Jump to content

Rör till störtbåge.


family guy

Recommended Posts

Svejs!

Letar efter lämpligt rör att använda till störtbåge. Hade tänkt använda vanlig handelstub (svetsad) i dimension 51x2,6mm men min stålleverantör har tyvärr inte detta på lager.

Tänkte då att man kanske kan använda sömlösa hydraulrör i stället, men de med ytterdiameter 50 har en tjocklek på 6 mm. Klarar man av att bocka rör i den tjockleken i en handjagad hydraulisk rörbock? Och blir det inte brutalt tungt?

Nån som har några bra tips på andra lämpliga utgångsämnen? Jag vill helst inte ha större ytterdiameter än 50 mm, rörbocken på jobbet klarar inte grövre än så.

Link to comment
Share on other sites

family guy:

--- Klarar man av att bocka rör i den tjockleken i en handjagad hydraulisk rörbock? ---

Om både du och rörbocken är väldigt starka. Åk till en hydraulrörsfirma istället med rejäla verktyg.

--- Och blir det inte brutalt tungt? ---

Är det ett problem, eller hur menar du?

Kolla på Arrowsmith´s hemsida. Han har "sydda bågar.

Bilbygget del 12 scrolla ner på den sidan.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jo, man är väl i och för sig atletiskt byggd och rörbocken i verkstan ser åtminstone lite rejälare ut än dem hos Jula och Biltema.

Och lite extra vikt är väl inga problem om den hamnar på rätt ställe, dvs över bakaxeln.

Ska höra mig för med Hydroscand.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att min båge är 42mm hydraulrör, känns stabilt, tungt och tryggt, med en rördragare är det lätt att få det snyggt, kör med 50 om du känner för det, finns ingen anledning att jaga gram när det gäller säkerhetsdetaljerna. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tja,jag byggde nyligen 6 punktsbur på min sjua.. köpte rör på järnaffär,48mmx3mm.. finfina och bocka i hydraul rör bock.

Borde finnas bilder i evenemangtråden på sista eskilstuna/gröndal körningen.

(dålig liten bild finns här upp till vänster!)

/Peter

Edited by audimotorsport
Link to comment
Share on other sites

Häromdagen var jag och hämtade den så generöst erbjudna rörstumpen, tackar mjukast för röret och titten.

Gårdagens morgon gick så i rörbockens tecken, så här ser firmans rörbock ut.

post-1688-0-23583200-1294148850_thumb.jpg

Till min förvåning så var böjsegmentet för 2" inte bara lite för stort utan alldeles bort i tok för stort. Däremot satt segmentet för 1 1/2" som en smäck.

post-1688-0-67270000-1294148986_thumb.jpgpost-1688-0-16031700-1294148973_thumb.jpg

Detta satte myror i huvudet på mig tills jag tittade i en prislista från Söderströms järn och metall, där kallar man handelsrör med 48,3 mm ytterdiameter för 1 1/2". Se sidan 13 i prislistan nedan.

Prislista_2010-11-01.pdf

Jag satte bara i röret i bocken utan att fylla med sand eller andra trick, jag har aldrig bockat så här grova rör förr och måste ju börja någonstans.

post-1688-0-14737300-1294149303_thumb.jpg

Resultatet blev väl ok, dock kan man skönja en liten tillplattning i böjen och det blev några små veck på insidan.

post-1688-0-21029400-1294149398_thumb.jpg

Detta rör hade tjocklek ca 3 mm, jag ska prova med att köpa samma rör med tjocklek 4 mm och se om det blir bättre. Annars blir det att fylla med sand eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...