Jump to content

Vilken rideheight har ni?


Panzer

Recommended Posts

CealmSeven = ram cirka 120mm och under tråget cirka 90mm

CealmSeven V8 = ram cirka 140mm och under tråget cirka 140mm

CealmSeven 6x4 = ej klart än men under ram väljer jag cirka 140mm och under tråget minst 100mm, helst 120mm eller mer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jag har mitt avgassystem under bilen också 2,5tum så man behöver lite frigång också med tsnke på alla j-la vägbulor och skit. jag har haft lägre bilar och fått vända vid bulor förut.= inte kul.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick höra en SFRO synpunkt i veckan om rideheight.

Rätt tänkvärt för synpunkten var: Inget får slå i backen vid en fyrhjulspunktering. Då blir minimimåttet runt 7 eller 8 cm på lägsta punkten.

Läste nyss VVFS 2003:22 men hittade inget minimimått där. Antingen är jag trött och ouppmärksam eller så finns det inte. Men något säger mig att jag läst någon regel kring minsta mått eller om det var att minsta mått för "vitala fordonsdelar". Det kan ju vara samma sak. Måste försöka hitta det.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för alla svar, kom på att det ju inte är ointressant med hjuldiametern.

Men visst är det så att optimala inställningen på rideheighten fram, ur ett hjulupphänginsperspektiv, är avståndet från nedre spindelled till halva axeltappen plus avståndet mellan undersidan av ramen och bärarmsinfästningen på ramen minus halva verkliga hjuldiametern. Motsvarande gäller även för bakvagnen. Se det i mitt första inlägg bifogade Excelarket.

Eller tänker jag fel?

vilka infästningar skall du då flytta?

Det jag funderar på är att flytta upp de nedre främre bärarmfästena i syfte att både sänka ramen och att få mer cambergain. Jag vet inte om det framgått tydligt men jag har byggt mitt chassie enligt Ron Champion (för Taunusspindlar) men har fått byta till Sierraspindlar med bärarmar enligt Chris Gibbs. Om jag inte minns fel så skiljer det ca 25 mm mellan nedre spindelleden och axeltappen mellan Taunus och Sierras spindlar, avståndet är alltså längre på Taunusspindeln.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för alla svar, kom på att det ju inte är ointressant med hjuldiametern.

Men visst är det så att optimala inställningen på rideheighten fram, ur ett hjulupphänginsperspektiv, är avståndet från nedre spindelled till halva axeltappen plus avståndet mellan undersidan av ramen och bärarmsinfästningen på ramen minus halva verkliga hjuldiametern. Motsvarande gäller även för bakvagnen. Se det i mitt första inlägg bifogade Excelarket.

Eller tänker jag fel?

Det jag funderar på är att flytta upp de nedre främre bärarmfästena i syfte att både sänka ramen och att få mer cambergain. Jag vet inte om det framgått tydligt men jag har byggt mitt chassie enligt Ron Champion (för Taunusspindlar) men har fått byta till Sierraspindlar med bärarmar enligt Chris Gibbs. Om jag inte minns fel så skiljer det ca 25 mm mellan nedre spindelleden och axeltappen mellan Taunus och Sierras spindlar, avståndet är alltså längre på Taunusspindeln.

//

JEK

Innan du gör de ingrepet, så kolla vart dit rollcentra kommer i bilen, att ändra infästningarna så mycket, kan göra att bilen rollar mycket i kurvor. ta kontakt med någon som kan chassi, och be dom att mätta upp dit chassi och se vart du kan få optimalt, de folk glömmer ofta när dom sänker en bil är just att dom glömmer bort vart rollcentrat hamnar, det jag menar r att en låg bil är kanske inte så optimal bara för att den är låg. bara en tanke.

googla rollcenter och läs lite innan du ger dig in på de, bara en tanke....

Link to comment
Share on other sites

Bra synpunkt, visst jag kommer att höja rollcentrat men som det nu är så är den övre bärarmen nästan vågrät när den undre är det, om jag höjer de nedre infästningarna så kommer den övre armen att luta mer. Des Hamill, i sin bok*, rekommenderar för den här typan av bilar att man skall ligga mellan 12,5mm och 38mm med en god startpunkt på ca 25mm.

Men jag skall göra så att jag mäter upp rollcentrat där bak, vilket vad jag förstår ligger på mitten av Panhardstaget vid rideheight, och ser var jag hamnar på lutningen av den övre för att även hamna där fram.

Om man ser positivt på det hela så är ju kvällens lektyr vald....

//

JEK

*How to build & modify sportcar & kit car Suspension & brakes for road & track

Link to comment
Share on other sites

Bra synpunkt, visst jag kommer att höja rollcentrat men som det nu är så är den övre bärarmen nästan vågrät när den undre är det, om jag höjer de nedre infästningarna så kommer den övre armen att luta mer. Des Hamill, i sin bok*, rekommenderar för den här typan av bilar att man skall ligga mellan 12,5mm och 38mm med en god startpunkt på ca 25mm.

Men jag skall göra så att jag mäter upp rollcentrat där bak, vilket vad jag förstår ligger på mitten av Panhardstaget vid rideheight, och ser var jag hamnar på lutningen av den övre för att även hamna där fram.

Om man ser positivt på det hela så är ju kvällens lektyr vald....

//

JEK

*How to build & modify sportcar & kit car Suspension & brakes for road & track

Vet du vart du har rollcentrat idag?

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat nej då bilen från början byggdes "by the book". Alltså helt enligt Ron Champions ritningar.

//

JEK

Bara ett tips, mätt upp det innan du börjar, annars vet du ju inte om du gör det sämre eller bättre....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...