Jump to content

Behöver råd


Fredrik.b

Recommended Posts

Hej

Kan någon hjälpa mig.

Jag är i planeringsstadiet, vill bygga egen ram baserat på sierra.

Har tänkt använda mc-motor.

Är ca 2m lång & väger 110kg, i vilket chassi får man då plats.

Har funderat på mcsorley 7+442.

Är det någon som som har ritningar på hjulupphängninen med sierradiff,borde väl gå att översätta till vilken ram som helst.

Har läst lite om hjulupphängning på wankelsport värmlands sida[http://www.rx7.se/] men känner att jag inte har den kompetensen att kunna konstruera en perfekt hjulupphängning(man vill ju järna att det blir just perfekt när man lägger ner så mycket tid).

mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vi bygger en ram där golvet är 1350mm, en kompis på 2m har provsuttit och det var på gränsen men det beror ju mycket på om längden sitter i benen eller ryggen. Tänk också på ramhöjden, har man lite längd på "blana" får de inte plats i en 330 hög ram.

Den perfekta hjulupphängningen finns nog inte. Man är tvungen att kompromissa och då är frågan vad du vill prioritera, camberkompensering, förskjutning av krängningscentrum, spårviddsändring osv. Det handlar till sist om att bilen ska passa just din körstil. Inte lätt att ge råd alltså.

Om man tänker bygga en bil är det lätt att ambitionsnivån drar iväg så man aldrig orkar fullfölja utan tröttnar. Vi bestämde redan från början att bygga (minst) två (var). En snabbt, billigt och enkelt så vi lär oss vad det handlar om och hur man inte gör. Sedan kan vi bygga nr två med alla finesser och läckra lösningar OCH samtidigt ha något underhållande att åka till glasskiosken i.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på dala7 chassina

skicka PM till "laangen" han kan presentera dala7 lite mer noggrant

laangen själv är runt 2 meter och håller nog en matchvikt runt 110-120 kg.

Arrowsmith har helt rätt !

laangen hjälpte även mig!

Längden är väl inte riktigt 2 meter men vikten stämmer.... :icon_oops:

Jag behövde ett chassi med utrymme och det ordnade sig! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kolla på dala7 chassina

skicka PM till "laangen" han kan presentera dala7 lite mer noggrant

laangen själv är runt 2 meter och håller nog en matchvikt runt 110-120 kg.

Arrowsmith har helt rätt !

laangen hjälpte även mig!

Längden är väl inte riktigt 2 meter men vikten stämmer.... :icon_oops:

Jag behövde ett chassi med utrymme och det ordnade sig! :thumbup:

Jag har bara fixat plasten via laangen och den är kanon!

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith har helt rätt !

laangen hjälpte även mig!

Längden är väl inte riktigt 2 meter men vikten stämmer....  :icon_oops:

Jag behövde ett chassi med utrymme och det ordnade sig!  :thumbup:

Tommy

Har du provsuttit några av kiten som finns på svenska marknaden?

Har suttit i en Westfield i bilsportgaraget för många år sedan vet inte vad det var för model men den funkade bra för mig. Samtidigt stog där en äkta 7a Mk4 var inte ens en ide att provsitta hade jag lyckats tränga mig ner i den hade jag aldrig kommit upp. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Får börja att tacka för alla svaren.

Var inne på dala 7 hemsidan, det verkade ju bra, men jag vill bygga själv.

Vad gör man då??.

Skulle även vilja ha delad bakaxel, om man nu inte skulle bygga ramen själv, kan man då få dala7 ramen med delad bakaxel.

Det stod även i ett av svaren att jag skulle PMa laangen, har ingen aning om hur man gör då.

mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tommy

Har du provsuttit några av kiten som finns på svenska marknaden?

Har suttit i en Westfield i bilsportgaraget för många år sedan vet inte vad det var för model men den funkade bra för mig. Samtidigt stog där en äkta 7a Mk4 var inte ens en ide att provsitta hade jag lyckats tränga mig ner i den hade jag aldrig kommit upp. 

Har provat bla Estfields.. Jag kom ner på förarsidan men inte på passagerarsidan!

Men det gäller inte bara att komma i... man skall ur också! :icon_blink:

Men som sagt det är flera chassin som passar mig med 182 cm och sedan är det faktiskt i många fall stolarna som avgör om man kommer i eller ej !

Stolarna som Jonte köpt verkar vara en bra typ av sittdyna!

Själv så monterade jag baksäten från en Corrado och på det sättet så kan jag utnyttja hela bredden på sittplatsen....

Nu kan man tom klia sig lite själv där bak när det behövs...

Och jag har fått ett förvaringsfack under varje dyna i framkant! för en varningstriangel, verktyg och snusdosan :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...