pacman Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Sitter och ritar och funderar på nästa projekt. Framvagnen (och bakvagnen med för den delen) konstrueras från scratch. Ramkonstruktion fram skall anpassas efter framvagnens infästningspunkter, och spindlarna blir också scratch-built. Så, här sitter jag alltså med ett blankt papper och programmet casim. Frågan är hur prioriteringsordningen blir när framvagnens egenskaper skall viktas? Camberförändring, spårviddsförändring, RC horisontellt... Synpunkter mottages tacksamt från ni genier därute! Bilen skall användas på väg samt en och annan trackday. (Dock inte en seven...) / Peter C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 (edited) Jag har hackat ihop Casim (innan jag byggde min bil). Tyvärr så vet jag inte vilken kompromiss mellan alla egenskaper som är bäst (om jag visste det vore jag förmodligen rik). Då bilen rollar (som i en kurva) förändras camber (cambergain), spårvidd och rollcentret flyttar på sig. Det är tyvärr som att man är i en triangel med cambergain, trackwidth förändring, och höjdförändring av rollcenter placerade i ett hörn var. Man kan inte få bäst på alla samtidigt. Frågan är hur kompromissen ser ut?? Sannolikt är det dessutom viktigast att koncentrera sig på vad som händer med ytterhjulet i kurvan det har störst belastning. Skit i innerhjulet helt enkelt. I min bil gjorde jag såhär: Jag har ingen antidive eller antipitch dvs alla bärarmar är horisontella (bilen sedd från sidan ). Jag satte RC till 60mm bak och 30mm fram (rätt eller fel, men något måste man ju välja). Jag började därefter att ta bort alla ytterligheter typ bärarmsinfästningar med jättedålig trackwidth-förändring, jättedålig cambergain och jättestor RC-förändring i höjdled och fortsatte att förfina genom att ta bort infästningsalternativen med de sämsta värdena hela tiden tills det bara återstod en infästning av A-armarna. Visade sig att jag hamnade på nästan exakt samma cambergain, TW förändring osv som Caterham nedan (inte samma infästningspunkter dock eftersom jag har andra spindlar). Vilken slump :lol::-) . Jag vill minnas att man kunde hitta lite intressant info om vad Caterham designat mot i dokumentet nedan (går att utläsa en del i tabeller och en del i diagrammen): oconnell.pdf + Lite annat matnyttigt Pat_FSAE_Tech_guide.pdf Automobile Ride, Handling, and Suspension.pdf Bumpsteer kan också vara bra att ha koll på: /Peter Edited January 15, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Jag antar att det gäller mittmotor Pacman ? Rollcenter skall man promärt ha koll på och rollcenter bak skall ligga 10-15 mm högre än fram. Jag har ritat på RC 100 mm fram och 120 mm (tips från "gammal" mittmotorbyggare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 (edited) Har editerat och ändrat mindre saker i mitt inlägg ovan för att göra det något mindre förvirrat. /Peter Edited January 15, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 16, 2011 Author Share Posted January 16, 2011 Tack pojkar för era inlägg. Mycket testande just nu med olika vinklar på uprighten. Tänker mig scrub på 20-30 mm, KPI mellan 5-10 grader. Hur skall man tänka vad gäller offset? Finns det några riktvärden? Man vill ju gärna att infästingspunkterna i chassit ska överenstämma skapligt med den design man har tänkt sig. Lite knepigt att hitta en bra kompromiss. Varför lägger man RC så högt som 100 mm fram, och inte mer är 15mm högre bak? / Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 16, 2011 Share Posted January 16, 2011 (edited) Tänk på att kolla att fälgarna inte krockar med spindellederna om du skall ha liten skrubbradie och stort ET. Liten KPI ger samma effekt också. Jag kör med Volvo 140 spindlar fram (omborrad bultcirkel)och honda fälgar med ET55. Ger en skrubbradie på runt 20mm vill jag minnas. Med så myckat ET måste spindelleden få plats i fälgen. Med 15" fälgar har jag typ 2mm marginal mellan övre spindelled och insidan på fälgbanan. Jag har kollat och det går typiskt inte att hitta eftermarknadsfälgar med ET större än 45 så håll dig under det. /Peter Edited January 16, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 16, 2011 Author Share Posted January 16, 2011 Peter, går det att ändra skalorna på plotten? På RC vs Roll så är skalan +/- 8000 men mina värden som jag vill se ligger som en tråd i mitten. Det är väl iofs bra men det vore kul att se skillnaden grafiskt mellan lastfallen. Hur lägger man upp plotbilder i ett forum? Suveränt program, förresten!! :notworthy: / PC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Nä tyvärr så autoskalar programmet efter största värdet. Förmodligen sticker RC iväg flera meter i horisontell ledd om skalan blir så stor. Man brukar av någon anledning inte kolla så mycket på RC i horisontell ledd, men sticker den iväg 8 meter skulle jag försöka hitta infästningar så den håller sig lite lugnare. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 17, 2011 Author Share Posted January 17, 2011 Jag testar lite olika varianter och kör "grov" analys. Då blir kanske värsta fallet uppåt 8 meter... Ok, så med medel eller fin analys så kanske skalan blir bättre. Bra. Börjar närma mig nu så jag kanske försöker slänga upp några bilder för kommentar lite senare. /PC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.