Jump to content

Utlandsdonator


Myst

Recommended Posts

Hej.

Undrar lite om ngn har köpt eller vet hur det fungerar med köpehandlingar o den svenska skroten.

Anledningen till att jag undrar är att jag har blivit erbjuden att köpa en importerad bil ( som troligen är fulkörd obesiktad i sverige). det finns papper från importlandet med köparen på så jag vet säkert att personen i fråga äger bilen.

Tanken är väl att skrota bilen fullständigt o använda så mkt jag kan till ett annat projekt. Men vad händer med pappren, står jag kvar som ägare i all evighet eller finns det ngn möjlighet att få ur bilen ur systemet.

Ngn som vet eller vet var man skall titta efter. Eller om man överhuvudtaget skall bry sig.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Undrar lite om ngn har köpt eller vet hur det fungerar med köpehandlingar o den svenska skroten.

Anledningen till att jag undrar är att jag har blivit erbjuden att köpa en importerad bil ( som troligen är fulkörd obesiktad i sverige). det finns papper från importlandet med köparen på så jag vet säkert att personen i fråga äger bilen.

Tanken är väl att skrota bilen fullständigt o använda så mkt jag kan till ett annat projekt. Men vad händer med pappren, står jag kvar som ägare i all evighet eller finns det ngn möjlighet att få ur bilen ur systemet.

Ngn som vet eller vet var man skall titta efter. Eller om man överhuvudtaget skall bry sig.

Hade Martin

Enklast är väl att ringa en skrotare eller transportstyrelsen som handhar detta, fast det har du nog redan tänkt på?

Link to comment
Share on other sites

---- det finns papper från importlandet med köparen på så jag vet säkert att personen i fråga äger bilen. ----

Finns det någon registrerad ägare i Sverige idag i något svenskt register?

--- ägare i all evighet eller finns det ngn möjlighet att få ur bilen ur systemet ---

Om du inte registrerar bilen på dig i något register då kan ingen myndighet veta om dig.

Slutssats: Om du köper bilen och på något sätt i något Transportstyrelsensregister eller likande talar om att du äger bilen, då är skroten normala utvägen från registren.

Det är svårt att råda för det saknas info om hur bilen är registrerad idag eller om den överhuvudtaget finns registrerad i Sverige.

Den kanske är helt och hållet illegalt införd. Då skulle jag nog inte fråga någonstans.............

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...