swompa Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Hej Ska bygga super seven. Någon som har erfarenhet av mazda rx-7 generation 2 86-92 utan turbo som donatorbil. Hadde tänkt ta hela drivpaketet+ broms och spindlar. Motorn är ju rätt lätt om jag fattar det rätt (wankel). Miatan används ju rätt flitigt som donatorbil är rx 7 spindlar användbara. Har fastnat för ett kit från england www.roadrunnerracing.net någon som har erfarenhet av dom eller synpunkter. Rikard S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Där var en Wankel till salu på rejsa.nu för någon månad sen, mattsvart om jag minns rätt. Efter att ha sökt så visar det sig att den är såld.. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=617880&sid=00cf27b48d743337ca89933c2756c954 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hising Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 (edited) Om jag var du skulle jag gå direkt till källan, dvs vänd dig till RoadrunnerRacing. Har pratat med killarna där direkt på Stoneleigh och även haft en relativ intensiv mailkontakt. Trevliga killar som alltid bemödar sig om att svara nogrannt och snabbt. Naturligtvis vet de precis vad som passar och inte passar på sin bil och de svarar mer än gärna på dina frågor. Mitt intryck av kitet är att det ser otroligt proffsigt ut rent finishmässigt. Vet inte om det är bättre eller sämre än något annat rent konstruktionsmässigt. Lite svårt att få ett grepp om prisbilden då deras "starter kit" innehåller ganska lite jmf med många andra fabrikat samt att många av de delar som behövs inte är prissatta på deras hemsida. Edit: Hemsidan är uppdaterad med en komplett prislista. Mvh Johan Hising Edited June 29, 2010 by Hising Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Jag tror inte det är så mycket du kan använda från en FC utan vidare. Den har mcperson-framvagn, så framspindlarna kräver lite meck för att få till ett övre fäste. Bak sitter det stag kors och tvärs, och på det exemplet jag har sett där man använt baknavet från FC hade man svetsat om ett av fästena för att få till det. Om inte det avskräcker dig, så kör på! Många tror att wankel = lätt, men det är inte helt sant. Den är kompakt, men inte speciellt lätt. Rotorhusen och frontkåpan är i aluminium, men i stort sett allt annat är i järn/stål. Vikten är väl som en Zetec ungefär, så helt ok men inte "lätt" i detta sammanhang. Ska du ha riktigt lätt, kolla på Suzuki Swift GTI eller MC-motorer. Kitet som du refererar till baseras på MX-5, och borde vara mycket enklare att få ihop än ett bygge från scratch med FC som donator. Öht ska man nog tänka efter ifall det är lönt att köpa en donatorbil, om man inte tänkt köpa ett kit som använder allt från samma bilmodell. Börjar man bygga något eget så tror jag ganska snart att man spårar ur och köper lösa delar som passar bättre till det man har tänkt... (Iallafall om man inte börjar bygga, och bygger färdigt tillräckligt snabbt för att inte hinna komma på nåt nytt under tiden. Som nån jag känner gjort... :-P ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swompa Posted July 7, 2010 Author Share Posted July 7, 2010 (edited) Hej Nu har jag kollat lite mer. Kommer at åka ner till tyskland oc hämta hem en rx7, priser på gamla rx7 och miata är mycket billigare där. Jag kommer att köpa färdig ram och kaross anpasad för mazda miata. Kommer att ta motor växellåda diff bakre hjul klump som svetsas om + div. Det är i stort sätt samma som miatan. Kommer ta främre spindlar från en miata nyare 5 bult för att få samma hålbild fram o bak Håller på att kolla vilket kit jag ska köpa, har kollat på westfield från roadster (enkelt från sverige)och road runner racin (från england). Någon som har något annat förslag. Har mailat england men inte fått svar deras kit värkar välgort. Rikard S Edited July 7, 2010 by swompa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 7, 2010 Share Posted July 7, 2010 Men om du ska bygga Westfields eller Roadrunners Miatabaserade kit kommer du väl bara att behöva motor och låda från RX-7:an? Kanske bättre att köpa det separat? Fördelen med att köpa hela bilen är ju förstås att du kan testa om motorn går som den ska. Renovering är inte gratis... Ett annat alternativ vore ett kit baserat på Ford som t.ex. MK eller MNR, eftersom du ändå kommer att använda olika bilar som donator. Iofs passar kardan från miata i lådan från RX-7, så om t.ex roadrunner kan sälja en anpassad kardan till sitt kit så kan du antagligen använda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swompa Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 (edited) Hejsan Hadde även tänkt att ta diff och bakre spindel från rx7 dom har nästan identiska infästningar som miatan, kanske till och med samma. Det var på nyare rx7 som det vart många stag i bakvagnen. Så det är bara framspindlarn jag kommer ta från miata (5 bult). Road runing bygger om miatans baknav (svetsar på ett delat rör längst ner förenklat)jag hadde tänkt göra lika dant efter som hela drivlinan på miatan är tagen från rx7 (lite modifierad), baknaven är i stort lika. Rikard Edited July 8, 2010 by swompa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.