Jump to content

Provkörning


Challe

Recommended Posts

Startade upp 7an efter lite bekymmer för att provköra och se om vi kunde hitta vad det är som låter från bakaxeln eller kardanen.Monterade bort plåtar för att se vad händer därunder och rullade ut på vägen med kompisen brevid för han skulle se vad som händer.Vi körde in mot staden,Jag måste tillägga att 7an inte är besiktigad för tillfället men skattad och försäkrad.Vi upptäckte att bakaxeln rör sig mycket så bussningarna som är helt nya får bytas till uniballs eller hårdare.När vi närmade oss stan in på en 50 sträcka stog Herrarna med sin LASER och roade sig.Jag hade nog lite hög fart exalterad för premiärturen och allt.Så jag bromsade in lungt och körde in på en husinfart vände och körde hemåt och hoppades :hypocrite: .Men strax efter kom Harry Haffa med alla fina ljus tända och ville att jag skulle in till sidan.Jag stannade och fram kom en upprörd polisman och undrsde om jag var påverkad och fick blåsa frågade efter körkort men det hade jag inte med mig då upplyste han mig att det var böter med 500 kr och han undrade om bilen hade körförbud jag sa att att vi provkörde i samband med reperation.Då upplyste polismannen mig att det innebar böter med 1500 kr för den regeln är borttagen.Han sa att jag bromsade och vände precis när han skulle skjuta på mig och misstänkte då smitning.JAG FICK 1500kr I BÖTER FÖR PROVKÖRNINGEN :banghead: men slapp dom 500 för att jag inte hade körkotet med mig. Han berömde bilen och beklagade men böter var han tvungen att ge.

SÅ AKTA ER NÄR NI PROVKÖR I SAMBAND MED REP ELLER TEST UNDER BYGGTID DET KAN KOSTA !!!!

Min tur slutade med böter 1500 till staten. MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Bra info....så man får inte prova bilen innan den är godkänd, försäkrad och skattad. Undrar hur man då får den godkänd...lagligt :)

Är tanken att man skall befinna sig på inhägnat område eller nåt sånt?

För min del såg gårdagens story ut så här.....

I morse så åkte jag tidigt till jobbet och låg som vanligt och kryssade på E20 i ca 120 km/h (90 väg).

Körde om några bilar strax utanför Alingsås och tyckte att några körde lite "konstigt".

Efter några mil ligger en bil bakom mig som jag tidigare körde om.

Sedan kör den upp jämnsides och jag tittar på den i bil...en sitter en farbror med en skylt som det står POLIS på :(

FAN!!!!!!!

Stannar efter någon kilometer och stänger av bilen.

Går ur bilen och möter den äldre herren.

- "Jaha, det här är Polisen" och visar sitt leg

- "Heeejj" (med skakig röst)

- "Du har spoilerljuset tänt tillsammans med halvljuset och dessutom kör du ca 120 km/h på 90-väg"

- "Jaaa, så är det väl" (med skakig och ynkl...ig röst)

- "DET HÄR ÄR INTE BRA" med stark och dominant röst

- "Näeeee" med pipig röst (och ser lappen flyga iväg)

Han ger då tillbaka körkortet och säger med småilsk röst

- "Nu stänger du av dimljuset och kör 90, förstått?"

- "Jaaaa"...undrar vad som händer

- "Kör försiktigt!" och går till bilen och åker iväg

Jag sätter mig i min bil men har lite svårt att komma in för hakan ligger på marken :)

Link to comment
Share on other sites

En historia med sur eftersmak och en som slutar med ajabaja.

Trist att åka på böter, det känns som den mest onödiga utgiften som finns.

Men det är så lätt att tappa omdömet när man provkör (tappar man inte alltid omdömet i en sån bil förresten...) och vem tänker på polisen då?

Inte jag i alla fall.

Jag är ju bara barnet, 46 är ingen mogen ålder i en Seven. Trots detta har jag bara blivit utsatt för lagens långa arm en enda gång. Fel, två gånger.

Ena gången hann dom inte riktigt med i svängarna, jag drog direkt till garaget när jag såg att bilen vände sedan jag passerat.

Andra gången fick jag samtala med en mc-buren konstapel sedan jag råkat halka med kopplingsfoten när det var cruising i Uppsala.

Ska försöka hålla mig lugn i sommar. Våra bilar syns och hörs och ser ut att gå alldeles för fort redan vid krypkörning.

Bättre att gå loss rejält på en bana.

För övrigt anser jag att dimljusanvändare borde sättas i stupstock. :prop:

Så jäkla ballt är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...