Jump to content

Bakaxel Fundering


Micael

Recommended Posts

Jag sitter och funderar på varför jag hade lite självstyrning på min nya bakaxel i sommras. Jag konverterade från stel till Dedion i vintras. Pga olika anledningar var jag tvungen att placera själva centrum av axeln lite framför parallellstags infästningarna. När jag åkte över ett gupp med ena hjulet så kunde jag känna att bakvagnen rörde sig lite skumt.

Se bild. Dvs den nedre är så som jag kör nu.

Kan det påverka tror ni?

post-60-1255373052_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rätt och rätt :)

På dom skisserna som jag hittade så sitter axelcentrum i linje med centrum på övre och undre parallellstagsleder.

Dämparen fäster i över parallellstagsled.

Link to comment
Share on other sites

alltså den enda ändringen som är mot tidigare är att centrum på bakaxeln inte ligger i linje med parallellstags infästningarna. Parallellstagen är lika långa. Sen har jag ett vanligt panardstag som ser till att inte axeln rör sig i sidled. Det är precis samma setup som jag hade tidigare.

Paralellstagen är längre än förut så att hjulbasen är samma som innan.

Bilden kanske är lite missvisande på den punkten. har gjort en uppdatering på bilden

post-60-12554487555_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

när man svänger så går ena sidan ner och andra upp och då rör sig axeln. Gör det det lika mycket så ligger den paralell med framaxeln annars styr den. det var därför jag undra om de är i våg för annars vrider sig axeln och styr. har du möjlighet att mäta detta? annars kommer jag inte på något just nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...