Jump to content

Elmotor med frekvensomriktare


Stefan Berglund

Recommended Posts

Nån som har koll på elmotorer och frekvensomriktare ?

Skulle behövt en styrning till en elmotor på ca 1kw som ska kunna ställas enkelt på 3 olika varvtal. Har för mig att det var 800-1200-2400rpm.

Nån som vet exakt vad man behöver ? Vart man handlar, artikel nr. osv.

Är inte riktigt haj på hur en 3-fas elmotor fungerar, men är det nån slags konstant varvtal på en sån ? Då menar jag att den går lika fort oavsett belastning, bara effekten som ändras ?

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Det finns både enfas och trefas (in)frekvensomriktare så ta reda på vad du har tillgång till där först.

Ska du handla nytt eller begagnat?

Handla sådanthär är min arbetsvardag, speca gärna lite vad du ska använda den till, det kan göra skillnad beroende på vad kraven blir på frekvensaren.

Helst ska du även ha ett EMC filter när du använder frekvensare samt skärmad kabel mellan omriktare och motor med skärmen jordad nära omriktaren.

Beroende på dina krav så finns det ju många prisvärda alternativ.

Jag vet att Lenze körde någon kampanj innan semestern på sina, det kan vara värt att kolla om du nu ska köpa nytt.....

När jag köper in till jobbet så handlar jag helst Bevi, Omron eller Yaskawa, vilket är samma skit i olika paket och därför är enkla att programmera när man lärt sej....kan en modell = kan alla

Billigast och ointelligentast av dom är INJ7 men ska du bara köra tre förvalda Hz så ska det nog inte vara några problem. Själv gillar jag även den inbyggda potentiometern på INJ7 som ger steglös hast. justering utan extern pot. Det är en sak som väldigt många frekvensare har iofs. så det är inget unikt men praktiskt!

Exempel:

Jag loggade på nu och kollade en Lenze SMD 1,1kW med inbyggt EMC filter ligger på 5550:- + moms i listpris hos Ahlsell t.ex.

Omron "J7" ligger på 3500:- + moms listpris + filter ~ nån 500'ing till ca.

Men det finns ingen människa som betalar listpriserna hos Ahlsell, bara så du vet....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...