Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har tagit över ett avstannat bygge och efter några garagefria år känns det kanon att ha ett projekt igen. Efter att ha renoverat flera bilar så är det faktiskt en helt ny värld att bygga en bil, känner mig som en nybörjare.

Bygget har Taunusspindlar fram och jag har förstått att det är svårt att få en vettig styrradie med dessa.

Planen är att byta ut dessa till exempelvis Sierra men jag behöver några tips:

Behöver sierraspindlarna brotschas om, jag har Escort MKII styrväxel, Taunus undre spindelled och Transit övre.

Finns det någon bra beskrivning vilka jobb som måste göras på Sierraspindeln.

Per i Luleå

Posted (edited)

Hej och välkommen "till en ny värld" som bilfabrikör.

Det är finns resonerat om, men Hmmmm det är ett par byggtråd någon gång slutet 2009 eller 2010 men vilka? Skall fundera lite eller kan någon annan kommer ihåg?.

I alla fall kul att se ett bygge vakna till liv.

Så är det väl som alltid att bilder är trevliga.....

Edit : Tillägg: Tiden går tyligen fort när man är bilfabrikör. Postat 07 02 2009 - 13:38 Brotcha spindlar

Kan det vara detta du letar efter? I tråden finns det länkar också. Fast ändå tror jag det varit resonemang i andra trådar om just detta 2010. Skriv tex spindalr i sökfältet eller brotcha och kolla igenom träffarna så kan du hitta mer.

Edited by cealm
Posted (edited)

Jag har tagit över ett avstannat bygge ..............

Per i Luleå

Hej Per,

jag bor också i Luleå.

Om du är intresserad av att bese min "rörhög" kan du kontakta mej. Jag känner till ytterligare en byggare i Luleå.

Mitt bygge har Scorpiospindlar, snarlika Sierra.

Antas på Hertsön

Edited by Antas
Posted

Rally Design säljer nyaSierraspindlar till rätt pris som man kan få med "rätt" kona till undre leden (står ingenting om det nu på hemsidan man jag har för mig att det står i katalogen). 105 pund paret inklusive VAT. Nya grejor med nya lager.

Fast vad vet jag, du kanske kommer över Sierraprylar nästan gratis.

Annars är väl Volvo 140 ett gångbart val och i Luleå är knappast allt utskrotat ännu.

Ärligt talat är det troligen mindre jobb att bygga om/bygga nya bärarmar till leder som passar den spindel du har tänkt dig.

Eventuellt tar jag min bil med mig på släp när jag kommer upp nästa gång, troligen till elitseriepremiären. Om det finns någon värme kvar.

Då kan du få en inspirerande provtur. (och den har än så länge taunusspindlarna kvar)

Miata förresten, det funkar nog också. Men dom är nog sällsynta på skrotarna.

Eller Opel Ascona/Manta

Posted

Hej Per

Har också köpt ett avstannat proj.

Fick med Maxi leder till nedre länkarm

Har köpt länkarmar och Sierra spindlar från Rally Design

Köpte brotsch på Jula och fixade nedre konan i spindeln.

Du kan lån min brotsch.

Seth D

Posted

Du kan lån min brotsch.

Seth D

Jag också! :notworthy:

Förresten har jag en alldeles nyuppsättning widetrack-bärarmar från Rally Design med leder och allt liggande. Eventuellt till salu för dom passar inte min ram utan modifiering.

Posted

Rally Design säljer nyaSierraspindlar till rätt pris som man kan få med "rätt" kona till undre leden (står ingenting om det nu på hemsidan man jag har för mig att det står i katalogen). 105 pund paret inklusive VAT. Nya grejor med nya lager.

Fast vad vet jag, du kanske kommer över Sierraprylar nästan gratis.

Annars är väl Volvo 140 ett gångbart val och i Luleå är knappast allt utskrotat ännu.

Ärligt talat är det troligen mindre jobb att bygga om/bygga nya bärarmar till leder som passar den spindel du har tänkt dig.

Eventuellt tar jag min bil med mig på släp när jag kommer upp nästa gång, troligen till elitseriepremiären. Om det finns någon värme kvar.

Då kan du få en inspirerande provtur. (och den har än så länge taunusspindlarna kvar)

Miata förresten, det funkar nog också. Men dom är nog sällsynta på skrotarna.

Eller Opel Ascona/Manta

Vore jattetrevligt med en provtur, det är 12-15 år sen jag sist rattade en Locost

  • 2 weeks later...
Posted

Vore jattetrevligt med en provtur, det är 12-15 år sen jag sist rattade en Locost

Nu har jag fixat Sierraspindlar, hittade ett par kanonfina på skroten. Eftersom Sierraspindelns infästning för fjäderbenet bygger betydligt mer in mot ramen blir det problem med övre bärarmens frigång mot fjädern, ser ingen annan råd än att förlänga undre bärarmen för att skapa mer utrymme upptill. Detta kommer att innebära att hela framvagnen blir bredare.

Finns det någon känd nackdel om spårvidden blir något större fram än bak.det rör sig om ca 70-80mm skillnad.

Andra bra tips till en nybörjare i norr?

/Per

Posted

Kom förbi mej och titta på min framvagn med Scorpiospindlar.

Vad har du för diameter på fjädern? Mina fjädrar från Rally Design är bara 70 mm i ytterdiameter.

Effekten av större spårvidd fram än bak blir överstyrning.

Antas på ett soligt Hertsön

Posted

Hej!

Ställdes inför samma problem (möjlighet, utmaning) när jag bytte från Taunus till Sierraspindlar. I stället för att följa boken, den första, slaviskt så ville jag försöka göra det rätt.

Jag ställde motsvarande din fråga på www.rejsa.nu och gick efter resonemanget där.

Fråga på rejsa.nu

//

JEK

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...