patjo Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 Mina nuvarande kunskaper är ganska begränsade till förgasarmotorer så jag undrar litet över injektorerna i insprutningssystemen. Jag tittade i Haynes handbok för Volvo 700 (eftersom jag har en sån) men fick inte klart för mig om injektorerna öppnar och stänger i takt med insugsventilen men jag tycker att det borde vara så. Min undran grundar sig i funderingar på hur man "stänger av" halva motorn som en del tillverkare gör på motorer med många cylindrar. Om jag har en V-12:a och låter varje cylinder tända bara på varannan cykel, kan jag få slitageproblem med att cylindern går ett "torrt" varv mellan varje med insprutning och tändning? Använder man några speciella legeringar i foder och kolv(ring)ar? Är det lönt att ens tänka på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 På volvo 740 och andra äldre bilar öppnar alla spridarna vid varje varv som motorn tar, det kommer alltså bensin även till de cylindrar som för tillfället är i utblåsningsfas. Hur bilar som stänger av halva motorn gör vet jag inte riktigt, men jag är nästan övertygad om att det sköts mekaniskt. Kolvarna går alltså inte ens upp och ned, och ventilerna står still. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 jag har för mig att bla Honda NSX stänger av 3 cylindrar i landsvägsfart... ja kan höra me polaren i helgen då jag nu drar till Mantorp för att köra hans NSX... :D :wub: :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted April 30, 2004 Author Share Posted April 30, 2004 Hur bilar som stänger av halva motorn gör vet jag inte riktigt, men jag är nästan övertygad om att det sköts mekaniskt. Kolvarna går alltså inte ens upp och ned, och ventilerna står still. Jag tycker det låter som en onödigt komplicerad lösning. Visst, det vore en vinst i att kompression inte uppstod i de avstängda cylindrarna men ändå. jag har för mig att bla Honda NSX stänger av 3 cylindrar i landsvägsfart...ja kan höra me polaren i helgen då jag nu drar till Mantorp för att köra hans NSX... :D :wub: :wohow: Kan du kolla om det är samma cylindrar som är avstängda hela tiden eller om de turas om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 "Stänga av" några cylindrar är lätt att åstadkomma genom att inte öppna nån insugsventil utan bara avgas så kolven får ett litet motstånd att jobba mot. :) När det gäller smörjning så är det inte bensinen som smörjer loppen och kolv utan som vanligt oljan ;) så det är inget problem. :thumbup: Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted April 30, 2004 Author Share Posted April 30, 2004 "Stänga av" några cylindrar är lätt att åstadkomma genom att inte öppna nån insugsventil utan bara avgas så kolven får ett litet motstånd att jobba mot. :) När det gäller smörjning så är det inte bensinen som smörjer loppen och kolv utan som vanligt oljan ;) så det är inget problem. :thumbup: Caper :D Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt. Då måste det väll vara enklare att ha ett eftermarknadssprut, som kan ställas om mellan två lägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted April 30, 2004 Author Share Posted April 30, 2004 Då ska det väl till hydrauliska lyftare om man ska styra ventilerna oberoende av kamaxeln? Min tanke var att låta cylindrarna i en 12:a tända på varannat varv så att den ger effekt som en 6:a vid landsvägskörning och med en enkel knapptryckning gå över till att tända på alla för bankörning och dylikt. Då måste det väll vara enklare att ha ett eftermarknadssprut, som kan ställas om mellan två lägen? Jag vet inte, det är därför jag frågar. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 2, 2004 Share Posted May 2, 2004 tjo.. då var man tillbaka igen.. :) bakfull ( eller fortfarande lite full om man så vill) å glad..... han var inte riktigt säker på hur det fungerade, men den stänger iaf inte av samma cylindrar utan de "alternerar" mellan cylindrarna.. Han hade för sig att den stänger av tändiningen på de cylindrar som inte används.. för den som fortfarande är nyfiken finns servicemanualen till NSX att skåda här... http://www.nsxprime.com/FAQ/Reference/1991...1991_svcman.htm för egen del så var 6-10 varv på långa mantorp tillräkligt för att upptäcka att NSxen är trevlig att köra.. Lite svår att drifta med men ligger platt som ett överkört marsvin i kurvorna... :D bifogar en bild på mig å bilen.. :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 2, 2004 Share Posted May 2, 2004 glömde bilden... ( nämde jag att ja var bakfull ?? :icon_oops: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted May 2, 2004 Author Share Posted May 2, 2004 tjo.. då var man tillbaka igen.. :) bakfull ( eller fortfarande lite full om man så vill) å glad.....han var inte riktigt säker på hur det fungerade, men den stänger iaf inte av samma cylindrar utan de "alternerar" mellan cylindrarna.. Han hade för sig att den stänger av tändiningen på de cylindrar som inte används.. för den som fortfarande är nyfiken finns servicemanualen till NSX att skåda här... http://www.nsxprime.com/FAQ/Reference/1991...1991_svcman.htm för egen del så var 6-10 varv på långa mantorp tillräkligt för att upptäcka att NSxen är trevlig att köra.. Lite svår att drifta med men ligger platt som ett överkört marsvin i kurvorna... :D bifogar en bild på mig å bilen.. :wohow: Som jag trodde alltså :D. Ska titta på manualen om det står nåt mer detaljerat där senare. Nu är det deklarationen som gäller :( Tusen tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.