på 200A och har kolsyra som skyddsgas det funkar bra, kanske skvätter det lite mer än blandgas men är mycket billigare, jag gav ca: 1600:- för en ny tub och en fyllning har jag betalt 300:- för.Lycka till Janne jag får väll ta och beställa gibbs bok och ta bakvagnskonstruktionen och föra över på MsSorley ritningarna då jag tänkt ha en lite större bil. anlednigen till varför jag jusst frågar om kolsyra så är det jusst för att jag bara åker bort till preso o hämtar gratis. så jag ska leta reda på en äldre sierra det kryllar inte av dom direkt tycker jag men ska nog gå att hitta. jag får tacka er som skrivit för snabba och riktigt bra svar. har en följdfråga är det samma ramkonstruktion i böckerna av RON CHAMPION och Chris Gibbs eller champions bok är för stel axel? Edited January 20, 2011 by lillpojken Quote
Antas Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) Nej, jag bygger endast bakvagnen från Gibbs bok. OBS! Jag har inte stel bakaxel! Chassit är McSorley 442. Anledningen till det större chassit (10 cm längre,5 cm bredare, 5 cm högre) är att jag har en Ford V6 2,9 motor som anses vara stor i detta sammanhang. Bakhjulsspindlarna har jag konstruerat själv med inspiration från andra. Din fråga "har en följdfråga är det samma ramkonstruktion i böckerna av RON CHAMPION och Chris Gibbs?" För en oinitierad är chassina tämligen lika men för bilbyggare med detaljkunnande (vilket de flesta har) är de mycket olika. Edited January 20, 2011 by Antas Quote
rickepumpen Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Chassit är McSorley 442. Anledningen till det större chassit (10 cm längre,5 cm bredare, 5 cm högre) är att jag har en Ford V6 2,9 motor som anses vara stor i detta sammanhang. Mitt chassie är helt efter boken o min V6 passar.. Lite tajt kanske men ändå! Inte så att du inte vill ha så mycket närkontakt med passageraren? Richard Quote
Antas Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 (edited) "Inte så att du inte vill ha så mycket närkontakt med passageraren?" Haha....beror på vem passageraren är! Vad har du för motor? Skulle vara intressant att se bilder på ditt bygge. Edited January 20, 2011 by Antas Quote
rickepumpen Posted January 20, 2011 Posted January 20, 2011 Vad har du för motor? Skulle vara intressant att se bilder på ditt bygge. En gammal 2,8i från en Granada -79. Rivit av insprutningen och satt dit förgasare för att jag hatar slangar och sladdar! Just nu ett originalinsug men Offenhauser 4-port ligger på hyllan och väntar. Ska ta mej i kragen och prestera lite bilder. Quote
lillpojken Posted January 21, 2011 Author Posted January 21, 2011 idag är chris gibbs bok beställd. innan bygget böärjar har jag den 1a projektbilen att bli klar med och sälja av sakerna från projektbil nummer 2 kommer komma upp en projekttråd senare. går det att linka ihop t5lådan med 2,0zetech utan att byta kopplingskåpan eller måste beställa en ombyggd? kommer utrampningslager osv funka eller måste förlängas osv Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.