robbanson Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Hej, Jag ska bygga en grillställning till ett helt lamm och har ett gamalt rör som ligger och skräpar. Då jag inte vill förgifta mina gäster undrar jag hur vet jag om röret är galvat eller ej? se bild Vad tror ni annars om armeringsjärn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Det känner du på lukten om du slipar den, eller svetsa lite så ser du om det fräser, typ :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 nu har jag provat med vinkelslipen och det luktade inget konstigt. körde lite med svetsen åxå och det lät som det brukar (har jag för mig det var 100 år sedan jag svetsade)... borde vara ok då eller? mvh robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 (edited) Om du har vit eller gul aska i det närmaste området runt svetsen så är röret galvat. Svart eller brunt sot är normalt Röret på bilden ser faktiskt ut som ett galvat vattenledningsrör men det är lite suddigt /Anders Edited June 17, 2010 by AndersK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 hej igen, askan var vit :-( dessutom frågade jag grannen som är röris och det var galvat. Som tur var så hade han lite ogalvat i källaren :-) Tack för de snabba råden anders och kilkenny! mvh robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Vad för sprit dricker man till lamm då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 Vintips till helgrillat lamm är rött vin. Gärna smakrikt typ Shiraz, Chateau-neuf-du-Pape eller annat fylligt rött. Sen ska man ta sig en stänkare vid varje vändning av lammet dvs var 15:e minut under 5-6 timmar :lol: Vi tänkte prova enl detta recept och lägga till citron i marinaden och hickoryspån på elden.. http://receptfavoriter.se/recept/asado-helstekt-helgrillat-lamm.html mvh robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 nu blev jag hungrig....har faktiskt varit med att grilla helt lamm en gång, jättefestligt, och att det tar en stund är ju bara bra som sagt, så man hinner släcka törsten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted June 22, 2010 Author Share Posted June 22, 2010 nu är grillställningen klar och såhär blev resultatet. Hoppas att inte ställningen brinner upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 :D Hoppas det håller men 5-6 timmar över glöden med träställning känns ju rätt riskabelt....tusan vet om jag hade vågat.... Sen tror du verkligen denna håller (utan att veta vad lamm väger) men lite vin i kroppen och nån tar i ställningen så knippar nog denna ihop sig...men svårt att se på bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Triangulera! för tusan! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Triangulera! för tusan! ;) :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted July 1, 2010 Author Share Posted July 1, 2010 Slutrapport. -Det blev faktiskt en liten triangulering inspererad av tältkonstruktioner :-) -Ställningen blev lite bränd men överlevde och har många lammstackare kvar innan den ger upp.... -Det tog ca 4 timmar för ett lamm på 14 kg och det räkte utan problem till 18 vuxna. -Vi hade kunnat halvera receptet på marinad, http://receptfavorit...illat-lamm.html -Det som var kul var att märka skillnaderna på olika köttdelar, racks, file till grytbitar. -Gästernas kommentarer var grymt gott, själv var jag förskylld och hade lika gärna kunnat käka blodpudding :-( Summa sumarum så var det en hellyckad midsommar! mvh Robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 1, 2010 Share Posted July 1, 2010 Körde ni med ved hela vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted July 1, 2010 Author Share Posted July 1, 2010 Vi började med ved för att få fyr utan att annvända tändvätska. Därefter varvade vi mellan granved, kol och briketter. Det blev 5 påsar kol, 3 påsar briketter och 1/2 ikeakasse med granved.. Kul var att på midsommardagen vid frukost så var det fortfarande glöd kvar. / rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Där ser man, det hela ser så gott ut att jag bara måsta prova detta igen :) Som minst kommer det bli lite indirekt-grillning i klotgrill :racesmile: Low and slow! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Helfestligt klipp om hur man lagar till revbensspjäll, gillar översta kommentaren under videon :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted July 2, 2010 Author Share Posted July 2, 2010 det där såg inte dumt ut! ikväll ska det grillas ribbs, eller rättare sagt så måste jag nog börja snart! tack för tipset! / rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 "smells guuuud!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts