Jump to content

Lite Frågor Innan Byggstart


Tomas Dehlin

Recommended Posts

Tjena.

Jag tänkte skriva lite hur jag hade planerat mitt locost bygg som förhoppningsvis kommer starta nu i vinter.

Om ni kan kommentera mina val och ge förslag på hur vissa saker går att lösa.

Ram: Från boken Build yor own sports car av Chris Gibbs. Hur många meter går det åt till ramen?

Motor: Volvo B230FK.

Hjulupphängning bak: Här har jag två förslag. Stel 7/940 bakaxel eller 7/960 individuell upphängning. Är det någon som byggt på det? Stämmer måtten mot Sierra?

Styrspindlar: Volvo 140, från vilken årsmodell ska man plocka? Resten av styrningen blir från JB ( bor 2 min från Europas största Volvo skrot)

Jag har tänkt ha en hel bur som är avtagbar vad ska man ha för dimensioner på den? Om någon har lite fina bilder skulle vara kul att se.

Tanken får man göra den själv? Vad ska den vara i för material?

Det var det som jag hade nu. Kommentera gärna.

//Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej, klokt val att börja bygga, vad skall man annars kunna göra på vintern?

Gibbs bok är helt ok.

Volvo FK också ett bra val

740/940 som stel bakdel är helt ok för mig den individuella vet jag inget om

Rör som går åt står väl i gibbs boken, runt 50 / 60 meter totalt i fyrkantrör.

Senare 140 spindlar, finns en brytpunt år 69,5 ungefär går du upp på 70 och yngre så bör det vara den "grövre modellen"

Helbur - där passar jag, men tex Berne Fransson, LocostSwedens ordförande har bur på sin kärra. Berne på forumet -- > skicka ett PM och resonera.

Tanken kan byggas i aluminuim eller stålplåt, kan köpas tex saab V4 tank finns mängder av varianter på att lösa sin bensinreservoar.

Bra idé i alla fall med ett bygge. välkommen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kör själv med FK, lättbesiktad motor med stor utvecklingspotential, billigt å slitstarkt.

Var på väg att bygga med 960/760 bakvagn men insåg att en stel bakaxel sparar mycket tid och blir i princip oförstörbar, kanske ;)

Tank har jag också byggt en , i aluminium, den blev godkänd :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Välkommen,

Gå in på haynes forumet innan du gör något annat och ladda ner alla uppdateringar för boken - det finns fel i den!Dessutom vissa anpassningar för VÄ styrning.

Där kan du säkert hitta svar på hur många meter det går åt och kanske också en Bom list.

Jag byggde chassi efter orginalboken och gick igenom 36m fyrkantsrör och sen 12 m rundrör.

Vet ej hur man kan anpassa den för stel bakaxel eller delad Volvo axel.

Fick min tank byggd i Alu special för min bakände är ett enda virrvarr av olika ritningar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite insyltad i ett sevenbygge med volvos delade bakvagn.

Det finns lite extra problem att reda ut som dock inte är olösbara.

Just nu t.ex. modifieras bakaxelklumpens innehåll för att lära sej svälja

en lamelldiff. Det innebär en del extra arbete med bearbetade diffdrev

med trådgnistning av nya splines till drivaxlar tillverkning av nya

bronslagringar i diffen till de korta "stubb" axlarna mm. Sådant slipper man

t.ex. med en vanlig stel axel..... Tveksamt om det är värt allt extra (tid+pengar)...

själv har jag 230FK, stel axel och 140 spindlar och är nöjd med det....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Välkommen hit!

Beträffande båge/bur, rekommenderar jag dig att titta på Svenska Bilsportförbundets hemsida där det finns tekniska reglemente för rally, racing och Sportvagnsreglementet.

Följ deras regler så kan du ta ut vagnbok om du bestämmer dig för att tävla "på riktigt".

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...