rickepumpen Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 En liten tanke: För många år sen kunde man köpa en Tiger med fäste för en komplett Sierra bakvagn. Eftersom man aldrig ser såna får man förmoda att det aldrig blev en succé. frågan är bara varför? Att den är tung och ful och har dåliga möjligheter till justering är ingen nyhet men mer då? Rent spontant är den ju busenkel att fästa på en ram så det borde ju tilltala och fjädringskomforten blir bättre än en stel axel. Lite erfarenheter och kommentarer kanske? Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 krolleg här på forumet har en sån.. vi var och kollade på den för nån vecka sedan, såg väldigt bra ut. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 En liten tanke: För många år sen kunde man köpa en Tiger med fäste för en komplett Sierra bakvagn. Supercat säljs fortfarande fast inte under Tigers paraply. Att den är tung och ful och har dåliga möjligheter till justering är ingen nyhet men mer då?Den är inte så svår att justera som ryktet säger. Det är faktiskt ganska enkelt att chimsa om den så som man vill ha den. Går man till tools och köper chims-brickorna så kostar de några kronor styck så det är inga större kostnader heller. Jag håller med dig, den har fått oförtjänt dåligt rykte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Jag har en sådan och jag syns ganska ofta :lol: Först tyckte jag att konstruktionen var ganska osexig men hjulvinklarna är helt justerbara med shims. Efter lite exprimenterande så har jag en utmärkt bakvagn. Tung? Jo det är inte direkt F1-grejor men funktionen är det inget fel på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Vill man kunna justera mer/enklare än med brickor så finns det eftermarknadsbärarmar som är 100% justerabara i alla ledder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted January 19, 2011 Author Share Posted January 19, 2011 Försökte hitta nån bild på hur den är fäst i chassiet men jag lyckades inte. Om det sen beror på att jag bara tittade lite halvhjärtat eller om det inte finns så många bilder vet jag inte. Att det inte är F1-teknik kan vi va överens om! :) Om man läser i SFRO-boken tycker författaren inte att det är en bra bakvagn i Seven för att den är lite klumpig och som sagt ful. Visst första gången jag såg en sån på en Seven tyckte jag att det såg lite lustigt ut men.. Men för den som vill ha delad bakvagn så enkelt som möjligt är den ju ett superbra alternativ även om den börjar försvinna nu. Min favoritskrotare har en Sierra 4x4 stående så man kanske skulle köpa bakvagnen. Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Jag tycker att det är en ganska snygg vagn... :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 Tung vet jag inte riktigt om en tiger supercat blir. Vikter mellan 600-650 är rätt normalt för en färdig bil. Å det är ju i stil med andra sevenbilar. Visst väger sierrans bakvagn en hel del men att den skulle väga så mycket mer än om man anväder sig av dubbla A-armar istället för orginal bärarmar + runda balk vet jag inte. Själva bärarmarna + rundbalken är ju inte supertunga grejer. Dessutom slipper man ju en hel del stålrör bak i chassiet. Det finns lite bilder i min byggtråd. Tyvärr är jag alldeles för dålig att uppdatera den och jag är superdålig på att ta bilder :( men det finns lite iaf. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7900&pid=91765&st=50entry91765 Bakvagnen får om man kör orginal en camber på ca 4 grader. Vissa tycker detta är för mycket å andra tycker det är lagomt. Dom som jag känner som kört så på bana säger det funkar helt ok om man har en aggresiv körstil då det gäller att gå in hårt i kurvorna så att bilen sätter sig ordentligt å trycker fast gummit, då går det att åka fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 (edited) Körde själv 4 grader bak och oftast lider bilen av ganska svår understyrning. Korrigerade med brickor till 1 grad och fick en bil som blev klart mer neutral. Värt att tilläggas var att jag fram från början hade runt 0 grader vilket även det ändrades till 1 grad. Troligtvis kommer jag fortsätta laborera. Edited January 20, 2011 by Ingenjören 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted January 20, 2011 Author Share Posted January 20, 2011 Bakvagnen får om man kör orginal en camber på ca 4 grader. Vissa tycker detta är för mycket å andra tycker det är lagomt. Dom som jag känner som kört så på bana säger det funkar helt ok om man har en aggresiv körstil då det gäller att gå in hårt i kurvorna så att bilen sätter sig ordentligt å trycker fast gummit, då går det att åka fort. Aggresiv körstil? En del anklagar mej för att ha blyfot och vägrar åka med! :) När jag körde Sierra på bana gick det mer på tvären i kurvorna. Inget man vinner på men kul.. Har tittat på dina bilder och det såg bra ut så nu vet jag ungefär hur den ska va fastsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.