Jump to content

Fjäderhårdhet på olika kit?


Sonett7
 Share

Recommended Posts

Det finns ju rätt många här som bygger färdiga kit och de flesta har ganska olika hårdhet på fjädrarna. Tänkte att vi kunde samla information om vad det olika kit-tillverkarna valt att sätta för fjädrar fram och bak. Skriv gärna om det gäller stel eller delad bakaxel också och även vilken motor bilen har.

Vårt första bygge har fått "standard-dämpare" från GTS-Tuning, men för nästa som kommer att piskas på bana ganska mycket är jag intresserad av dämpare med mer inställningsmöjligheter än vad GTS's dämpare har...

Tänkte att jag kan börja själv:

Vårt första bygge:

Fram: 275 lbs/" - standard 2-liters Pinto från Sierra

Bak: 175 lbs/" - delad bakaxel byggd på delar från Sierran med egna A-armar.

Luego Locost:

Fram: 300 lbs/" - troligen för std Ford Escort-motor.

Bak: 180 lbs/" - std stel Escort-bakaxel

Luego Velocity

Fram: 300 lbs/" - Ford Zetec eller Duratec-motor

Bak: 180 lbs/" - delad bakvagn med byggd på Sierra-delar

Luego V8 Viento

Fram: 300 lbs/" - V8 från Rover

Bak: 200 lbs/" - delad bakvagn med diffbroms byggd på Sierra-delar

Se så... fyll nu på med allt ni vet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju rätt många här som bygger färdiga kit och de flesta har ganska olika hårdhet på fjädrarna. Tänkte att vi kunde samla information om vad det olika kit-tillverkarna valt att sätta för fjädrar fram och bak. Skriv gärna om det gäller stel eller delad bakaxel också och även vilken motor bilen har.

Vårt första bygge har fått "standard-dämpare" från GTS-Tuning, men för nästa som kommer att piskas på bana ganska mycket är jag intresserad av dämpare med mer inställningsmöjligheter än vad GTS's dämpare har...

Tänkte att jag kan börja själv:

Vårt första bygge:

Fram: 275 lbs/" - standard 2-liters Pinto från Sierra

Bak: 175 lbs/" - delad bakaxel byggd på delar från Sierran med egna A-armar.

Luego Locost:

Fram: 300 lbs/" - troligen för std Ford Escort-motor.

Bak: 180 lbs/" - std stel Escort-bakaxel

Luego Velocity

Fram: 300 lbs/" - Ford Zetec eller Duratec-motor

Bak: 180 lbs/" - delad bakvagn med byggd på Sierra-delar

Luego V8 Viento

Fram: 300 lbs/" - V8 från Rover

Bak: 200 lbs/" - delad bakvagn med diffbroms byggd på Sierra-delar

Se så... fyll nu på med allt ni vet! ;)

Är det inte viktigt att nämna att fjäder konstanterna bara går att jämföra om man vet vikt + utväxling på hjulupphägningen.

Egentligen är det ju hjul konstanten som skall jämföras.

En tummregel brukar annars vara att ha ca 2 Hz fram och något mindre 1.8 bak. på en "sportig" bil

Om du vet vikten (fjädrad) så är det bara att räkna :)

Själv köper jag mina "riktiga" fjädrar efter det jag har vägt bilen i stort sett färdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vårt första bygge:

Fram: 275 lbs/" - standard 2-liters Pinto från Sierra

Bak: 175 lbs/" - delad bakaxel byggd på delar från Sierran med egna A-armar.

Är det inte viktigt att nämna att fjäder konstanterna bara går att jämföra om man vet vikt + utväxling på hjulupphägningen.

Egentligen är det ju hjul konstanten som skall jämföras.

Riktigt! Hjulkonstanten är utgångspunkten. Men ändå så är det intressant att se olika konfigurationer. Jag tror inte det skiljer så fruktansvärt mycket i utväxling mellan olika byggen, speciellt inte Sierra-bakvagnarna.

Precis som Friberg så hade jag också 275 fram, men faktiskt 160 bak! Alldeles för mjukt för bana, och faktiskt även för vägen....

Nu har jag beställt 275 bak och 400 fram, men då har jag breddat lite fram så vinkeln på dämparen blev större.

Trial and error!

PS. Vi kanske skall förhandla med Roadster Bil om att ha en fjäder-provar-dag i vår??? :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...