Jump to content

Coilovers Gibbs Rallydesign


Recommended Posts

Hej!

Ska dra iväg en beställning till rallydesign och skulle då ha coilovers till en haynes roadster. Dessa ska enligt spec vara 13" öppna 9" stängda med en 1" förlängning.

Är dessa de?

Open Length 13"

Closed Length 9"

Stroke 4"

Chrome Length 5"

Ska man då ha de som är med bussningar eller de med lager?

Tack på förhand

Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har köpt stötdämpare med lager, många har ju haft problem med att deras bussningar försvinner efter ett litet tag.

Många gånger beror det på att stötdämparen inte "linar" upp riktigt. Blir där brytningar i en stötdämpare kan den låsa (jmf med en cykelpump).

Med lager försvinner de flesta av dessa problem.

Bygger man en framvagn med anti-dive lär det vara en förutsättning att man inte har bussningar i sina stötdämpare.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Då kommer jag med följdfrågor:

Vad ska det vara för obelastad längd på dämparna?

Är det lagom med de rekommenderade värdena från boken med 350 pounds/tum fram och 200 pounds/tum bak?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte de dämparna du har nämt ovan. Vad gäller fjädrar valde jag 350 fram och 250 bak. Vilket är standard i england om man får tro bok-forumet. Och då menas det bilar med bil-motor. Kör du MC-motor ska 250 vara lagom fram.

Dock har jag inte kommit så långt i bygget än att jag har fått montera mina. I och med att jag kör med SAABs tunga järnblock och turbo, intercooler osv kanske jag måste gå upp i fjädetstyvhet. Men det blir ett senare problem isf.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kontaktade rallydesign och de insisterar på att de dämpare de har är korrekt.

se mail:

"Hi

I require 4 coilovers,

13" open

9" closed

With a 1" solid extension.

It's the standard coilover for the haynes roadster(a Lotus super seven replica)

Link to the right coilover http://www.saturnsportscars.co.uk/store/index.php?_a=viewProd&productId=43

I realise I could buy it from that store, but I would like to keep the shipping cost down since I'm from Sweden

I hope I made myself clear and that you have the correct coilover.

Thanks

//Filip Arvidsson"

Svar:

"Filip

This is our part number GAZ 130/090 B12 and would require a 1.9" spring.

Regards

Scott

Rally Design Ltd"

Funderar om det är skillnaden mellan "stroke" och "chrome length" som är 1" förlängning

MVH Filip

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...