Rohan Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 Länk till artikel om D-Drive. Verkar mycket spännande, genialisk konstruktion. Quote
RoXa Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 Mycket innovativt! Det är nu man önskar att man haft en CNC-fräs i lägenheten så att man hade kunnat skapa sig en kopia att testa på :P (Iof inte enda gången man är sugen på en CNC maskin) Quote
Kilkenny Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 Youtube: Klurigt byggd, det man gör är allstå att bromsa mittenaxlarna olika för att få fram eller back, och bara lite broms för att få steglös upp/nerväxling? Den är inte så långt ifrån en helt vanlig automatlåda, man kommer alltså få energiförlust/värmeutveckling när man bromsar axlarna, eftersom det kommer en hel del energi via dessa, eller all energin snarare! Man fick väl dessutom inte se den sidan som var åt uppfinnaren till, där bromsarna satt? Eller så fattade jag helt fel :) Quote
Panzer Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 Killkenny: Det är väl snarare så att man tillför energi genom att rotera de två "bottenstockarna" olika fort? Som jag fattade så bygger det på att man snarare snurrar dessa axlar än bromsar dem. Denna rotation får han genom att ha en litern elmotor som sitter monterad på baksidan. Tittar du på filmen ser du en elmotor. Speakern säger ca 40s in i filmen att där är inga bromsar. Uppfinnaren säger också att han i en praktisk applikation kan tänka sig både en elmotor eller någon form av "KERS" för att driva axlarna. // JEK Quote
Rohan Posted May 16, 2010 Author Posted May 16, 2010 Precis, inga bromsar. Som jag förstod det så är det den övre axeln som står för kraftöverföringen. Man skymtar också att man skulle kunna rotera den övre axeln med en lagom kraftig elmotor för att få bensin-el-hybrid. Den nedre axeln roteras sedan med en klen elmotor för att justera utväxlingen. Inte en helt enkel konstruktion att förstå men mycket sinnrik. Quote
LUPUS Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 med risk att vara negativ så är principen ganska lik toyotas prius (om jag inte fatta helt fel), man åker hur man än gör på en eller kanske till och med två elmotorer för att kunna kontrollera detta steglöst. Eventuellt får han någon positiv effekt av små storlekar på motor, men som sagt den energin du måste tillföra eller ta bort på andra axeln skall lagras eller skickas vidare direkt och om ration över lådan är jätte hög skall motorerna varva massor, annars kommer de istället behöva vara stora i size för att ta max efekten, Så jag tror han har något riktigt smart där men redan en variant av kända saker -->v priusen, som i sig är en jättegammal uppfinning i sig, trq split/ speed split över en planet växel. och den viktigatse frågan är ju hur kommer den att passa i en v8 - bogghie 7:a , blir det för komplicerat cealm Quote
Krolleg Posted May 16, 2010 Posted May 16, 2010 Fungerar i grunden ungefär likadant som en constand speed enhet som finns i flygplanens constant speed generator. Fast enda skillnaden är att denna går att backa :) Quote
patjo Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 Påminner om en överlagrad styrväxel för bandgående fordon tycker jag. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.