Jump to content

Hur länge klarar sig lacken i sprutan?


Pågen

Recommended Posts

Såg att Hagmans CA primer klarar tre dygn i blandad form om man häller tillbaka det i burken, är det någon som har koll på vanlig 2K billack, hur länge klarar den sig i försluten burk? Blandad med härdare och förtunning alltså.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 2K färger är att de inte "torkar" som vanliga färger, de hårdnar pga kemisk reaktion mellan härdare och bas. Om man förvarar färdigblandad 2K färg svalt så sker härdningen (="torkningen") långsammare. 1 K färg torkar genom att lösningsmedlet avdunstar och färgpigmentet "klibbar ihop". 2K färg "torkar" inifrån och ut medan 1K färg torkar utifrån och in (lösningsmedlet måste avdunsta), detta är anledningen till 1K färg behöver längre tid att bli hård.

Nu till färgen i sprutan.

Det är knappast tillrådligt att lämna 2K färg i sprutan någon längre tid, om den härdar i munstycken och behållare är den omöjlig att få därifrån.

Rensa sprutan så fort som möjligt! Tro mej, jag vet av bitter erfarenhet!!!

Bäst är om blandad 2K färg ställs i kylskåpet (brukar krävas viss förhandling med hustrun). OBS! Förtunningen påverkar sällan härdningstiden.

Blanda helst bara till den mängd 2K färg som behövs, hellre flera små satser efter behov än en stor sats.

Antas i ett alltmer höstlikt Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

min förman fick köpa en ny färgspruta till jobbet... han skulle ba... lackera några järn rör ..privat på jobbet, men tänkte: jag gör rent sprutan i morgon... dagen efter en spruta full med fast färg.. inte nog med att han struntade i att göra rent sprutan, han blandade till förmycket av jobbets färg..

ny färg spruta köptes in.. den gamla blev alldrig vad den varit.. jag försökte själv få bukt med den, då den hamnat i metall skrot bingen.. en devilbiss.. ja ja har en annan som e jätte bra den tvättas ur minuterna after sprutning..

ps förmannen fick sluta senare, dock inte pga sprutan...ds

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det står i de flesta databladen hur länge en färg kan stå i sprutan.

Många färger klarar upp till 2 timmar med normal härdare. mer skulle jag aldrig rekomendera. Det finns inget värre än att göra rent en spruta man glömt färg i! Det tar ett antal timmar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...