Jump to content

Startspärr på Zetec.


family guy

Recommended Posts

Svejs!

Om man nu, rent hypotetiskt, ändå skulle vilja bygga med tvåliters Zetec silvertop från gammal Mondeo så kan jag tänka mig att man helst vill ha en utan startspärr. Enligt hittills obekräftade uppgifter så lär denna finess ha dykt upp någon gång under 1996, frågan är bara hur man vet vilka som har startspärr eller inte.

Dök den upp i samband med Mondeons facelift, alltså som årsmodell 1997, eller kan den finnas även på en 96:a med gamla trynet.

Är det rentav så att det hänger ihop med Blacktopen?

Nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha utan startspärr är det -95 eller tidigare.

Det positiva är att di kan ta elektroniken från en äldre (pre -95) men motorn från en nyare, det ska inte vara några större problem.

Om du får med originalnyckeln så är det ett problem mindre...

Link to comment
Share on other sites

Knaperstekt, kanske..?

Ja, jag håller alla dörrar öppna. Är den riktigt grisbillig så kanske jag slår till i alla fall. Jag lovar att höra mig för med dig innan jag rusar iväg och köper nåt.

Link to comment
Share on other sites

Kolla kompressionen på den och om det är vita avgaser. Min var okej när jag köpte min men sen hade jag lyckats få en luftficka i kylsystemet så jag kokte den på en tur. Det är inte massvis med jobb att fixa, du behöver bara en toppbultsats (485kr) och en topp packning (2-300kr) i bästa fall. När man har toppen av så lägger man den uppochner för kryssmätning med bladmått. Lägg en stålskala diagonalt, och längs samt tvärs lite här och var, du ska inte kunna sticka under ett bladmått större än 0.2mm nånstans. Om du kan det så behöver toppen planas, kostar 500-800kr att få det gjort.

En Mondeo med fungerande motor kostar runt 2000kr på blocket, skrotarna brukar vilja ha 5-7000kr för en skrapad motor (vansinne)..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Knaperstekt, kanske..?

Ja, jag håller alla dörrar öppna. Är den riktigt grisbillig så kanske jag slår till i alla fall. Jag lovar att höra mig för med dig innan jag rusar iväg och köper nåt.

Förlåt, förlåt..!! Jag sprang iväg och handlade i alla fall, kunde inte låta bli när jag blev erbjuden en okokt 94:a med 13000 mil på mätaren. Men det är väl alltid bra att ha en Zetec stående för framtida behov?

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...