Jump to content

Koppla lampor o dyligt..


Recommended Posts

Minna framlyktor har en H4 lampa + en parkeringslampa..

Måte man ha ett relä för hel o halv ljus? för det fungerar ju o koppla utan.. ser ingen mening med det.. tänkte bara eftersom det satt nått relä förut men jag drar ju om allt och hel halvljus spaken skiftar ju bara om strömmen mellan 2 kablar som man bara skulle kunna dra direkt till hel o halv ljusen.. och sedan en brytare som man kan stänga av allt med..

Spelar det nån roll om man kan sätta på olika saker utan att ha vridit om nyckeln?

Vaningsblinkers är inte ett måste om jag har förstått rätt?

Är parkeringsljus ett måste?

Hur grov sladd måste man ha till hel o halv ljusen?

eller rättare sagt hur mycket ström tål enkabel med Kabelarea 1,5 mm² + några steg grövre?

vill ju inte få kabelbrand precis :whip:

jupp jupp en hel rös med frågor :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag skall också ha relä. Omkopplaren slits oerhört fort av de höga strömmar som lyktorna kräver.

Varningsblinkers behöver man inte ha.

Link to comment
Share on other sites

Angående ledningsdimmensioner:

Förslag, använd för enkelhetens skull 1.5 mm2 ledning till "allt" utom 10mm2 från startmotor till generator och 16-25mm2 från startmotor tiill batteri.

Använd maximum 20A säkring till 1.5mm2 ledning. Detta kommer i värsta fall ge en temp stegring av 30 grC i ledningen ( + omgivningstemperaturen) precis innan säkringen löser ut, (vid 25-28A).

Undvik temperaturer över +90 grC på normal PVC-bil-ledning.

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Resonemanget gällde ett så ENKELT kablage som möjligt, utan att riskera kabelbrand.

(Jag har själv tillämpat resonemanget, men visst kan man gå upp i storlek).

En "normal" 7:a har väldigt få större elförbrukare som är känsliga för spänningsfallet.

Normalt är ljuset mest kritiskt, men även här får man ca 0.1V sp.fall över 2 meter 1.5mm2 ledning till en 55W halv/helljuslampa, om jag inte räknar fel?

Dessutom: Hur bra ljus får du ändå? Hur bra strålkastare har du? Hur ofta kör du i mörker.

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Ja, fast 55wat lyse på en 1.5mm2 är ju inga problem, och inte behöver man 20 amp för den lampan heller, 5Amp torde recka, men med 1.5 mm2 kabel så kan man ju säkra den med 10 Amp

har man däremot en förbrukare som kräver 20Amp säkring så skulle jag välja 4mm2 kabel, och inte blir det svårare för det. möjligen några gramm tyngre :prop: :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Angående ledningsdimmensioner:

Förslag, använd för enkelhetens skull 1.5 mm2 ledning till "allt" utom 10mm2 från startmotor till generator och 16-25mm2 från startmotor tiill batteri.

Använd maximum 20A säkring till 1.5mm2 ledning. Detta kommer i värsta fall ge en temp stegring av 30 grC i ledningen ( + omgivningstemperaturen)  precis innan säkringen löser ut, (vid 25-28A).

Undvik temperaturer över +90 grC på normal PVC-bil-ledning.

/Hasse

kabelarea..........??

Kolla bifogad fil för rekomendationstabell

den funkar finfint att följa till bil-el.

post-4-1090784647.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hittade detta svaret från therealpinto i en annan tråd.. ( funktionen "sök" fungerar riktigt bra.. ;) )

Posted: 2003-10-09, 10:03

Hej

Indikeringslampa för blinkers är egentligen inget krav, förutsatt att:

a) man ser blinkers från förarplatsen, eller

det finns en akustisk indikering som även markerar felfunktion (kort sagt, om man hör blinkrelät och om det blinkar fortare om en lampa är trasig)

Reglaget ska vara utfört på ett trafiksäkert sätt, men det måste inte vara en vanlig spak.

Tankmätare är det inget krav på.

Sigma är en tillverkare av cykeldatorer, "Terra" var den modell jag valde - för MTB så den hade kraftigare kabel.

/GUstaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...