Jump to content

Bromsljus


Superswift

Recommended Posts

Hittade ingen tråd om detta när jag sökte.

Är det någon som har placerat ett extra bromsljus på bilen?

På störtbågen eller annan placering?

Någon som har tips på bra platta ljusramper som tål att sitta ute i regn?

De flesta som finns är ju byggda för att monteras inne i sådana där frihetsberövande, torra kupémodeller. :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Får man ha ett dimljus som tredje bromsljus? De finns ju iaf för extern montering, menar jag...

Annars kanske man kan bygga nåt själv av en kasse röda lysdioder?.

Link to comment
Share on other sites

Precis, jag har varit lite inne på det, att bygga nåt av lysdioder. Helst skulle man vilja kunna fälla in dem i störtbågen utan att den tappar i styvhet eller släpper in fukt.

Om det är lagligt eller ej spelar ju ingen roll.

Bromsljusen är väl det sista man väljer att visa när polisen försöker stoppa en. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det borde ju gå att få till en ganska platt konstruktion med dioder på ett experimentkort som kan sitta utanpå bågen, kanske med en plåtram runt som man svetsar i bågen. Sen behövs det väl bara ett hål i bågen för sladden. Bör väl inte försvaga mycket?

Westfield på Elima

Edit: Jag har hört att det finns starka vita lysdioder som vissa Miataägare sätter i sina parkeringsljus. Det borde inte behövas så många sådana för att lysa upp ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta och borra 20-30 små hål i bågen med 5mm mellanrum ch sen försöka trycka i dider i dom.

tror jag skulle bli bra:)

Skall du borra från båda håll då? Annars blir det svårt eftersom flänsen på dioderna skall sitta på insidan ;)

En variant är att ta upp ett rejält, rektangulärt hål i bågen, och sedan bygga en låda av kraftig plåt som man svetsar på plats inne i bågen. Om man svetsar rejält borde bågen inte bli mycket försvagad.

Link to comment
Share on other sites

Har sett någon stans att det fans didoer som man satt med en lite fläns på utsidan och små "vingar" som höl kvar dom på baksidan... Annars så kan det bli lite pilrigt:)

Pillrigt... ja hur ska du koppla in alla dioderna där de hänger och sprattlar i inuti bågen då? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hade extra bromsljus i bågen på en buggy.

Jag köpte ett "inomhus" diodbromsljus på biltema eller mekonomen, sågade bort all onödig plast och murade ihop med smältlim. Hela paketet blev 10-15 mm tjockt. Sen fällde jag in det i polstringen på bågen. "RollBar Padding" från Dalhems.

Om man tittar noga på bilden kan man ana bromsljuset.

http://groups.msn.com/Spannerinc/buggy.msn...hoto&PhotoID=36

Link to comment
Share on other sites

Koppla in? Det är ju bara massa sladar dom kommer hänga ner i röret och ut i infästningen mot ramen. Plus och minus sen så lyser det:)

Ja, jo... det var just det att det blir en massa sladdar, och alla ska ner i röret. Men är man envis så... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är har jag aldrig tänkt på ! Men tanken är rätt. Bakljusen sitter ju extremt lågt på bilen. Fler saker och fundera på.... Iden med lysdioder tror jag på. Men jag skulle aldrig såga eller borra i huvudbågen. Den vill jag inte försvaga....då får det bli något utanpåliggade i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten bulletcamera fäst på bågen så jag bygger nog om fästet till den och inkluderar bromsljusen i samma lilla låda. Lite trist att få kablar som löper längs med ena stöttan, får väl tejpa in dem lite snyggt men jag tycker också det är lite dumt att borra i onödan i störtbågen.

Link to comment
Share on other sites

Jo en film ligger där, utöver den har jag bara en när jag sitter i bilkö genom Södermalm....

Den lägger jag inte upp. :icon_blink:

Jag ska lägga upp en egen sida när jag får tid - och filma lite mer i sommar...

Återkommer i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

jag laddade mer filmen för några veckor sen men jag blev ju tvyngen att instalera quicktima för att kunna se den. skulle nog passa bätre för dom flästa med mpg. annars vad det en bra film synd att det blev så mycke vindbrus bara ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är vi mac-människor som försöker uppfostra er andra till att börja använda Quicktime... men jag kan säkert konvertera den till andra format framöver.

Märkligt nog så är det inte vindbrus man hör, micken ligger i en bit skumplast bakom ryggen på förarstolen nästan nere vid golvet, det är tyvärr distortion från avgasljudet och motorbuller. Jag måste hitta ett sätt att ställa ner inspelningsvolymen på min DV-kamera. Det får bli lite experimenterande i sommar med detta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...