Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Då jag skall beställa födelsedagspresenten till mig tänkte jag få med lite andra grejer från UK när dessutom kronan är stark. Funderar på bränslefilter och bränslepump. Har ju en SAAB 2.0 LTT spis (original 150 HK men kommer ligga lite över 200 HK) och funderar på om för kraftiga doningar är av nackdel, t.ex. om bränsletrycksregulatorn pajar eller så.

Är det overkill att dra 10 mm ledning och ha Facet RedTop (6.0-7.25 PSI).....8 mm är ju större än original och kanske Facet SilverTop (5.0-6.5 PSI) räcker då??? Prisskillnaden är inte jättestor så det är mer om det är av nackdel att ha fetare grejer..

Input emottages tacksamt!

Posted

Det får man nog utgå ifrån :unsure:

Isåfall så borde ju båda funka fint i vajefall... :thumbsup:

8mm räcker men för grov kan inte en soppaledning bli.

Posted

Jag idag inte planerat för catch-tank inför SFRO1/2 o SBP men kanske senare beroende på hur det lirar

Posted

De pumpar du föreslagit är lågtryckspumpar för förgasare eller catchtank. inte insprutning

Posted (edited)

De pumpar du föreslagit är lågtryckspumpar för förgasare eller catchtank. inte insprutning

precis förgasar pumpar (och du skall väll inte konvertera ;))

jag kör en ganska vanlig eftermarknads pump

##

Walbro GSL392 GSL 392 högtryckspump / bensinpump som ska monteras utanför tanken. Medföljer ett universal monteringskit, se bild.

Pumpen flödar 255lph, klarar av upp till drygt 500-550hk/st (bensin) och ca 400-450hk/st (E85).

http://www.raidopowe...hp?sArtModelId=

skall nog räcka länge til en 7:a men det finns många fina bosch pumpar oxå 044 är väl det extremaste.

Pajja fakistkt två lille brorsor till den 984 innan jag fick bytte till wallbro. ( överhetta dem pga av montering under huven så de nöp ihop)

Var beställer du i från ?

Edited by LUPUS
Posted

Där ser man....sicken tur att man funderar och ställer dumma frågor och får många bra svar :D

Kommer skjuta en beställning till Europaspares.com med mätare etc. (annars gillar jag RallyDesign)

Hur är erfarenheter kring Bullet Bränslefilter, är det bra eller mest bling?

Verkar som ovanstående leverantörer mest har dessa lågtryckspumpar, är väl mest fokus på sugande Ford ....och nej skall inte konvertera :)

Posted (edited)

Om inte det skall bli synligt filter (bling) så är ett nytt original inget fel på + ett grov filter före pumpen ( typ universal disel filter med nät maska)

Edited by LUPUS
Posted

jag är nöjd med mitt Bulletfilter. pumponline har många pumpar

Posted

Biltemas pump till Volvo turbo ska flöda lika mycket som en 044 enligt tester på MS-forumet. Polarn har två i sin Cobra på ca 800 hk. Dom har även filter för runt hundringen. Hört om nån som pajat direkt vid uppstart men även många som är nöjda med dom. Dessutom så är det ju bara att byta om man skulle få ett måndagsexemplar. Vilket förekommer, även på Biltema. ;)

Posted

Biltemas pump till Volvo turbo ska flöda lika mycket som en 044 enligt tester på MS-forumet. Polarn har två i sin Cobra på ca 800 hk. Dom har även filter för runt hundringen. Hört om nån som pajat direkt vid uppstart men även många som är nöjda med dom. Dessutom så är det ju bara att byta om man skulle få ett måndagsexemplar. Vilket förekommer, även på Biltema. ;)

tror jag tyvärr inte en minut på vid MOTTRYCK en turbo bil skall ofta slåss emot 4.5 bars diff tryck då tror jag inte en biltema pump levererar mycket. Antar att cobran var förgasare eller insprut

Posted (edited)

Antar att cobran var förgasare eller insprut

Vad är alternativet? Diesel? El?

Han har en 350 med en herrejösses-turbo och ett VEMS så två pumpar kanske behövs.

Många MS-byggare kör med dom pumparna i alla fall. Med turbo, åttor och en sjujävla massa hästar så det ska nog räcka till en Saab. wink.gif

Edited by Drake
Posted

http://forum.savartu...t=biltema#73560

Inte fullt lika bra som en 044, men goda för närmare 500 hk för 499:- är för locost för att inte prova.

Blir en sån i Cobran nästa vinter. Eller två!

Det var som fan ..... banghead.gif då får jag väl grepap efter halmstrå och säga att de håller aldrig i längden wink.gif FELTEMA

Posted

Nja, beror ju på mottryck också, med rätt förutsättningar så tror jag den klarar lite till. Knappt 450 hk vid 3 bars mottryck om man ska gå efter formeln 40l/t per 100 hk. En vanlig insprutare kan man säkert pressa lite till, fast då måste man väl upp i motorstorlek.

Posted (edited)

Biltemas pump till Volvo turbo ska flöda lika mycket som en 044 enligt tester på MS-forumet. Polarn har två i sin Cobra på ca 800 hk. Dom har även filter för runt hundringen. Hört om nån som pajat direkt vid uppstart men även många som är nöjda med dom. Dessutom så är det ju bara att byta om man skulle få ett måndagsexemplar. Vilket förekommer, även på Biltema. ;)

Jag skulle inte rekommendera biltemas pumpar, kompisen har gjort åt fyra st av biltemas "044" pumpar. Han har/hade en bosch original parallellkopplad med biltemas och den har överlevt hela tiden iofs har det bara varit E85 som gått igenom dom.

Edited by Magoo
Posted (edited)

E85 är inte så bara. det kan vara det som Biltemapumpen inte tål. Walbro har haft bekymmer med E85 på sina pumpar.

Men Boschs pumpar håller hög klass.

Edited by Thomas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...