Jump to content

Slitsade bromsskivor


stefan76

Recommended Posts

Har lämnat in ett par skivor till han för slitsning men satte aldrig på dom:) Har kört bilar med och utan slitsar och jag märker ingen större skillnad. Förutom att det ser bra ut så kvittar det nog för bromsverkan tror jag...

Link to comment
Share on other sites

vad jag förstått så är slitsningar och borrningar även till för att transportera bort den "gas" som bildas när du bromsar..

bromsklossarna "förångas" och gasen ligger då mellan kloss och skiva..

har man slits eller borrning så transporteras gasen snabbare bort vilket ger bättre bromsverkan... :)

Link to comment
Share on other sites

slitsarna "rensar" också beläggen samt transporterar bort bromsdammet effektivt.

plågar du bromsarna så kan du råka ut för glasning av beläggen och slitsarna

höjer den nivån för när det inträffar och du kan plåga hårdare..

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som det sies her at slissenne fjærner støv og gass,samtidig som de rubber klossene slik at de ikke blir glassert. Min mening er at man på en syver ikke trenger ventilerte skiver da bilen er så lett, men vil anbefale og kjøre med slissede skiver.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket mer slitage blir det på bromsbeläggen med slitsade skivor? Får man byta dubbelt så ofta är det kanske nåt att ta med i beräkningen, menar jag...

Link to comment
Share on other sites

Det sliter så klart mer på klossene, men i racing som jeg driver med spiller det ingen rolle. Hvordan dette vil slå ut på gatebruk er jeg ikke sikker på. Men skal du bare bruke bilen på gaten, mener jeg at standar enkle skiver er bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...