JonasJonson Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Håller på o få hjärnsläpp.. gjorde dessutom något i går som jag aldrig trodde jag skulle göra.. blev medlem på Fordclubsweden :icon_oops: .. kan ju säga att jag inte är ford fantast :lol: Till Mk chassi måste man ha 7" slutväxel och fick ett svar där att, vad de visste så var 3.62:1 lägsta utväxlingen man kunde få med skivor.. stämmer detta? vill ju ner till åtminstonde 3.38:1. Hur har ni gjort?? Quote
Thomas Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 (edited) byt till 7,5 om det finns med annan slutväxel och svetsa om fästena. Någon här bytte och det skilde inte mycket på fästena men 7,5 lär vara någon cm längre. Men räkna på hjulomkrets och utväxling + mc-motorns utväxling vad bilen ska göra i toppeffekt. Det är inte många som kör över 200km/h i en 7:a. så kanske utvarvat runt 225km/h är lagom? Men en som vet mycket om Ford är Fordgänget i Rödeby vid macken och Rödeby elverk. Ola Oftedal kan mycket om Ford. Edited February 11, 2010 by Thomas Quote
JonasJonson Posted February 11, 2010 Author Posted February 11, 2010 Thomas.. du har nog rätt.. Ola känner jag ju, ska ringa honom på en gång! byt till 7,5 om det finns med annan slutväxel och svetsa om fästena. Någon här bytte och det skilde inte mycket på fästena men 7,5 lär vara någon cm längre. Men räkna på hjulomkrets och utväxling + mc-motorns utväxling vad bilen ska göra i toppeffekt. Det är inte många som kör över 200km/h i en 7:a. så kanske utvarvat runt 225km/h är lagom? Men en som vet mycket om Ford är Fordgänget i Rödeby vid macken och Rödeby elverk. Ola Oftedal kan mycket om Ford. Quote
Jonas Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Ang fästet till 7/7,5" så är det endast vänstra övre fästet som behöver flyttas. Quote
JonasJonson Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Äntligen inne efter en helkväll hos "mitt lilla hjärta" :prop: Ringde o hörde med Libell.. tror nog att jag kommer göra som sagt.. ändra fästet o prova med 7,5" diff.. verkar inte finnas så många andra lösningar för få rätt utväxling. Quote
MarcuZ Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Det är inte många som kör över 200km/h i en 7:a. så kanske utvarvat runt 225km/h är lagom? Min Busa har begränsat varvtal på sexan 10.000varv/min, som alla andra Busor?! Utgående axel från lådan är sedan reducerad och jag kör med 3,36-diff. Med mina 13-tummare och räknat att däckens omkrets reduceras av gyro-effekt med 2% ger det min bil en toppfart på 199km/h - skulle jag tro - i teorin. Libell som har samma motor/låda och diff har med andra däck mätt upp 218km/h?! (dock fortfarande med 13-tum). Se mitt inlägg om utväxling : http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5789 På långa Mantorp varvar den ur ett tag innan dags att bromsa men annars har jag svårt att se var jag skulle behöva annan utväxling. Quote
JonasJonson Posted February 17, 2010 Author Posted February 17, 2010 (edited) Jo jag har läst den tråden innan.. Någon proffs förare är jag inte ännu men vill ju inte varva ut för lätt på rakorna :prop: Men det luktar ju 3,36 eller väldigt nära där. Angående det där med varvtalet på 10.000rpm på 6 växel.. varför har du inte satt på en "G-peg" eller annan eliminator? Alla busor/liknande har ju en 300 km/h spärr.. genom att koppla bort spärren så får man ju en helt annan karaktär på motorn! DVS den lurar motorn att man kör på 5:ans växel. 2002 hade jag två busor själv.. en -99 utan originalmonterad spärr och en ny 2002 med spärr.. kan säga att jag vägra köra 2002 till jag fick den modifierad.. Det har inte bara hem topphastighet o göra utan hela registret är sämre. Detta gäller ju alla som använder mc motorer som är 2001 eller nyare... Min Busa har begränsat varvtal på sexan 10.000varv/min, som alla andra Busor?! Utgående axel från lådan är sedan reducerad och jag kör med 3,36-diff. Med mina 13-tummare och räknat att däckens omkrets reduceras av gyro-effekt med 2% ger det min bil en toppfart på 199km/h - skulle jag tro - i teorin. Libell som har samma motor/låda och diff har med andra däck mätt upp 218km/h?! (dock fortfarande med 13-tum). Se mitt inlägg om utväxling : http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5789 På långa Mantorp varvar den ur ett tag innan dags att bromsa men annars har jag svårt att se var jag skulle behöva annan utväxling. Edited February 17, 2010 by JonasJonson Quote
MarcuZ Posted February 17, 2010 Posted February 17, 2010 Jo jag har läst den tråden innan.. Någon proffs förare är jag inte ännu men vill ju inte varva ut för lätt på rakorna :prop: Men det luktar ju 3,36 eller väldigt nära där. Angående det där med varvtalet på 10.000rpm på 6 växel.. varför har du inte satt på en "G-peg" eller annan eliminator? Alla busor/liknande har ju en 300 km/h spärr.. genom att koppla bort spärren så får man ju en helt annan karaktär på motorn! DVS den lurar motorn att man kör på 5:ans växel. 2002 hade jag två busor själv.. en -99 utan originalmonterad spärr och en ny 2002 med spärr.. kan säga att jag vägra köra 2002 till jag fick den modifierad.. Det har inte bara hem topphastighet o göra utan hela registret är sämre. Detta gäller ju alla som använder mc motorer som är 2001 eller nyare... Jag har en växelindikator som tar bort efektreduceringen på växel 1-3 (och kanske -4). Vad är "G-pag" ? Med en sådan innebär det att jag helt plötsligt varvar 10.500v/min istället för 10.000v/min, vi pratar 209km/h istället för 199km/h på Mantorp! Quote
2fast4u Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Busans ECU är ju hackad. Ställ upp varvtalsgränsen till 11krpm så gör du 219km/h istället. Quote
MarcuZ Posted February 18, 2010 Posted February 18, 2010 Busans ECU är ju hackad. Ställ upp varvtalsgränsen till 11krpm så gör du 219km/h istället. 12.000 och kompressor ;) Allvarligt, finns det någon magisk gräns för lämpligheten på Busa. Lite sugen på 12.000 till att börja med - det låter bra att säga det, 12.000varv/min ! Hur gör man? Quote
2fast4u Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Här hittar du en programvara och beskrivning på interface som du kan bygga själv eller köpa för en struntsumma på nån av länkarna. Ger möjlighet att mappa om standard ECUn, ta bort hastighetsspärren på högsta växeln på busan, sätta nya varvtalsgränser. 11500 lär vara en beprövad nivå som busan tål. http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/ecueditor/ Ett forum för ECUhackare. Indelat i olika hojar. Sök och du skola finna massor av info (om du orkar). http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=99460&p=1 Quote
MarcuZ Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Här hittar du en programvara och beskrivning på interface som du kan bygga själv eller köpa för en struntsumma på nån av länkarna. Ger möjlighet att mappa om standard ECUn, ta bort hastighetsspärren på högsta växeln på busan, sätta nya varvtalsgränser. 11500 lär vara en beprövad nivå som busan tål. http://macmadigan.no-ip.com/Public/ECU/ecueditor/ Ett forum för ECUhackare. Indelat i olika hojar. Sök och du skola finna massor av info (om du orkar). http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=99460&p=1 Tack! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.