Jocke4U Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Tjenna hallå, Har nu fått hit min fars gamla svets, en Kemppi Kempomat Super (max svetsström 150 A och 1-fas 240V/1.6 kW). Undrar vilken kapacitet man skall kunna räkna med att det kan bränna igenom. Klarar den typ 5 mm plåt? (nej, jag skall inte bli värre än Cealm med 5 mm "tunnplåt" men för lite motorfästen osv). Har ju min fd. svåger som säljchef på Migatronic och skall förhoppningsvis dra nytta av dessa kontakter vid TIG-svetsning senare men för enklare svartstål hoppas jag denna burk klara biffen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 enklast ta 2st. 5 mm plåtar/järn och fläska på, fäst i skruv stycke och bryt sönder..om det går.. då vet du... brukar själv kolla på baksidan på provbitar för att vara säker på bra genombränning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Större spalt eller förvärma är ju två trick som funkar om svetsen inte räcker till. :thumbsup: (i måttlig mängd givetvis) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 fasning så det blir V-fog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Jag har en kemppi 150A och den fungerar utmärkt, enkel att ställa in och bränner så det räcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts