Jump to content

Nybörjarfrågor


Filip

Recommended Posts

Hej!

Då jag börjar bli klar med min fiat 124:a vill jag bygga något mer rejsing :)

Jag har funderat över donator och hur man lättast använder alla dess delar, dvs. jag vill inte behöva köpa delar löst från skroten utan ha allt från en donator.

Detta eftersom att jag är ruskigt snål och har inget bättre för mig.

Då många bilar har motorn tvärställd och är framhjulsdrivna tänkte jag först om man kunde ta drivlinan och flytta den bak. Flytta styrning och bromsar fram (aka donatorns bak).

Jag vet inte mängden jobb i detta men det känns rimligt.

Donatorbilen har jag funderat på en 90-tals rover med rover k motorn som sitter i t.ex. caterham seven.

Då slog det mig att caterham borde haft en lösning för att montera deras rover motor, har dock inte kollat detta närmre t.ex. vilken växellåda.

Om det finns bättre motorer/ donatorbilar tas tips gärna emot.

Mina svetskunskaper är inte enorma, har bara svetsat en del rost. Jag har en mig/mag svets från jula, bimax 132 turbo, men vad jag förstått så bör man ha en trefas svets.

Bör jag byta min svets mot en trefas mig eller är någon annan svetsmetod bättre t.ex. tig? Det finns rimliga trefas migsvetsar för runt 4000 kr på blocket(såg en AGA 160), klarar man sig bättre med en sån?

Hoppas någon kan ge svar på många frågor.

MVH Filip Arvidsson

Link to comment
Share on other sites

Eftersom ingen annan svarar så gör jag det. Det brukar alltid vara ett gäng som svarar :)

Om jag skulle bygga en locost från skratch i dag så skulle jag satsa på en "Chris Gibbs". Då är det ganska rakt fram, och det finns mycket kunnande runt om.

Den baseras i princip uteslutande på Sierra.

Det är mycket, mycket, mycket jobb att bygga en bil. Och väljer man att bygga från grunden är det ännu mer. Väljer man en CateringVan så är det bara mycket jobb:)

Väljer man sen exotiska lösningar på motorer/växellådor/etc så blir det svårt också. Hur mycket man än sparar och snikar så kommer det att kosta pengar. Mer pengar än vad man tror.

Ang svets så gör du nog rätt i att skaffa en värre. Det kommer du inte att ångra. Det desstuom lättare att svetsa med en svets som inte går på max.

Notera att ovan är mina egna åsikter och att det finns lika många ideer/åsikter som det finns "locostar".

Link to comment
Share on other sites

Jo Jag är en arbetsoptimist men vad ska man göra.

Det finns många sierror så det är lätt med delar därav kanske "chris gibbs" är rätt.

Hurpass tung är motor/växellåda på en sierra? Trevligt med rover k motorn då motor+växellåda väger under 130kg.

Jag får spana efter några trefas svetsar och annat för ett bygge.

Trevligt forum!

MVH Filip Arvidsson

Edited by Filip
Link to comment
Share on other sites

Det är nog inget fel på Rover (jag kan nada om dom).

Väljer man att bygga en chris gibbs så kan man ju ta en sierra som donator plus en Zetec-motor. Då får man en ganska trevilg bil tror jag. Dvs man skiter Sierra-pinton och tar en äldre mondeomotor istället.

Den kombon finns det mycket kunskap om, det finns även prisvärt trim.

Men det är nog som sagt ingen dum ide med en Rover, men vad jag vet finns det ingen "locost" med Rover (rad 4) i sverige. Ett antal Cateringvans finns det ju iofs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...