Jump to content

Locost Gsx-R 1000


Frondelius

Recommended Posts

Nu efter låååång vila har jag tagit upp bygget av min locost med Suzuki Gsx-r 1000cc motor.

Bilderna visar hur långt jag har kommit just nu.

Det kommer vara lite lugnt nu på byggfronten tills den 5/12. Då ska jag och två vänner släpa

med chassit till deras arbetsplats för att tigg-svetsa ihop det. Det kommer hinnas byggas

en hel del också med tanke på att vi dedikerar hela dagen från tidig morgon till sen eftermiddag i svetshallen.

Kameran kommer finnas med hela dagen.

Donatorer:

Motor: Suzuki Gsx-r 1000 från 2002

Ljuddämpare: Yamaha R1 kolfiber

Bakvagn + nav fram: Miata Na

Kardan: Mazda 323 Gtr

Styrväxel: Ford Escort

Rattaxel: Miata Na

Stötdämpare: Ställbara GAZ från Roadster.se

post-2637-125932794764_thumb.jpg

post-2637-125932795504_thumb.jpg

Edited by Frondelius
Link to comment
Share on other sites

Hej och ett välkommen med byggtråden. Suzuki Gsx-r 1000 är ett motorval som jag inte sett förut (tror jag). I vilket fall trevligt att få se ett sådant bygge dra igång med full effekt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

I söndags införskaffades en fuelcell. Billig men lite stor (45L). Det blir att klämma ner den över bakaxeln.

Är det någon som har en dxf-fil på ett lock som kan passa min fuelcell?

En sak till. SNART ÄR DET DEN 5/12!!!!!!! Det ska bli så kul att få en heldag med locosten.

post-2637-125966760621_thumb.jpg

post-2637-125966761301_thumb.jpg

Edited by Frondelius
Link to comment
Share on other sites

Nu är lilla julafton över. Vilken underbar dag. Det började 8.00 med avlastningen av chassit och andra nödvändiga delar.

Så fort den kom upp på bockarna började två goda vänner, Johan och Mattias, att börja tiga ihop chassit. Det ser så lätt ut. Det är det inte!!!.

Svetsarna ser riktigt bra ut när två proffs jobbar.

Dennis och jag började kolla på motorfästen. Dennis svarvade koppar och sedan slipades rören för att passa mellan kopparna.

Vi fortsatte sedan¨, efter en snabb McD-lunch, med plåtarna som stötdämparfästena ska svetsas på. Det är smidigt när man har tillgång till en stor plåtsax. Plåtarna tog ca 20min att göra istället för 2 garage-timmar.

Mattias och Johan ritade upp två motorfästen i CAD och vi gick till plasmaskäraren för att skära ut dom. Så smidigt. Slutresultatet blev riktigt bra.

Det känns som om vi kom 10 gånger längre idag än vad jag har lyckats komma på två år. Det är kul när det finns tillgång till bra verktyg och duktiga människor som håller i dom. Vi avslutade dagen vid 17.30. Imorgon blir det städdag i verkstaden.

Tack till Dennis, Mattias och Johan för dagens äventyr. En finare julklapp kan man inte få.

post-2637-126005136691_thumb.jpg

post-2637-126005142171_thumb.jpg

post-2637-126005157392_thumb.jpg

post-2637-126005158889_thumb.jpg

post-2637-12600516027_thumb.jpg

post-2637-126005160966_thumb.jpg

post-2637-126005161486_thumb.jpg

post-2637-126005178024_thumb.jpg

post-2637-126005178664_thumb.jpg

post-2637-126005179905_thumb.jpg

post-2637-12600518176_thumb.jpg

post-2637-126005182434_thumb.jpg

post-2637-1260051830_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är allt tillbaka i mitt garage. Ser fram imot torsdag när jag får fortsätta bygga.

Idag skulle jag åka och städa svetshallen. När jag kom fram så hade Dennis redan städat hela hallen och byggt färdigt motorfästena.

Vilken kompis. Tack för hjälpen. Du är en klippa.

Link to comment
Share on other sites

Cool med ett BEC bygge...kör hårt!

Hur löser du oljebiten? Torrsump eller...?

Jag kommer att svetsa om tråget till en större variant (kanske med svängdörrar) + baffle plate.

Vi får se hur det kommer att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Bogserat tråden till rätt avdelning :eclipsee_steering:

Tack så mycket.

Jag har tyvärr ingen dålig förklaring till varför jag började den på helt fel ställe. Kanske var det ivern som tog överhand.

Link to comment
Share on other sites

"Så fort den kom upp på bockarna började två goda vänner, Johan och Mattias, att börja tiga ihop chassit. Det ser så lätt ut. Det är det inte!!!.

Svetsarna ser riktigt bra ut när två proffs jobbar."

"Mattias och Johan ritade upp två motorfästen i CAD och vi gick till plasmaskäraren för att skära ut dom. Så smidigt. Slutresultatet blev riktigt bra."

Fusk... :515:

Men det är användbart med kunniga kompisar!

PS/ Välkommen till Bjurstorp när du har tid.

Link to comment
Share on other sites

Nu är man hemma efter garage-torsdag. Idag hände det en hel del för att vara en vanlig torsdag.

Jag började med att bygga en övre länkarm fram. Så nu är dom färdiga för helsvets.

Efter det började jag lura på hur jag skulle krångla in fuel cellen.

Jag fick kapa lite i bakvagnen för att den skulle få rum på höjden.

Men nu får den sin plats.

Jag passade på att ta kort på motorfästena som är på andra sidan motorn. Spännbanden är inte

en slutgiltig lösning. Den plattan som man ser under fästet mot ramen ska inte vara där utan

det kommer gängade genomgående hylsor som ska svetsas fast i ramen. Det kommer bli smidigt att få

ur motorn när det behövs.

Nu är det en lång väntan till nästa torsdag. Hoppas den kommer snart.

Du är också välkommen att glida förbi scania-garaget någon torsdag Pacman.

post-2637-126047917312_thumb.jpg

post-2637-12604791858_thumb.jpg

post-2637-126047919159_thumb.jpg

post-2637-126047920017_thumb.jpg

post-2637-126047920961_thumb.jpg

post-2637-126047921573_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är karossdelarna beställda av Peter på Competition Works. Det blev en kaross i Caterham-typ.

Nu är det bara en seg väntan på delarna. Man vill ju gärna ha dom nu nu nu. Men den som väntar på något gott...

Tack Peter för den trevliga och hjälpsamma mail-korrespondensen.

Link to comment
Share on other sites

Igår hände inte så mycket på seven-bygget. Jag han plocka isär styrväxeln (miata) och knacka bort oljetätningen som är inringad på bilden.

Nästa gång ska jag korta styrväxeln med ca 14cm. Vi får se hur det går.

Resterande tid i garaget ägnade jag åt att hjälpa en vän. Han hade ett motorkablage till en Mazda 323 Turbo -87 som han ville veta vad allt gick till.

Motorn ska tydligen in i en Mazda 121 "farmor anka-modellen eller köttbullen som jag kallar den modellen". Det kan bli en rolig leksak.

post-2637-126111856094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Igår hämtade jag karossdelarna hos Peter på Competition Works. Mycket nöjd. Väldigt bra finish.

Rekomenderar honom om ni behöver karossdelar.

Jag ska försöka ta lite bilder på torsdag så får ni se.

Jag kom inte ens till garaget på grund av lite annat jobb. Det kommer bilder senare.

Edited by Frondelius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser riktigt fint ut! Letade mig in på vad jag tror är rätt hemsida men hittar ingen information om kaross delar till sjuor. Du har inte lust att dela med dig av lite mer information? Prisbild och lite mått på delarna. Börjar ju närma sig den tiden i bygget för mig också.

Link to comment
Share on other sites

Hemsidan hittar du på http://www.topgarage.se/compworks.htm

Han har inte lagt upp några Locost-delar ännu men jag tror att det säkerligen kommer snart.

Priser får du maila Peter om (Det är prisvärt). Han har lite olika noskoner men den jag köpte tror jag ska vara en kopia av Caterham r500. Skärmar bak hade han i två olika bredder och framskärmarna finns i flera olika storlekar. Scutteln vet jag inte var den kommer ifrån ursrungligen. Om det är någon som vet vad det kan vara för märke och modell får ni gäna berätta det. Stolar säljs också. Kolla på rAnders bygg-tråd så syns dom.

Det är väl det jag vet om Competitions Works förutom att Anders är väldigt trevlig och min 16månaders son älskade hans två hundar (man måste fostra in grabben på bilbyggar-vägen i tid.

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på bilderna på chassit så slår det mig att transmissionstunneln är lika stor som på ett chassi för bilmotor, trots att det bara sitter en kardanaxel där. Pedalutrymmet är ju inte direkt gigantiskt på dessa fordon. Varför inte bredda fotutrymmet lite?

Några trianguleringstag i kardantunneln är inte heller fel... :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Angående kardantunneln... man kanske vill hålla en viss storlek på den ändå eftersom större = styvare. :) På min bil har jag gjort tunneln betydligt större än vanligt samt gjort den konisk då jag vill att den ska ta mer vridkrafter genom sittbrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Bakvagnen är från en Miata och är ett första steg. När den är körbar och jag orkar ska jag ta bort den och bygga med egna länkarmar.

Tanken är ,som Pacman föreslår, att jag ska bredda tunneln för mer plats vi pedalstället. Och några trianguleringstag är en väldigt bra ide. Tack för det tipset.

Jag har även köpt en aeroscreen "modell: hemmabygge" med gjutform från england. Det går nog få till, men jag måste bredda den för att den ska passa.

Jag ska kolla om jag kan fixa lite bilder någon dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har det varit stiltje väääldigt länge.

Det blir väl till hösten som möjligheten att bygga vidare ökar.

Jag har beställt ett pedalställ från England. Kommer nästa vecka.

post-2637-128113108323_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu på torsdag ska jag och en vän korta styrväxeln och svarva medbringare till kardan.

Det känns skönt att komma igång igen efter låååång dvala.

Jag har börjat titta lite på vilket tråg man ska köra med. Jag har inte pengarna som krävs för att köra med torrsump.

Så jag började titta lite på fränare tråg. Jag fastnade för Koenig's tråg. Tydligen så kör Z-cars med deras produkter och är väldigt nöjda.

Vi får se när det ska beställas.

post-2637-0-71580300-1296568446_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Va en gsxr tiger med på mittsverige för några år sen,hurvida han hade torrsump el så minns jag inte.

Men den gick fort som f**

Har inte sett den på nåt forum el dyl....

Här finns iaf lite info ! http://www.tigersportscar.se/ kolla in B6

Edit: undra om de inte va denna bil som senare bytte till en busa motor ?

Kanske finns de go saker nån stans ?

post-3782-0-26503100-1296571309_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det har hänt en del men jag är dålig på att rappotera.

Jag ska lägga upp lite fler bilder när jag kommer ihåg att ta med kameran till garaget.

Här kommer en bild på mitt nya tråg som precis anlände till jobbet.

post-2637-0-38648800-1300715715_thumb.jpg

Den har en ledad pickup som svänger dit oljan befinner sig. Z-cars i England använder detta tråg och tycker det fungerar väldigt bra.

Jag har även beställt två stolar från Peter Lilja. Det är samma modell som rAnders använder i sin bil.

Det kommer bli så fint.

Link to comment
Share on other sites

Nu kom tråget tillbaka från en bekant på Hama.

Mmmmm guld.

Igår hade jag en heldag i garaget. Jag var där kl 06.15 och kom hem 20.00.

Jag ska försöka fixa lite mer bilder på bygget till nästa gång.

post-2637-0-35110900-1301049280_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...