Jump to content

Kortad styrväxel


Recommended Posts

Till er som läst på framvagnsgeometrin!

Hur mycket kan det påverka negativt om ena styrarmen blir lite längre. En annan förklaring till vad jag menar är att om det blir fler gängor över på den ena av styrarmarna, vilket betyder att styrspindelleden på den armen kommer längre ifrån styrväxelleden än på den motsatta sidan, hur reagerar framvagnen. :icon_blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så är din styrväxel förskjuten i sidled? Då får jag det till att det blir mer bump steer än om styrväxeln satt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så är din styrväxel förskjuten i sidled? Då får jag det till att det blir mer bump steer än om styrväxeln satt rätt.

Fast mest på ena sidan :blink: Jag har också funderat på att sätta min styrväxel lite förskuten, för jag har ett chassi rör i vägen för rattstågen.

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln är inte flyttad i sidled utan jag var tvungen och korta axeln och kunde bara göra det på ena sidan. På sidan närmast pinjongen går kuggarna ända ut till gängan så där kunde jag inte korta. Det är själva axeln som är föskjuten i huset och därigenom blir det lite längre till styrspindeln. Låter dock bra att du Loterus inte märkt nåt speciellt.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Hmmm nu blir jag konfunderad...

Kuggstången kortas på ena sidan och ren kapar man röret till hylsan med lika mycket (i mitt fall 152mm) och svetsar ihop den igen..

Sen monterar du ihop allt igen och gör fästet i ramen och tänk på vinkeln på utgående axel från växeln upp mot rattstången. kuggstången ska sticka ut lika mycket på vänster som höger sida.. annars får du bumpsteer på ena eller andra sidan...

Link to comment
Share on other sites

Saken är den att växel och fästen är gjord för detta chassit. Bara det att SFRO och hans SBP-kontakt tyckte att det inte var ok. Detta är dock godkänt på flera andra liknande byggen i Sverige, så därför tänkte jag prova att korta axeln men att låta huset vara så att jag inte behöver börja rodda i det fabriksgjorda chassit. För att kompensera det borttagna materialet och få lika stort rattutslag åt bägge hållen så blir ena sidan lite längre.

Mvh

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...