Antas Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 (edited) Ett litet anspråkslöst tips till de som har Hardyskiva. Låg en natt och funderade på hur i helv....man ska få bakre medbringaren på kardan i linje med medbringaren på diffen. Det är lätt att få en brytning i Hardyskivan eftersom den flexar. Kom på att ersätta Hardyskivan tillfälligt med tre 45,00 mm långa (längden=tjockleken på Hardyskivan)rör. Fick då en "fast" förbindelse utan vinkelförskjutning från vx-låda till diffens medbringare. Lätt som en plätt att rikta och justera hela drivlinan! Mjaa....lätt och lätt? Jag måste göra om motorfästena för att få allt i linje, men den "brytning" som hade uppstått hade jag aldrig upptäckt utan tre "sketna" rör. Edited January 8, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Kanske bara jag som läser fel och slår in en öppen dörr men för säkerhets skull ändå frågar jag. Du har inte kardanen i "hel linje" med bakaxeldiffen, eller hur. Dvs motorns vevaxel och diffens pinjong ligger inte i "centrumlinje" med varandra. Medbringarna ska vara förskjutna i bilens tvärs elller höjdled. Däremot skall medbringarna vara helt parallella med varandra. Om de inte är det utan helt i linje så får du belastning på samma punkt hela tiden i kardanknutarnas lager och de går sönder rätt fort. Det är just detta som gör mig tveksam -- utan vinkelförskjutning --- om det är medbringarna då är jag med och delar din åsikt (tillåten vinkelförskjutning max 3 grader) är det hela kardan du menar då protesterar jag. Din idé med rörkottar verkar bra. Något att ta till sig både här och på andra ställen för att förenkla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 Jodå, jag har noga beaktat ditt resonemang. Min klient och rådgivare har varit Ford-mekaniker i sitt förra liv. Enl honom och flera andra som jag har talat med avrådes att låta Hardyskivan ta upp några vinkelavvikelser, små avvikelser kan accepteras. Om man låter den agera "knutkors" uppstår värme pga rörelsen i gummit vilket kraftigt kan förkorta livslängden. Däremot rekommenderas att ha en vinkelavvikelse på medbringaren mot diffen, detta för att nållagrets rullar i bakre knutkorset kontinuerligt ska ändra läge. Återstår att se om teori och verklighet överensstämmer. I min "rörhög" måste jag höja kardan ca 20 mm vid diffens medbringare och sidoförskjuta ca 5-7 mm mot förarsidan för att få de två att gå ihop. Höjdläget går att justera med shims under bakre vx-lådsfästet men det känns när man lyfter i kardan att spänningen blir stor (=påfrestning på motorkuddarna), måste alltså korrigera motorfästena för att bli kvitt spänningen (=sänka motorn). Sidoförskjutningen måste jag nog korrigera via motorfästena också (=flytta motorn 5-7 mm åt höger dvs mot passagerarsidan). Växellådsfästet blir pivotpunkt för hela drivlinan. Det är spännande att bygga bil!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Ett annat förslag skulle kunna vara att ta bort hardyskivan och ersätta denna med en medbringare alternativt ha kvar metalldelen på växellådan och svarva en rund passande adapter som bultas i de tre "hardyhålen" på växellådan och bultdelen samt centrumstyrning mot en helt vanlig medbringare på kardan åt andra håller. Då slipper du hålla på och flytta allt eller i alla borde det bli mindre "tyngt jobb" såsom motorkuddar mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 Har funderat på det också. Min Fordmekaniker rekommenderade dock att ha kvar Hardyskivan. I morgon ska jag lyfta ur motor och vx-låda för att ta bort lite rörkanter där det blir för nära när jag sänker motorn. Jodå, jag har motorlyft och motorstativ. De har varit guld värda i bygget. Får väl se det som ett nöje att det är svårt och besvärligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Sätt dit cv-knutar istället. Ångrar att jag inte gjorde det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Kan du beskriva lite mera om cv-knutar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 (edited) Sånna som sitter på drivaxlar. Lite jobb att göra om kardanen och medbringare så klart. Klarar vinklar bra. Edited July 6, 2010 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Gjorde en sökning på forumet men hittar inget som beskriver hur det borde konstrueras. Känner du till någon sida som beskriver konstruktionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 om jag inte missminner mig så har jag sett/hört nånstans att CV.knutarna inte mår bra av det höga varvtalet? bälgarna kan sprängas? är det nonsens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Vet inte om det finns olika bälgar. Men vissa kör ju framgångsrikt med cv knutar på kardanen, Kimmen tex. Han kanske har bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 ja för det är ett bra alternativ,helt klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.