Frondelius Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) Nu efter låååång vila har jag tagit upp bygget av min locost med Suzuki Gsx-r 1000cc motor. Bilderna visar hur långt jag har kommit just nu. Det kommer vara lite lugnt nu på byggfronten tills den 5/12. Då ska jag och två vänner släpa med chassit till deras arbetsplats för att tigg-svetsa ihop det. Det kommer hinnas byggas en hel del också med tanke på att vi dedikerar hela dagen från tidig morgon till sen eftermiddag i svetshallen. Kameran kommer finnas med hela dagen. Donatorer: Motor: Suzuki Gsx-r 1000 från 2002 Ljuddämpare: Yamaha R1 kolfiber Bakvagn + nav fram: Miata Na Kardan: Mazda 323 Gtr Styrväxel: Ford Escort Rattaxel: Miata Na Stötdämpare: Ställbara GAZ från Roadster.se Edited December 1, 2009 by Frondelius Quote
cealm Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) Hej och ett välkommen med byggtråden. Suzuki Gsx-r 1000 är ett motorval som jag inte sett förut (tror jag). I vilket fall trevligt att få se ett sådant bygge dra igång med full effekt. Edited November 27, 2009 by cealm Quote
Gerhard Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 Kul med ett BEc bygge till :thumbsup: Quote
Frondelius Posted December 1, 2009 Author Posted December 1, 2009 (edited) I söndags införskaffades en fuelcell. Billig men lite stor (45L). Det blir att klämma ner den över bakaxeln. Är det någon som har en dxf-fil på ett lock som kan passa min fuelcell? En sak till. SNART ÄR DET DEN 5/12!!!!!!! Det ska bli så kul att få en heldag med locosten. Edited December 1, 2009 by Frondelius Quote
Frondelius Posted December 5, 2009 Author Posted December 5, 2009 Nu är lilla julafton över. Vilken underbar dag. Det började 8.00 med avlastningen av chassit och andra nödvändiga delar. Så fort den kom upp på bockarna började två goda vänner, Johan och Mattias, att börja tiga ihop chassit. Det ser så lätt ut. Det är det inte!!!. Svetsarna ser riktigt bra ut när två proffs jobbar. Dennis och jag började kolla på motorfästen. Dennis svarvade koppar och sedan slipades rören för att passa mellan kopparna. Vi fortsatte sedan¨, efter en snabb McD-lunch, med plåtarna som stötdämparfästena ska svetsas på. Det är smidigt när man har tillgång till en stor plåtsax. Plåtarna tog ca 20min att göra istället för 2 garage-timmar. Mattias och Johan ritade upp två motorfästen i CAD och vi gick till plasmaskäraren för att skära ut dom. Så smidigt. Slutresultatet blev riktigt bra. Det känns som om vi kom 10 gånger längre idag än vad jag har lyckats komma på två år. Det är kul när det finns tillgång till bra verktyg och duktiga människor som håller i dom. Vi avslutade dagen vid 17.30. Imorgon blir det städdag i verkstaden. Tack till Dennis, Mattias och Johan för dagens äventyr. En finare julklapp kan man inte få. Quote
Triggerhappy Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Cool med ett BEC bygge...kör hårt! Hur löser du oljebiten? Torrsump eller...? Quote
Kilkenny Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Då är det bara att fortsätta muta polarna med mat från gyllene måsen så är kärran snart färdig :) Snyggt jobbat! Quote
Frondelius Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Nu är allt tillbaka i mitt garage. Ser fram imot torsdag när jag får fortsätta bygga. Idag skulle jag åka och städa svetshallen. När jag kom fram så hade Dennis redan städat hela hallen och byggt färdigt motorfästena. Vilken kompis. Tack för hjälpen. Du är en klippa. Quote
Frondelius Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Cool med ett BEC bygge...kör hårt! Hur löser du oljebiten? Torrsump eller...? Jag kommer att svetsa om tråget till en större variant (kanske med svängdörrar) + baffle plate. Vi får se hur det kommer att fungera. Quote
Jonte Posted December 7, 2009 Posted December 7, 2009 Bogserat tråden till rätt avdelning :eclipsee_steering: Quote
Frondelius Posted December 7, 2009 Author Posted December 7, 2009 Bogserat tråden till rätt avdelning :eclipsee_steering: Tack så mycket. Jag har tyvärr ingen dålig förklaring till varför jag började den på helt fel ställe. Kanske var det ivern som tog överhand. Quote
pacman Posted December 8, 2009 Posted December 8, 2009 "Så fort den kom upp på bockarna började två goda vänner, Johan och Mattias, att börja tiga ihop chassit. Det ser så lätt ut. Det är det inte!!!. Svetsarna ser riktigt bra ut när två proffs jobbar." "Mattias och Johan ritade upp två motorfästen i CAD och vi gick till plasmaskäraren för att skära ut dom. Så smidigt. Slutresultatet blev riktigt bra." Fusk... :515: Men det är användbart med kunniga kompisar! PS/ Välkommen till Bjurstorp när du har tid. Quote
Frondelius Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Nu är man hemma efter garage-torsdag. Idag hände det en hel del för att vara en vanlig torsdag. Jag började med att bygga en övre länkarm fram. Så nu är dom färdiga för helsvets. Efter det började jag lura på hur jag skulle krångla in fuel cellen. Jag fick kapa lite i bakvagnen för att den skulle få rum på höjden. Men nu får den sin plats. Jag passade på att ta kort på motorfästena som är på andra sidan motorn. Spännbanden är inte en slutgiltig lösning. Den plattan som man ser under fästet mot ramen ska inte vara där utan det kommer gängade genomgående hylsor som ska svetsas fast i ramen. Det kommer bli smidigt att få ur motorn när det behövs. Nu är det en lång väntan till nästa torsdag. Hoppas den kommer snart. Du är också välkommen att glida förbi scania-garaget någon torsdag Pacman. Quote
Frondelius Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Nu är karossdelarna beställda av Peter på Competition Works. Det blev en kaross i Caterham-typ. Nu är det bara en seg väntan på delarna. Man vill ju gärna ha dom nu nu nu. Men den som väntar på något gott... Tack Peter för den trevliga och hjälpsamma mail-korrespondensen. Quote
Frondelius Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Igår hände inte så mycket på seven-bygget. Jag han plocka isär styrväxeln (miata) och knacka bort oljetätningen som är inringad på bilden. Nästa gång ska jag korta styrväxeln med ca 14cm. Vi får se hur det går. Resterande tid i garaget ägnade jag åt att hjälpa en vän. Han hade ett motorkablage till en Mazda 323 Turbo -87 som han ville veta vad allt gick till. Motorn ska tydligen in i en Mazda 121 "farmor anka-modellen eller köttbullen som jag kallar den modellen". Det kan bli en rolig leksak. Quote
Frondelius Posted March 23, 2010 Author Posted March 23, 2010 (edited) Igår hämtade jag karossdelarna hos Peter på Competition Works. Mycket nöjd. Väldigt bra finish. Rekomenderar honom om ni behöver karossdelar. Jag ska försöka ta lite bilder på torsdag så får ni se. Jag kom inte ens till garaget på grund av lite annat jobb. Det kommer bilder senare. Edited March 26, 2010 by Frondelius Quote
Frondelius Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Här kommer några regniga bilder på dom nya karossdelarna. Mycket bra kvalitet. Quote
quattro Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 Ser riktigt fint ut! Letade mig in på vad jag tror är rätt hemsida men hittar ingen information om kaross delar till sjuor. Du har inte lust att dela med dig av lite mer information? Prisbild och lite mått på delarna. Börjar ju närma sig den tiden i bygget för mig också. Quote
Frondelius Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Hemsidan hittar du på http://www.topgarage.se/compworks.htm Han har inte lagt upp några Locost-delar ännu men jag tror att det säkerligen kommer snart. Priser får du maila Peter om (Det är prisvärt). Han har lite olika noskoner men den jag köpte tror jag ska vara en kopia av Caterham r500. Skärmar bak hade han i två olika bredder och framskärmarna finns i flera olika storlekar. Scutteln vet jag inte var den kommer ifrån ursrungligen. Om det är någon som vet vad det kan vara för märke och modell får ni gäna berätta det. Stolar säljs också. Kolla på rAnders bygg-tråd så syns dom. Det är väl det jag vet om Competitions Works förutom att Anders är väldigt trevlig och min 16månaders son älskade hans två hundar (man måste fostra in grabben på bilbyggar-vägen i tid. Quote
quattro Posted April 12, 2010 Posted April 12, 2010 Tack! Då var det rätt sida jag hittatde till. Får skicka ett mail och be om lite uppgifter. Verkligen snygga delar du visar på bild. Quote
ezroller Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Har du tagit komplett bakvagn från en Bader Meinhof Wagen?? Oder waz? Ser tungt ut! Kanske temporär lösning för stilla gasar-behovet? :D Quote
pacman Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 När jag tittar på bilderna på chassit så slår det mig att transmissionstunneln är lika stor som på ett chassi för bilmotor, trots att det bara sitter en kardanaxel där. Pedalutrymmet är ju inte direkt gigantiskt på dessa fordon. Varför inte bredda fotutrymmet lite? Några trianguleringstag i kardantunneln är inte heller fel... :hypocrite: Quote
ezroller Posted April 14, 2010 Posted April 14, 2010 Angående kardantunneln... man kanske vill hålla en viss storlek på den ändå eftersom större = styvare. :) På min bil har jag gjort tunneln betydligt större än vanligt samt gjort den konisk då jag vill att den ska ta mer vridkrafter genom sittbrunnen. Quote
Frondelius Posted April 15, 2010 Author Posted April 15, 2010 Bakvagnen är från en Miata och är ett första steg. När den är körbar och jag orkar ska jag ta bort den och bygga med egna länkarmar. Tanken är ,som Pacman föreslår, att jag ska bredda tunneln för mer plats vi pedalstället. Och några trianguleringstag är en väldigt bra ide. Tack för det tipset. Jag har även köpt en aeroscreen "modell: hemmabygge" med gjutform från england. Det går nog få till, men jag måste bredda den för att den ska passa. Jag ska kolla om jag kan fixa lite bilder någon dag. Quote
Frondelius Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 Nu har det varit stiltje väääldigt länge. Det blir väl till hösten som möjligheten att bygga vidare ökar. Jag har beställt ett pedalställ från England. Kommer nästa vecka. Quote
Frondelius Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Nu på torsdag ska jag och en vän korta styrväxeln och svarva medbringare till kardan. Det känns skönt att komma igång igen efter låååång dvala. Jag har börjat titta lite på vilket tråg man ska köra med. Jag har inte pengarna som krävs för att köra med torrsump. Så jag började titta lite på fränare tråg. Jag fastnade för Koenig's tråg. Tydligen så kör Z-cars med deras produkter och är väldigt nöjda. Vi får se när det ska beställas. Quote
Guest micke r1 Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 (edited) Va en gsxr tiger med på mittsverige för några år sen,hurvida han hade torrsump el så minns jag inte. Men den gick fort som f** Har inte sett den på nåt forum el dyl.... Här finns iaf lite info ! http://www.tigersportscar.se/ kolla in B6 Edit: undra om de inte va denna bil som senare bytte till en busa motor ? Kanske finns de go saker nån stans ? Edited February 1, 2011 by micke r1 Quote
Frondelius Posted February 3, 2011 Author Posted February 3, 2011 Intressant. Det måste jag kolla lite på. Tack för tipset. Quote
Frondelius Posted February 17, 2011 Author Posted February 17, 2011 Idag blev det lite seven-meck. Jag fick hjälp av min vän Dennis att svarva en adapter som ska sitta mellan motor och kardan. Här kommer lite bilder. Quote
Frondelius Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Det har hänt en del men jag är dålig på att rappotera. Jag ska lägga upp lite fler bilder när jag kommer ihåg att ta med kameran till garaget. Här kommer en bild på mitt nya tråg som precis anlände till jobbet. Den har en ledad pickup som svänger dit oljan befinner sig. Z-cars i England använder detta tråg och tycker det fungerar väldigt bra. Jag har även beställt två stolar från Peter Lilja. Det är samma modell som rAnders använder i sin bil. Det kommer bli så fint. Quote
Frondelius Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Nu kom tråget tillbaka från en bekant på Hama. Mmmmm guld. Igår hade jag en heldag i garaget. Jag var där kl 06.15 och kom hem 20.00. Jag ska försöka fixa lite mer bilder på bygget till nästa gång. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.