Jump to content

Sierra vs Scorpio som donator


RoXa

Recommended Posts

Har nu kommit till det stadiet i mitt bygge där jag måste få tag i en donator för att komma vidare. I min närhet verkar det finnas fler scorpor än sierror. Det enda jag behöver på dessa är hjulupphängning och bakaxel. Motor & växellåda spelar alltså ingen roll.

Hur ser det ut, är framspindlarna de samma? Har bakaxlarna samma dimmensioner? Dvs har de samma hjulbredd.

Kort och gott, jag behöver en sierra men kan jag ersätta den med en scorpa?

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

Har nu kommit till det stadiet i mitt bygge där jag måste få tag i en donator för att komma vidare. I min närhet verkar det finnas fler scorpor än sierror. Det enda jag behöver på dessa är hjulupphängning och bakaxel. Motor & växellåda spelar alltså ingen roll.

Hur ser det ut, är framspindlarna de samma? Har bakaxlarna samma dimmensioner? Dvs har de samma hjulbredd.

Kort och gott, jag behöver en sierra men kan jag ersätta den med en scorpa?

Mvh John

Vi har använt en Scorpio 2,9 (V6) som donator.

En skillnad är att hjulen är 5-bultade och att "svampen" har en dia på ca 55 mm.

Spårvidden, jag antar att det är den du menar med "hjulbredden", bak är större på Scorpion, sannolikt beror detta på andra fälgar jämfört med Sierran.

Ta även ur rattstång med tbh. Med den får du möjlighet att justera ratten framåt-bakåt + uppåt-neråt.

Ta ur hela bakvagnen med alla detaljer, glöm inte bromskraftsbegränsaren (den glömde vi!),samtliga bromsok,kardan,handbroms,säkerhetsbälten.

Det är bra att ta ur så mycket som möjligt och efterhand kasta det man inte behöver. Inget kan höja blodtrycket så mycket som att komma på att "varför i helve....tog jag inte vara på den detaljen!!!!!!!".

För oss återstod endast ett skal av Scorpion när vi hade slaktat men likt förb...fanns det detaljer vi borde ha tagit vara på. Att köpa de saknade delarna på skroten kostar mångdubbelt mer.

Du kan gå in på min blogg om bygget så finner du säkert bilder som beskriver Scorpiodetaljer: http://antaseliasson.blogspot.com/

Vill samtidigt ta tillfället i akt och önska alla bilbyggare ett Gott Nytt bilbyggar-År.

Förhoppningsvis gör vi omgivningarna osäkra och grannar och andra avundsjuka när vi glider fram till sommaren.

Ska strax gå ut och starta snöslungan, betydligt mindre spännande än att köra "rörhögen" (hustruns uttryck!).

Hälsar Antas i ett snöigt Luleå

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett mycket tydligt och utförligt svar:) Någon som vet om det är drivaxlarnas längd eller ET på fälgarna som ger spårvidsskillnaden? Har beställt svampar från rallydesign som passar till sierran. Framgår dock inte vilken diameter dessa har. Någon som vet?

Bygger efter chriss gibs bok och undrar lite över om man kan använda samma mått på bärarmar fram och bak oavsett om man väljer sierra lr scorpa?

Mycket frågor;)

Mvh & Gott nytt år på er alla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...