Panzer Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Hej! Efter att ha bytt till Sierra spindlar står jag i valet och kvalet om jag skall flytta mina infästningasr i syfte att justera rideheighten. Vilken rideheight har ni? Under ram fram, under tråg och under ram bak? // JEK Rideheight alternativ.xls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 min ram är 13cm ovanför mark bakom framhjulet och 15cm framför bakhjulet innan jag sitter i. och ca 10cm under tråget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 (edited) CealmSeven = ram cirka 120mm och under tråget cirka 90mm CealmSeven V8 = ram cirka 140mm och under tråget cirka 140mm CealmSeven 6x4 = ej klart än men under ram väljer jag cirka 140mm och under tråget minst 100mm, helst 120mm eller mer. Edited December 12, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Emekseven = inte helt fastställt ännu, beror på däck och hur mycket man gått upp i vikt, 110mm hela vägen är riktvärdet :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Ram 10cm, tråg 8cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 jag har mitt avgassystem under bilen också 2,5tum så man behöver lite frigång också med tsnke på alla j-la vägbulor och skit. jag har haft lägre bilar och fått vända vid bulor förut.= inte kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 (edited) Jag fick höra en SFRO synpunkt i veckan om rideheight. Rätt tänkvärt för synpunkten var: Inget får slå i backen vid en fyrhjulspunktering. Då blir minimimåttet runt 7 eller 8 cm på lägsta punkten. Läste nyss VVFS 2003:22 men hittade inget minimimått där. Antingen är jag trött och ouppmärksam eller så finns det inte. Men något säger mig att jag läst någon regel kring minsta mått eller om det var att minsta mått för "vitala fordonsdelar". Det kan ju vara samma sak. Måste försöka hitta det. Edited December 12, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 vilka infästningar skall du då flytta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 (edited) Jag har: Ram fram=9cm Ram bak=11cm Någon cm högre med standard däck Edited December 13, 2009 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 13, 2009 Author Share Posted December 13, 2009 (edited) Hej! Tack för alla svar, kom på att det ju inte är ointressant med hjuldiametern. Men visst är det så att optimala inställningen på rideheighten fram, ur ett hjulupphänginsperspektiv, är avståndet från nedre spindelled till halva axeltappen plus avståndet mellan undersidan av ramen och bärarmsinfästningen på ramen minus halva verkliga hjuldiametern. Motsvarande gäller även för bakvagnen. Se det i mitt första inlägg bifogade Excelarket. Eller tänker jag fel? vilka infästningar skall du då flytta? Det jag funderar på är att flytta upp de nedre främre bärarmfästena i syfte att både sänka ramen och att få mer cambergain. Jag vet inte om det framgått tydligt men jag har byggt mitt chassie enligt Ron Champion (för Taunusspindlar) men har fått byta till Sierraspindlar med bärarmar enligt Chris Gibbs. Om jag inte minns fel så skiljer det ca 25 mm mellan nedre spindelleden och axeltappen mellan Taunus och Sierras spindlar, avståndet är alltså längre på Taunusspindeln. // JEK Edited December 13, 2009 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Hej! Tack för alla svar, kom på att det ju inte är ointressant med hjuldiametern. Men visst är det så att optimala inställningen på rideheighten fram, ur ett hjulupphänginsperspektiv, är avståndet från nedre spindelled till halva axeltappen plus avståndet mellan undersidan av ramen och bärarmsinfästningen på ramen minus halva verkliga hjuldiametern. Motsvarande gäller även för bakvagnen. Se det i mitt första inlägg bifogade Excelarket. Eller tänker jag fel? Det jag funderar på är att flytta upp de nedre främre bärarmfästena i syfte att både sänka ramen och att få mer cambergain. Jag vet inte om det framgått tydligt men jag har byggt mitt chassie enligt Ron Champion (för Taunusspindlar) men har fått byta till Sierraspindlar med bärarmar enligt Chris Gibbs. Om jag inte minns fel så skiljer det ca 25 mm mellan nedre spindelleden och axeltappen mellan Taunus och Sierras spindlar, avståndet är alltså längre på Taunusspindeln. // JEK Innan du gör de ingrepet, så kolla vart dit rollcentra kommer i bilen, att ändra infästningarna så mycket, kan göra att bilen rollar mycket i kurvor. ta kontakt med någon som kan chassi, och be dom att mätta upp dit chassi och se vart du kan få optimalt, de folk glömmer ofta när dom sänker en bil är just att dom glömmer bort vart rollcentrat hamnar, det jag menar r att en låg bil är kanske inte så optimal bara för att den är låg. bara en tanke. googla rollcenter och läs lite innan du ger dig in på de, bara en tanke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 13, 2009 Author Share Posted December 13, 2009 Bra synpunkt, visst jag kommer att höja rollcentrat men som det nu är så är den övre bärarmen nästan vågrät när den undre är det, om jag höjer de nedre infästningarna så kommer den övre armen att luta mer. Des Hamill, i sin bok*, rekommenderar för den här typan av bilar att man skall ligga mellan 12,5mm och 38mm med en god startpunkt på ca 25mm. Men jag skall göra så att jag mäter upp rollcentrat där bak, vilket vad jag förstår ligger på mitten av Panhardstaget vid rideheight, och ser var jag hamnar på lutningen av den övre för att även hamna där fram. Om man ser positivt på det hela så är ju kvällens lektyr vald.... // JEK *How to build & modify sportcar & kit car Suspension & brakes for road & track Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Bra synpunkt, visst jag kommer att höja rollcentrat men som det nu är så är den övre bärarmen nästan vågrät när den undre är det, om jag höjer de nedre infästningarna så kommer den övre armen att luta mer. Des Hamill, i sin bok*, rekommenderar för den här typan av bilar att man skall ligga mellan 12,5mm och 38mm med en god startpunkt på ca 25mm. Men jag skall göra så att jag mäter upp rollcentrat där bak, vilket vad jag förstår ligger på mitten av Panhardstaget vid rideheight, och ser var jag hamnar på lutningen av den övre för att även hamna där fram. Om man ser positivt på det hela så är ju kvällens lektyr vald.... // JEK *How to build & modify sportcar & kit car Suspension & brakes for road & track Vet du vart du har rollcentrat idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted December 13, 2009 Author Share Posted December 13, 2009 Ärligt talat nej då bilen från början byggdes "by the book". Alltså helt enligt Ron Champions ritningar. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Ärligt talat nej då bilen från början byggdes "by the book". Alltså helt enligt Ron Champions ritningar. // JEK Bara ett tips, mätt upp det innan du börjar, annars vet du ju inte om du gör det sämre eller bättre.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.