Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en B230X står i ett hörn i garaget, hur kan man ta reda på vad det är för motor?

det sitter en 531 topp med ett turbo grenrör, ingen turbo, inget insug, fördelaren sitter på toppen, finns det någon form av lista på motornummer? kan tänkas vara en 740 turbo motor, några tips på ursprungs kontroll? om det är något att använda i mitt bygge.

Mvh Morgan

Posted

Hej Yanker. Kul att du är på G igen. Det där MC-åkandet tog ju lite Seven-kraft......eller kommer du köra både och?

Hur ser planen ut 2010?

Posted

Mig veterligen satt det aldrig 531-toppar på turbomotorerna, inte i Sverige iallafall.

Är det så? :unsure:

Posted

Cealm: Hoj åkningen ligger på hyllan, så det blir lite krut på bil bygget! :D

Tyvärr så har ramen stått ute, så det är lite ytrost på den. Och jag har ganska mycket ändringar på gång, är inte riktigt nöjd med min tidigare konstruktion!

Planen är att få SFRO 1 gjord i sommar så jag kan bygga färdigt i vinter!

Posted

Nu har jag slipat lite på motor numret, det är en B230ET (men det ser ut som det står B230BT499... ....) med 531 topp, den kombinationen tror inte jag finns original?! :unsure:

Någon som har mer koll?

Jag har en Fickdata bok Från volvo verkstan för 700, 850, 900 serien av volvo bilar från -91 till -97 men det står tyvärr inget om denna motor i den. B230ET fanns bara fram till -88?

Posted

Jo, det ska ha funnits B230ET motorer med 531 toppar som hade natriumkylda ventiler på avgassidan.

Du känner igen ventilerna på att de har en prick i mitten av ventiltallriken.

Det ska ha varit på slutet av -80 talet dessa dök upp men jag vet inte mer exakt än så.

Posted

ok, hittade oxå den infon på ett annat forum, ska kolla när jag river den motorn, funderar på att skaffa en B230FK istället, lite nya block med oljekylda kolvar! ingen som har en tillsalu?! hellst med kablar och boxar.

Posted

Det är så många som kör utan oljekylda kolvar utan problem, så jag tror det kan vara lite hängslen och livrem. T,ex, min grabb har länge kört med sin BMW 2,5 l 6:a bromsad 417hkr. med std kolvar.inga problem ´. problemet uppstår kanske om man kör väldigt hårt och väldigt länge.det gör man inte på gatan. Utan först på bana som det ev, kan bli problem,

Posted

det är sant, men det kommer åkas en del på bana hade jag tänkt, så skulle gärna ha det, var oxå inne på att skaffa torrsump, så man kan sänka motorn så mycket som möjligt. vi kör med torrsump och olje kylda kolvar på rallycross bilen och det funkar jätte bra på den, vi körde med skvalp plåtar i tråget förr, det funka oxå bra, men tråget blir inge mindre då heller, och jag ska stående motor. Då man kan sänka motorn lite till med torr sump! Är inne på att bygga en kopia på rallycross motorn att ha i min 7:a men med 531 topp i stället för EVO topp, den är lite dyr för detta syfte. med tanke på den låga vikten på 7:erna så det kanske inte behövs turbo motor för att åka fort på bana?! Har aldrig kört en 7:a på bana.

Posted

Turbo är inget krav för att åka fort snarare väghållning så du slipper bromsa ner farten.

När jag byggde min bil så köpte jag en 240 turbo för att besikta med turbo. sedan köpte jag Opel Gsi motorn för den är lite lättare. Men då i den vevan så var det på gång att kanske förbjuda Evon i Rally eftersom Volvo inte tillverkat den.Kul tänkte jag för då kanske man kunde köpa en till rimligare pengar,,, men icke blev det förbjudet, och bra är väl det.

SAAB:s motor är annars ett bra alternativ 150 turbomusar som lätt blir 200 och mer med ett bra vrid. Men Responsen från en sugmotor är go den med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...