Jump to content

Resetta Zetec Lyftare


Micael

Recommended Posts

Enliget rykten så skall det gå att resetta zetec hydraliska lyftare. är det nån som har gjort det? Man skall helt enkelt kunna pressa ur oljan och sen låta dom bygga upp tryck igen. frågan är ju bara om man har sönder nån form av backventil när man pressar ut oljan.

Link to comment
Share on other sites

det går med de flesta och backventilen brukar vara densamma oberoende på bilmodell, då tillverkaren är INA

jag brukar göra så här!

lägg ut en träbit. håll tryckaren i handen med hydraulkolven nedåt, slå den mot träbiten några ggr så hoppar hudraulkolven ut. då kan du rengöra inuti tryckaren. Samt rengöra hydraulkolven med backventil.

ta hydraulkolven och håll den i en burk med oljelösande medel t.ex. bensin,fotogen,thinner etc.

och tryck försiktigt in "kulan" =backventilen medans du pumpar kolven fram o tillbaka så du får ut skiten. sedan när du släpper på kulan så känner du om den blir hård.töm ur all lösningsmedel o ev fyll i lite gran olja i den, inte för mycket ,då stänger inte ventilen förrän kanske upp till en timme efter montage. fyll sedan i lite olja i tryckarens kammare så går det snabbare att fyll upp vid start.

Link to comment
Share on other sites

Det tackar man för. Ska kolla på det. har ett antal lyftare som jag kan testa med.

Återkommer med rapport.

det går med de flesta och backventilen brukar vara densamma oberoende på bilmodell, då tillverkaren är INA

jag brukar göra så här!

lägg ut en träbit. håll tryckaren i handen med hydraulkolven nedåt, slå den mot träbiten några ggr så hoppar hudraulkolven ut. då kan du rengöra inuti tryckaren. Samt rengöra hydraulkolven med backventil.

ta hydraulkolven och håll den i en burk med oljelösande medel t.ex. bensin,fotogen,thinner etc.

och tryck försiktigt in "kulan" =backventilen medans du pumpar kolven fram o tillbaka så du får ut skiten. sedan när du släpper på kulan så känner du om den blir hård.töm ur all lösningsmedel o ev fyll i lite gran olja i den, inte för mycket ,då stänger inte ventilen förrän kanske upp till en timme efter montage. fyll sedan i lite olja i tryckarens kammare så går det snabbare att fyll upp vid start.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas,

Din beskrivning var huvudet på spiken. :)

Nu har jag rensat alla lyftare. Dock glömde jag att fylla i en skvätt olja i varje.

Dom är helt tomma nu. Funderar på om jag inte skall öppna dom och slå i en slurk i varje innan motering i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med en ny lyftare (köpt på ebay). Det visade sig efter inspektion att fäjdern till backventilen hade pajjat.

Sen tyckte jag att inte ventilerna stängde riktigt. lyftarna var förspända när jag monterade dom. Så det kan ju vara så att dom var lite höga. Nu har jag iallafall resettat allar lyftare och monterat dom. Skall starta i dag, så får vi se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

lyftarna7TRYCKARNA kan bli för höga om man tar bort dem och monterar dem igen. därför måste toppen "vila" några timmar så de har sjunkt ihop igen. ibland ca 20min, men man får kolla att ventilerna är riktigt stängda innan man monterar toppen. annars risk för krökta ventiler.

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju nya lyftare/tryckare och motorn renoverades under vintern. Dock var en (ny) topplocksbult krokig och kärvade i blocket. Detta gjorde att den inte drog fullt ut (momentnyckeln löste troligen för tidigt) och jag sköt topppackningen ganska fort, men jag hann två bandagar.

Nu när jag ändå hade toppen av så inspekterade jag ventilerna och ventilsätena (Mirafrästa).

Då fick jag för mig att dom inte hade tätat riktigt. Så jag drog några ggr med carborumdum och då det såg det fint ut.

Där av min misstanke att dom nya lyftarna var lite för sträckta/höga när jag monterade dom. För dom var hårda direkt ur paketet. Så jag ville resetta dom.

Link to comment
Share on other sites

Nästan OT men...

Har en Focus 1.6 -99 som brukis. En planta bytte kamrem som han satte fel med ventilsallad som resultat. Han monterade nya ventiler men bytte aldrig tryckarna. Nu tickar den som en gammal disel och jag är rätt less på både honom och bilen. Är det enkelt (specialverktyg?) att demontera allt (kammar etc) för att fixa tryckarna enl ovan. Har inte skruvat fordmotorer.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

ja relativt. bara man håller reda på vart kolvarna är i förh. mot ventilerna när man monterar ihop det.

många ggr när det blir ventilkollision så trycker ventilskaftet på tryckaren som är stum mot kamaxeln med deformation i tryckaren som följd

Link to comment
Share on other sites

Silvertopen är i princip omöjlig att göra fel på (Men allt går ju). Ser man bara till att kolvarna står i linje med med varandra när man monterar toppen så är det ingen fara. Sen är det bara att vrida in kammarna och sätta dit en 5 mm plåtbit i skåran på kammarna. Sen vrider man fram motorn till TDC och monterar kamrem, spänner och drar kamremshjulen.

Klart!

Vidare kan jag rapportera att bilen går nu. Lyftarna tystnade förvånansvärt fort. Den fick gå på tomgång ganska lännge, medans jag lyftade kylet. Men det är inte samma drag i denna motor som det var i den jag sålde till Robban. :(

Link to comment
Share on other sites

Silvertopen är i princip omöjlig att göra fel på (Men allt går ju). Ser man bara till att kolvarna står i linje med med varandra när man monterar toppen så är det ingen fara. Sen är det bara att vrida in kammarna och sätta dit en 5 mm plåtbit i skåran på kammarna. Sen vrider man fram motorn till TDC och monterar kamrem, spänner och drar kamremshjulen.

Klart!

Vidare kan jag rapportera att bilen går nu. Lyftarna tystnade förvånansvärt fort. Den fick gå på tomgång ganska lännge, medans jag lyftade kylet. Men det är inte samma drag i denna motor som det var i den jag sålde till Robban. :(

man får vrida runt åt rätt håll för några ventiler står alltid öppna.

Link to comment
Share on other sites

japp,

När man har ställt in kammarna med plattjärnet så måste man ta närmaste väg fär kolv nummer ett till TDC. Dvs man får inte vrida veven ett helt varv. Har man ställt kolvarna i linje så är det inte speciellt långt man ska vrida veven fär att nå TDC för första kolven.

Jag kör alltid med idikatorklocka och en liten stav ner i cyl 1. Då kan min verkligen finjustera inställningen. Kamdreven är ju dessutom frigående och spänns mot en kona, dvs kamdreven har inga fasta lägen på kammarna.

När man har monterat alla kammar,remmar och jox så ska man alltid snurra på veven ett par varv (manuellt) då märker man ifall det är nåt uppenbart fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...