Jump to content

styrspindel lagerhus


Recommended Posts

Det finns säkert hundra trådar om detta men jag hittar inget som verkar passa så jag startar väl den 101a.

Frågan är följande. Vilken bil ska man ta framvagn ifrån? Jag vill inte köpa Westfealds för 13000kr. Kikade lite på Manta, Sierra men hittade inget som verkade passa eller finnas till salu för den delen.

Vad rekommenderar ni Vad har ni på era bilar? Jag bygger ju efter Gibbs bok så det borde väl finnas nått som passar. Har dock inte börjat med A-armarna än då jag vill ha kompletta delar först så att man vet om man måste göra några förändringar på något.

Tacksam för svar.

Mot biltema och köpa bult.

Link to comment
Share on other sites

Sierra är nog det vanligaste, och lätt att få tag på.

Annars finns det en hel del andra som är beprövade, Volvo 140, Mazda Miata osv...

Link to comment
Share on other sites

Westfields har väl samma geometri som Taunus? Taunus är inte så populära längre efter att SFRO dömt ut dem. Alternativen är flera, Ascona A/B, Sierra (med "svampar" där fjäderbenen ska sitta, finns att köpa från MK sportscars tror jag), Volvo 140, Triumph Herald/Spitfire á la Lotus... :)

Link to comment
Share on other sites

För den som vill montera styrväxeln bakom hjulen så borde ju spindlar från saab 900 fungera super.

Jämnfört med sierraspindlar så är det ju typ halva vikten :)

Link to comment
Share on other sites

För den som vill montera styrväxeln bakom hjulen så borde ju spindlar från saab 900 fungera super.

Jämnfört med sierraspindlar så är det ju typ halva vikten :)

Ingen dum idé. De finns ju även med bultade styrarmar om du hittar en tidig 900. Då borde man kunna shimsa för att lättare hitta rätt ackerman, eller varför inte fräsa till egna armar om man vill ändra utväxling? Jag har nog en sån spindel när jag tänker efter.

Link to comment
Share on other sites

okej så det är kanske ingen dum ide att kika på vad 900 hjulhus kostar på skroten eller blocket. Skulle ni svetsa igen hålen för drivaxlar eller skulle ni låta dem vara som de är?

Jag kommer att ha styrled bakom hjulcentrum. Det borde väl vara åt rätt håll eller?

Link to comment
Share on other sites

har du styrled bakom hjulcentrum så är det helrätt med 900 spindlar.

Jag skulle låda det var öppet. Det är ju ändå inget som tar skada och du kör ju knappast din sjua ofta på grusvägar :)

Link to comment
Share on other sites

Har kikat på 900 spindlar från 94 och framåt och de är ju inte alls samma som före 94. Så då kommer nästa fråga. Går det att modifiera de tidiga spindlarna så att man får på ett par 5x110 fälgar istället för 4x??? som sitter där innan? Vore trevligt att ha 5-bultat runt om hela bilen =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...