Jump to content

Bakre Coilovers


Antas

Recommended Posts

Min första konstruktion på hjulspindel bak tyckte jag fick en alltför stor lutning på coilovern.

Har nu flyttat nedre fästpunkten in mot diffen och övre fästpunkten ut mot hjulet.

Allt verkar bra förutom att fjädringsvägen förefaller kort. Vet inte om det är inbillning eller om den räcker. Konstruktionsmässigt blir "slaglängden" kortare om man vinklar upp coilovern jämfört med att den är vinklad.

"Omvinklingen" syns på bilderna.

Dämpare och fjädrar kommer från tävlingssnöskotrar. Med två personer i bilen (80+87 kg), inget bränsle (ca 37 liter) är vikten på bakhjulen ca 280 kg/hjul,med enbart förare ca 230 kg/hjul.

Jag mätte lämplig max/min slaglängd ikväll och den bör vara ungefär 330/220 mm.

Någon som har synpunkter på fjäderstyrka, max/min "slaglängd" och var det är rekommendabelt att köpa coilovers?

Första trafikpaniken kom i morse. Kaos i Norrbottens inland. Tänk att alla blir så förvånade och överraskade varje höst!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...