Micael Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Jag sitter och funderar på varför jag hade lite självstyrning på min nya bakaxel i sommras. Jag konverterade från stel till Dedion i vintras. Pga olika anledningar var jag tvungen att placera själva centrum av axeln lite framför parallellstags infästningarna. När jag åkte över ett gupp med ena hjulet så kunde jag känna att bakvagnen rörde sig lite skumt. Se bild. Dvs den nedre är så som jag kör nu. Kan det påverka tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Dum fråga men hur skall det se ut för att vara "rätt" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Nackdelen är väl att du inte får nytta av hela längden på stagen. Vart sitter dämparn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 Rätt och rätt :) På dom skisserna som jag hittade så sitter axelcentrum i linje med centrum på övre och undre parallellstagsleder. Dämparen fäster i över parallellstagsled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Vad har du för nåt som hindrar att axeln rör sig i sidled? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Har du mjuka bussningar så gör väl dämparns placering att du får extra rörelse i axeln (den vill rotera motsols). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 ( jag förutsätter att parallellstagen fortfarande är lika långa.... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 Ja, men axeln rör sig i en mindre cirkel ju längre fram den sitter jämfört med chassi infästningen. Och med en mindre cirkel så rör sig axeln mera framåt bakåt vid fjädring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 13, 2009 Author Share Posted October 13, 2009 alltså den enda ändringen som är mot tidigare är att centrum på bakaxeln inte ligger i linje med parallellstags infästningarna. Parallellstagen är lika långa. Sen har jag ett vanligt panardstag som ser till att inte axeln rör sig i sidled. Det är precis samma setup som jag hade tidigare. Paralellstagen är längre än förut så att hjulbasen är samma som innan. Bilden kanske är lite missvisande på den punkten. har gjort en uppdatering på bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 ligger länkarmarna i våg i ride high? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 13, 2009 Author Share Posted October 13, 2009 japp :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 13, 2009 Share Posted October 13, 2009 när man svänger så går ena sidan ner och andra upp och då rör sig axeln. Gör det det lika mycket så ligger den paralell med framaxeln annars styr den. det var därför jag undra om de är i våg för annars vrider sig axeln och styr. har du möjlighet att mäta detta? annars kommer jag inte på något just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 14, 2009 Author Share Posted October 14, 2009 (edited) Kan inte mäta just nu. Den är nerplockad :) Får de hur det blir till våren. Edited October 14, 2009 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.