Loterus Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 Minna framlyktor har en H4 lampa + en parkeringslampa.. Måte man ha ett relä för hel o halv ljus? för det fungerar ju o koppla utan.. ser ingen mening med det.. tänkte bara eftersom det satt nått relä förut men jag drar ju om allt och hel halvljus spaken skiftar ju bara om strömmen mellan 2 kablar som man bara skulle kunna dra direkt till hel o halv ljusen.. och sedan en brytare som man kan stänga av allt med.. Spelar det nån roll om man kan sätta på olika saker utan att ha vridit om nyckeln? Vaningsblinkers är inte ett måste om jag har förstått rätt? Är parkeringsljus ett måste? Hur grov sladd måste man ha till hel o halv ljusen? eller rättare sagt hur mycket ström tål enkabel med Kabelarea 1,5 mm² + några steg grövre? vill ju inte få kabelbrand precis :whip: jupp jupp en hel rös med frågor :icon_oops: Quote
viggen Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 jag skulle nog använda ett relä. det är inte säkert att omkoplaren på spaken klarar av den stömstyrka som helljusen kräver. :) Quote
Baalzamon Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 Jag skall också ha relä. Omkopplaren slits oerhört fort av de höga strömmar som lyktorna kräver. Varningsblinkers behöver man inte ha. Quote
Loterus Posted May 8, 2004 Author Posted May 8, 2004 Ok.. kanske vore smart o slänga dit relät iaf då.. Quote
DIRAVI Posted May 12, 2004 Posted May 12, 2004 1.5 kvadrat kopparkabel 'tål' 10 Amp (10 Amp X 12 Volt = 120Watt) Quote
Ha77e Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Angående ledningsdimmensioner: Förslag, använd för enkelhetens skull 1.5 mm2 ledning till "allt" utom 10mm2 från startmotor till generator och 16-25mm2 från startmotor tiill batteri. Använd maximum 20A säkring till 1.5mm2 ledning. Detta kommer i värsta fall ge en temp stegring av 30 grC i ledningen ( + omgivningstemperaturen) precis innan säkringen löser ut, (vid 25-28A). Undvik temperaturer över +90 grC på normal PVC-bil-ledning. /Hasse Quote
DIRAVI Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Jag skulle inte snåla på ledningsarean så mycket, behövs 20A så skulle jag gå på en 4kvadratmm kabel. Det är nog med spänningsfall i kablarna endå. Quote
Ha77e Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Resonemanget gällde ett så ENKELT kablage som möjligt, utan att riskera kabelbrand. (Jag har själv tillämpat resonemanget, men visst kan man gå upp i storlek). En "normal" 7:a har väldigt få större elförbrukare som är känsliga för spänningsfallet. Normalt är ljuset mest kritiskt, men även här får man ca 0.1V sp.fall över 2 meter 1.5mm2 ledning till en 55W halv/helljuslampa, om jag inte räknar fel? Dessutom: Hur bra ljus får du ändå? Hur bra strålkastare har du? Hur ofta kör du i mörker. /Hasse Quote
DIRAVI Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Ja, fast 55wat lyse på en 1.5mm2 är ju inga problem, och inte behöver man 20 amp för den lampan heller, 5Amp torde recka, men med 1.5 mm2 kabel så kan man ju säkra den med 10 Amp har man däremot en förbrukare som kräver 20Amp säkring så skulle jag välja 4mm2 kabel, och inte blir det svårare för det. möjligen några gramm tyngre :prop: :whistling: Quote
Jonte Posted July 19, 2004 Posted July 19, 2004 Hur är det med parkeringslamporna ? Måste man ha det???? Quote
Jonte Posted July 21, 2004 Posted July 21, 2004 funderar fortfarande på det där med parkeringsljuset :whistling: Quote
Arrowsmith Posted July 21, 2004 Posted July 21, 2004 tror att jag tyvärr hittade svaretHÄR huvet på spiken.............. tycker dock jag känner igen stora delar av texten från SFRO's bygghandbok............ Quote
Arrowsmith Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Angående ledningsdimmensioner:Förslag, använd för enkelhetens skull 1.5 mm2 ledning till "allt" utom 10mm2 från startmotor till generator och 16-25mm2 från startmotor tiill batteri. Använd maximum 20A säkring till 1.5mm2 ledning. Detta kommer i värsta fall ge en temp stegring av 30 grC i ledningen ( + omgivningstemperaturen) precis innan säkringen löser ut, (vid 25-28A). Undvik temperaturer över +90 grC på normal PVC-bil-ledning. /Hasse kabelarea..........?? Kolla bifogad fil för rekomendationstabell den funkar finfint att följa till bil-el. Quote
krister Posted August 21, 2004 Posted August 21, 2004 Måste det finnas kontroll lampa på instrumentbrädan för blinker både till H&V, eller räcker det med EN för båda???? :blink: Quote
Arrowsmith Posted August 21, 2004 Posted August 21, 2004 Jag med.......... så det hoppas jag räcker.... Quote
Acke Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 jag är inte säker att det behövs alls... tror det räcker med heljusindikator... ( men vänta tills therealpinto svarar.. han vet garanterat.. ;) ) Quote
Jonte Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Nja....jag vet att det ska antingen vara ljud eller ljussignal för blinkers Quote
Acke Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Hittade detta svaret från therealpinto i en annan tråd.. ( funktionen "sök" fungerar riktigt bra.. ;) ) Posted: 2003-10-09, 10:03 Hej Indikeringslampa för blinkers är egentligen inget krav, förutsatt att: a) man ser blinkers från förarplatsen, eller det finns en akustisk indikering som även markerar felfunktion (kort sagt, om man hör blinkrelät och om det blinkar fortare om en lampa är trasig) Reglaget ska vara utfört på ett trafiksäkert sätt, men det måste inte vara en vanlig spak. Tankmätare är det inget krav på. Sigma är en tillverkare av cykeldatorer, "Terra" var den modell jag valde - för MTB så den hade kraftigare kabel. /GUstaf Ulander, SFRO Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.